مسواک برقی

مسواک برقی بگونه‌ای طراحی شده که با چرخیدن یا لرزیدن، اجرام انباشته شده روی دندان و لثه را پاک می‌کند. این لرزش باعث ارتعاش بیشتر مسواک، بخصوص موقع حرکت مسواک روی دندان می‌شود. همه می دانیم که روش مسواک زدن دارای اهمیت بسزایی می باشد و وارد آوردن فشار نامناسب بر روی دندان و لثه سلامت آن ها را در معرض خطر قرار می دهد.

گرچه یک مسواک ساده هم می تواند به شما در رعایت بهداشت دهان و دندان هایتان کمک کند اما اولویت با انتخاب مسواک برقی است. آنها با حرکت آسان و سرعت بالا و منظمی که دارند نقش مهمی را در رفع جرم و پلاک های دندانی ایفا می کنند.

مسواک برقی بیشتر برای چه افرادی کاربرد دارد؟

بیماران ارتودنسی اولین گزینه هایی می باشند که بیش از سایرین به مسواک برقی نیاز دارند. گزینه بعدی افرادی هستند که نمی توانند با مسواک های معمولی قسمت های بین دندان های خود را کاملا تمیز و پاک کنند. گرچه طبق تحقیقات انجام شده مسواک های معمولی و برقی هر دو به یک میزان سطوح بین دندان ها را پاکسازی می کنند.

اما نکته مهم اینجاست که شما نمی توانید فشاری ثابت و منظم را بر روی مسواک معمولی وارد نمایید. شما ممکن است خسته و خواب آلود باشید و فشار خیلی کمی به مسواک معمولی وارد کنید و یا تمرکزی بر روی حرکت و نظم حرکت مسواک بر روی دندان ها نداشته باشید. اینجاست که برقی بودن آنها بسیار کارآمد است.

گزینه بعدی کودکان هستند که با استفاده از مسواک های برقی بیشتر می توانند دندان های خود را تمیز نگه داشته و از حضور پلاک ها جلوگیری نمایند. استفاده از مسواک های برقی برای کودکانی که هنوز دارای مهارت و تجربه کافی برای نظافت کامل دندان ها را ندارد و همچنین برای کودکان کم توان کاربرد زیادی دارد.

مزایای مسواک برقی

موهای مسواک برقی با ارتعاش یا چرخش به شما کمک می‌کنند تا پلاک را از دندان‌ها و لثه‌های خود پاک کنید. لرزش اجازه می‌دهد تا هر بار که مسواک را روی دندان‌های خود حرکت می‌دهید، حرکات ریز بیشتری روی دندان انجام شود. در ادامه همین بخش از نوشته به دیگر مزایای این نوع مسواک بیشتر اشاره خواهیم کرد.

1. مسواک برقی موثر در از بین بردن پلاک

بررسی مطالعات نشان داد که به طور کلی مسواک برقی نسبت به مسواک‌های دستی پلاک و التهاب لثه را بیشتر کاهش می‌دهند. پس از سه ماه استفاده، پلاک 21 درصد و التهاب لثه 11 درصد با مسواک برقی کاهش یافت. مسواک‌های برقی دارای سر چرخان یا لرزان هستند که به حذف پلاک و باکتری از روی دندان شما کمک می‌کند.

هنگام استفاده از مسواک برقی کمترین فشار را به دندان‌های خود وارد کنید. مسواک‌های برقی نسبت به مسواک‌های دستی در از بین بردن پلاک و باکتری‌ها از روی دندان‌ها موثرتر هستند که می‌تواند آنها را سفیدتر و درخشان‌تر نشان دهد. با رعایت بهداشت دهان و دندان، مدت زمان بیشتری از دندان های خود محافظت خواهید کرد.

با حفظ پاکیزگی دهان و دندان از پوسیدگی دندان‌های خود جلوگیری می کنید و نیاز به مراجعه به دندانپزشک ندارید. اما در صورت رو به رو شدن با مشکلات دهان و دندان میتوانید به کلینیک دندانپزشکی بارانا مراجعه نمایید. کلینیک بارانا بهترین خدمات را با قیمت مناسب به شما ارائه میدهد.

2. استفاده آسان برای افراد معلول

استفاده از مسواک برقی بسیار راحت است و برای افراد با تحرک محدود مفید می باشد. افراد با معلولیت‌های؛

  1. تونل کارپال
  2. آرتروز
  3. ناتوانی‌های رشدی

می توانند از مسواک های برقی استفاده کنند.

همه چیز در رابطه با ایمپلنت اشترومن که باید بدانید حتما بخوانید : همه چیز در رابطه با ایمپلنت اشترومن که لازم است بدانید

3. وجود تایمرهای داخلی

یک تایمر تعبیه شده در یک مسواک برقی می تواند به شما کمک کند که دندان های خود را به اندازه کافی مسواک بزنید و به اندازه کافی پلاک را از روی دندان ها و لثه هایتان پاک کنید. اکثر مسواک‌های برقی دارای تایمرهای داخلی هستند که به شما هشدار می‌دهند زمانی که (دو دقیقه) توصیه شده مسواک بزنید. این مزیت به شما کمک می‌کند دندان‌های خود را برای مدت زمان توصیه شده مسواک بزنید و بهداشت دهان و دندان را بهتر حفظ کنید.

4. مقرون به صرفه بودن مسواک برقی

اگرچه مسواک‌ برقی ممکن است در ابتدا هزینه‌ای غیر ضروری به نظر برسد، اما در دراز مدت مقرون به صرفه تر است. این به این دلیل است که آنها معمولا عمر باتری طولانی تری داشته، به تعمیر و نگهداری کمتری نیاز دارند و نتایج بهتری به شما می‌دهند. همچنین به جای دور انداختن کل مسواک (مانند مسواک دستی)، طبق توصیه دندانپزشکان تنها پس از 3 ماه باید سر مسواک برقی را تعویض کنید.

هنگامی که زمان خرید مسواک جدید فرا می‌رسد، در بسیاری از موارد فقط باید سر مسواک برقی را تعویض کنید؛ بنابراین ممکن است ضایعات آن کمتر از دور انداختن یک مسواک دستی کامل باشد. با این حال اگر از مسواک برقی یکبار مصرف استفاده می‌کنید، باید آن را به طور کامل در زمان انجام این کار تعویض نمایید.

5. تاثیر بر روی الگوی مسواک زدن

یک مطالعه مرتبط نشان داد که مسواک‌های برقی در مقایسه با مسواک دستی، الگوهای متمرکز مسواک زدن را تشویق می کنند که برای سلامت دهان و دندان شما عالی هستند. این به این دلیل است که هنگام مسواک زدن با مسواک برقی، کمتر قسمت هایی را از دست می دهید. استفاده از مسواک شارژی، باعث ایجاد الگوی ثابت در نحوه مسواک زدن می‌شود

6. قابلیت اعمال تنظیمات مخصوص

مسواک‌های برقی تنظیمات و حالت‌های مختلفی دارند؛ بنابراین شما می توانید مسواک زدن خود را مطابق با نیازتان سفارشی کنید. به عنوان مثال اگر دندان‌های حساسی دارید، می توانید از حالت نرم تر مسواک برقی خود استفاده کنید. با مسواک دستی این قابلیت را نخواهید داشت. اگر بریس دارید، مسواک برقی می‌تواند خیلی بهتر از مسواک دستی وارد همه گوشه‌ها و حفره‌ها شود.

7. تمرکز شما را هنگام مسواک زدن بهبود می‌بخشد

مطالعات نشان داد که افراد هنگام مسواک زدن دندان های خود با استفاده از مسواک برقی، تمرکز بیشتری داشته‌اند. از این رو استفاده از این مسواک‌ها، چگونگی مسواک زدن افراد را بهبود بخشید و آن‌ها به طور بالقوه می توانند بهداشت دندان‌های خود را رعایت کنند.

8. سلامت دهان و دندان را در افرادی که دارای ارتودنسی هستند بهبود می بخشد

یک منبع معتبر مطالعه نشان داد که مسواک‌های برقی؛ به ویژه برای افرادی که از وسایل ارتودنسی مانند بریس استفاده می کنند مفید است، زیرا مسواک زدن را آسان تر می کند. در میان افرادی که از بریس ارتودنسی استفاده می کنند و نیز قبلا از سلامت دهان و دندان خوبی برخوردار بوده‌اند، استفاده از مسواک‌های برقی در مقایسه با عدم به کار گرفتنشان فرقی ندارد؛ زیرا سطح پلاک در این صورت یکسان است. چنانچه حین انجام درمان ارتودنسی تمیز کردن دهانتان برایتان دشوار بود، می توانید با استفاده از مسواک برقی سلامت دهان و بهداشت دندان‌هایتان را بهبود بخشید. در صورت داشتن بریس ارتودنسی می‌توانید با مسواک برقی راحت‌تر مسواک بزنید

9. ایمن برای لثه

اگر به درستی از مسواک برقی استفاده شود، نباید به لثه یا مینای دندان آسیب برساند؛ بلکه به سلامت کلی دهان کمک کند. یک مطالعه نشان داد که افراد به احتمال زیاد در صورت استفاده از مسواک دستی در مقایسه با برقی، خیلی سخت مسواک می‌زنند. توجه داشته باشید که مسواک زدن بیش از حد می تواند به لثه‌ها و دندان‌های شما آسیب برساند. استفاده از مسواک برقی خطری ندارد. مسواک‌های برقی در واقع بی خطر هستند و به شما این امکان را می دهند تا نیازهای مسواک زدن خود را با تنظیمات حالت‌های مختلف تنظیم کنید.

آیا میتوان به مسواک برقی همانند مسواک دستی اعتماد کرد ؟

معایب مسواک برقی

هرچند استفاده از مسواک برقی دارای مزیت های بسیار مهمی است ولی این مسواک نیز در کنار مزایای خود معایبی نیز دارند که از جمله مهمترین این معایب میتوان به موارد زیر اشاره کرد :

• باید آن شارژ کنید
• به میزان قابل توجهی گران‌تر از مسواک دستی هستند.
• سرهای جایگزین می‌توانند گران باشند
•  مدل و سرهای کم تنوع‌تر.
• به طور بالقوه شکننده – افتادن مسواک شما ممکن است زیان بار باشد!

نحوه صحیح استفاده از مسواک برقی

شیوه ی مسواک زدن از اهمیت بالایی برخوردار است و مسواک زدن بعضی از نقاط دندان ها که دور از دسترس هستند احتیاج به دقت بالایی دارد. سر مسواک برقی با سرعت حرکت بالایی که دارد و سبب تمیزی بهتر دندان ها می شود. هنگام استفاده از مسواک برقی، مسواک روی آخرین دندان قرار می گیرد و به آرامی به سمت جلو حرکت می کند همچنین سر مسواک باید زاویه 70 درجه نسبت به لثه ها داشته باشد و این حرکت برای هر دندان حدود 2 ثانیه طول می کشد.

در مسواک برقی نیازی به فشار دادن یا حرکت سر مسواک نیست زیرا خود مسواک عمل تمیز کردن را انجام می دهد. هنگام استفاده از مسواک باید از شکل دندان و لثه تبعیت شود یعنی باید زاویه قرار دادن مسواک روی دندان ها رعایت شود زیرا اگر بخشی از مسواک روی دندان و بخش دیگر روی لثه ها قرار گیرد، به لثه ها آسیب وارد می شود.

نحوه‌ گرفتن مسواک برقی

در هنگام استفاده از مسواک برقی نیاز نیست مسواک روی دندان‌ها فشار داده شود. فقط کافی است مسواک را هدایت کرده و مسواک خود عمل مسواک زدن را انجام می‌دهد. در حقیقت، برخی از مسواک‌های برقی به سنسور فشار مجهز هستند که وقتی فرد زیاد به مسواک فشار وارد کند، به او اخطار می‌دهند.

  • مرحله اول : ابتدا باید از شارژ بودن مسواک اطمینان حاصل کرد. بسیاری از مسواک‌های برقی چراغ نشان شارژ دارند، بنابراین می‌توان شارژ مسواک را مشاهده کرد.
  • مرحله دوم : مسواک زدن را باید از سطوح خارجی دندان‌ها شروع کرد. مسواک باید به آرامی از دندانی به دندان دیگر هدایت شده، روی هر دندان چند ثانیه مسواک نگه داشته شده و سپس سراغ دندان بعدی برود. باید با توجه به شکل هر دندان و انحنای لثه‌ها مسواک را حرکت داد.
  • مرحله سوم : باید مرحله دوم را برای سطوح داخلی دندان‌ها انجام داد.
  • مرحله چهارم : باید مرحله دوم را برای سطوحی از دندان‌ها که غذا را می‌جوند و همچنین برای پشتِ دندان‌های عقب نیز تکرار کرد.
  • مرحله پنجم : سر مسواک باید در امتداد خط لثه و روی لثه‌ها حرکت کند. اما نباید روی دندان‌ها فشار وارد کرد.
  • مرحله ششم : باید سعی کرد سر مسواک را از عقب به جلو در تمام قسمت‌ زبان و سقف دهان حرکت داد تا بوی دهان تغییر کرده و بوی مطبوعی پیدا کند.

با آگاهی از نحوه‌ی صحیح استفاده از مسواک برقی و کمی تمرین می‌توان با اعتماد به نفس کامل مسواک زد زیرا فرد می‌داند که دارد از تکنولوژی مسواک برقی که یک تکنولوژی اثبات شده‌ی بالینی است برای تمیز کردن دندان‌ها استفاده می‌کند‌.

لمینت سرامیکی دندان چه ویژگی هایی دارد ؟ حتما بخوانید : لمینت سرامیکی چه ویژگی هایی دارد ؟

نگهداری از مسواک برقی

مسواک برقی نیز همانند هر وسیله دیگری نیز به نکات مراقبتی و بهداشتی دارد که دانستن این نکات به شما در بالا بردن طول عمر آن و استفاده مفید از آن کمک خواهد کرد ، لازم است توجه داشته باشید که این مسواک مانند ماشین نیست ، نیازی به تعمیر و نگهداری سالانه ندارد اما کارهای کوچک وجود دارد که می توانید برای طولانی تر شدن عمر قلم مو انجام دهید که در ادامه این موارد را به طور ساده برای شما شرح خواهیم داد.

برس خود را تمیز نگه دارید. ماده دندانی ، آب و خلال دندان باقيمانده می توانند به مرور زمان روی دسته مسواک بسازند. این حالت را امتحان کرده و پاک کنید و برس را در حالت عالی نگه دارید. نکته بعدی در مورد نگهداری ایم مسواک ایم است که لازم است باتری را بهینه کنید. اگر مسواک برقی دارای باتری داخلی است ، خوب است که آن را از طریق چرخه های شارژ که باعث ترغیب باتری برای عملکرد در بهترین حالت خود برای طولانی ترین زمان هستند ، انجام دهید. برای راهنمایی در مورد چگونگی بهتر انجام این کار ، همیشه از راهنمای دستورالعمل خود برای مدل برس خاص خود استفاده کنید.

چطور یک مسواک برقی مناسب انتخاب کنید

خرید مسواک خوب به اندازه داشتن دندان‌های سالم اهمیت دارد. هر چند مسواک سنتی به تنهای می‌تواند به مقدار زیادی سلامت دندان‌های شما را تضمین کند اما یک مسواک برقی خوب و مناسب هر آنچه که یک دندان‌پزشک برای جرم‌گیری در یک جلسه روی دندان‌های شما انجام می‌دهد را به مرور زمان و هر بار مسواک زدن اعمال می‌کند و به مقدار زیادی از جرم و پلاک‌های دندان را تمیز می‌کند؛ اما چه مسواک برقی برای شما مناسب است و چه نکاتی می‌بایست در خرید آن لحاظ کرد. موضوع امروز مطلب چی بپوشم در مورد خرید مسواک برقی خوب است، پس همراه ما باشید.

چگونه با مسواک برقی از بوی بد دهان جلوگیری کنیم؟

باکتری‌های ناشی از پلاک می‌توانند منجر به بوی بد دهان شوند. وقتی نوبت به حفظ شادابی و تمیزی دهان می‌رسد، مسواک های برقی پلاک بیشتری را از بین می برند. مسواک برقی حداکثر 48800 حرکت در دقیقه انجام می‌دهد، در حالی که یک مسواک دستی معمولی فقط می تواند 300 تا 600 حرکت در دقیقه انجام دهد. این بدان معناست که پلاک‌ها را با مسواک برقی از بین می‌برید.

مسواک‌های برقی با الهام گرفتن از ابزارهای دندان‌پزشکی، دارای سری‌های گرد و کوچکی هستند که اطراف هر دندان را احاطه کرده تا بین دندان‌ها نفوذ کنند و سپس نسبت به مسواک‌های دستی معمولی، پلاک‌های سخت‌تر را از بین ببرند. متخصصان دندانپزشکی، مسواک زدن را به مدت دو دقیقه و دو بار در روز توصیه می‌کنند. مسواک برقی، مسواک زدن صحیح را با تایمرهای دو دقیقه ای داخلی آسان می‌کند. تایمر داخلی هر 30 ثانیه یکبار پالس می‌کند و به شما اطلاع می‌دهد که زمان تعویض محل مسواک زدن است.

ویژگی‌ چرخشی مسواک برقی باعث حذف پلاک‌های روی زبان و رفع بوی بد دهان می شود این کار به شما کمک می‌کند تا مطمئن شوید که هر بار که مسواک می زنید، پاکیزگی کاملی خواهید داشت. حذف پلاک در پیشگیری از بیماری لثه بسیار مهم است. اکثر مسواک‌های برقی دارای حالت مراقبت از لثه یا ماساژ هستند که لثه ها را تحریک نمی کنند. علاوه بر این، دارای حالت تمیز کردن زبان می‌باشد و زبان جایی است که بیشتر باکتری هایی که باعث بوی بد دهان می‌شوند زندگی می کنند.

به خاطر داشته باشید

مسواک‌های برقی و معمولی، هر دو برای تمیز کردن پلاک و جرم موثر هستند، به شرطی که درست و به مدت کافی، استفاده شوند. بطور کلی، مسواک‌های برقی، پروسه‌ی مسواک زدن را راحت‌تر می‌کنند و پلاک‌های دندانی را بهتر نابود می‌کنند. اگر هنوز هم مطمئن نیستید که مسواک معمولی بهتر است یا مسواک برقی، نظر دندانپزشک خود را جویا شوید.

مهم است به خاطر داشته باشید بسیاری از دندان‌پزشکان بر این باورند که بهداشت دهان‌ودندان بیشتر از نوع مسواک به خود مسواک‌زننده بستگی دارد. درواقع اگر طرز صحیح مسواک‌زدن را بلد باشید، فرقی ندارد که از مسواک معمولی استفاده می‌کنید یا برقی، چون مسواک معمولی هم درصورت استفاده صحیح می‌تواند به‌اندازه مسواک‌های برقی در رفع پلاک‌ها و جرم‌های دندانی مؤثر باشد.

منتها اگر مبتلا به آرتروز یا سایر مشکلاتی هستید که کارگرفتن از دست‌ها را با محدودیت‌ مواجه می‌کنند، مسواک برقی گزینه مناسب‌تری است. ضمنا چه با مسواک معمولی و چه با مسواک برقی حداقل باید دو دقیقه برای مسواک‌زدن‌تان وقت بگذارید.