نوشیدن چای و زردی دندان

نوشیدن چای و زردی دندان ها ارتباطی تنگاتنگ با یکدیگر دارند . چای به عنوان یکی از نوشیدنی های محبوب و قدیمی در میان ما ایرانیان محسوب میشود و وجود آن در هر خانه و در هر مراسمی موضوعی است که نمیتوان آن را نادیده گرفت . اما سوال مهم اینجاست آیا این نوشیدنی محبوب تاثیری بر تغییر رنگ دندان ها دارد ؟ آیا این نوشیدنی میتواند باعث خرابی و آسیب دندان ها شود ؟ یا سوال مهم تر آنکه چه میزان از این نوشیدنی میتواند برای ما مضر باشد و برای جلوگیری از این مشکلات احتمالی چه کاری میتوان انجام داد؟

علت تغییر رنگ دندان های ما چیست ؟

بگذارید قبل از آنکه به موضوع نوشیدن چای و تاثیر مستقیم آن بر تغییر رنگ دندان ها با شما صحبت کنیم . در مورد این موضوع بحث کنیم که چرا و به چه علتی دندان های ما دچار تغییر رنگ میشود؟ آیا مواد ذایی تاثیری بر این تغییر رنگ دندان ها دارند و یا این موضوع تنها یک شایعه و موضوع بی اهمیت است ؟ در پاسخ به این دست از سوالات باید بگوییم که درحالیکه دلایل زیادی برای لکه‌دار شدن دندان‌ها وجود دارد(از ژنتیک گرفته تا نحوه مسواک زدن).

اما یکی از بزرگ‌ترین عاملان زردی دندان‌ها مواد غذایی و نوشیدنی‌های دارای رنگ‌دانه بالا هستند. مصرف روزانه ی قهوه یا نوشابه ممکن است مانع از تلاش فرد برای سفید نگه‌داشتن دندان‌ها شود. غذاها و نوشیدنی‌هایی با اسید بالا و رنگ‌دانه‌های تیره می‌توانند روی دندان‌های فرد لکه بر جای بگذارند و باعث زرد شدن یا تغییر رنگ دندان ها شوند. اگر مینای دندان سالم باشد، و زردی دندان‌ ها فقط به علت مصرف مواد غذایی باشد می شود با کاهش و پرهیز از مصرف آن مواد غذایی دندان‌ها را به حالت اول خود برگرداند.

پس باز هم به این موضوع خیلی مهم تاکید میکنیم که مینای دندان باعث ایجاد رنگ سفید در دندان‌ها خواهد شد و لایه‌ای که در زیر مینا قرار دارد عاج نام دارد که دارای رنگ زرد است. در شرایطی که علت زرد شدن دندان ها تخریب مینای دندان باشد حتماً باید به دندانپزشک مراجعه کنید و به خاطر داشته باشید عدم توجه به این موضوع نه تنها باعث آسیب دیدن دندان های شما میشود بلکه ظاهری نازیبا به ظاهر لبخند و دندان های شما میدهد.

دلایل زرد شدن دندان ها می‌تواند بیرونی باشد؛ یعنی یک عامل یا فاکتور بیرونی علت زردشدن دندان است، یا این که علت زرد شدن دندان شما ممکن است ذاتی و درونی باشد به این معنی که توسط چیزی در داخل دهان و دندان یا حتی بدن این تغییر رنگ ایجاد شده است از جمله مهم ترین علل تغییر رنگ دندان میتوان به موارد زیر اشاره کرد :

1. جرم گرفتن دندان ها

جرم گرفتن دندان‌ها می‌تواند اولین علت زرد شدن دندان‌ شما باشد. به دنبال بهداشت ضعیف دهان و دندان لکه‌ها به پلاک دندان‌ها می‌چسبند. اگر این پلاک‌ها را با مسواک زدن و نخ دندان کشیدن منظم پاک نکنید، احتمال تغییر رنگ در دندان‌ها بیشتر می‌شود و به‌مرور جرم ایجاد شده علت زردی دندان خواهد بود. از فواید جرم گیری دندان این است که می‌تواند این مشکل را در مدت کوتاهی برطرف کند.

۲. رژیم غذایی و غذاهای رنگی

رژیم غذایی شما و موادی که می‌خورید نیز می‌تواند علت زردشدن دندان باشد. غذاهای رنگی مانند توت‌ها یا سس سویا و همچنین مصرف برخی از غذاها مانند برخی از سبزیجات و میوه‌ها از جمله سیب‌زمینی، گوجه‌فرنگی، سس پاستا، ادویه کاری و غیره می‌توانند رنگ دندان‌ها را تغییر دهند.

این ترکیبات حاوی رنگ‌دانه‌هایی هستند که به مینای دندان می‌چسبند و سطح آن را لکه‌دار می‌کنند. حتی یک سالاد سالم با سس سرکه بالزامیک می‌تواند رنگ نامناسبی روی دندان‌های شما بگذارد و از جمله دلایل زرد شدن دندان ها باشد.

ایمپلنت ایرانی چه ویژگی ها و مشخصاتی دارد ؟ حتما بخوانید : بهترین برند ایمپلنت ایرانی کدام است ؟

۳. مصرف برخی از نوشیدنی ها و زرد شدن دندان

نوشیدنی‌هایی که می‌خورید می‌تواند دلیل زرد شدن دندان‌ شما باشد. نوشیدنی‌های رنگ‌دار مانند قهوه، چای، کولا، نوشیدنی‌های الکلی و غیره هر یک می‌توانند روی دندان‌ها لکه‌هایی را ایجاد کرده و به‌مرور عامل تغییر رنگ دندان‌ها باشد. البته منظور این نیست که اصلاً نباید این نوشیدنی‌ها را مصرف کرد. اما اولاً بهتر است در مصرف آنها زیاده‌روی نکنید و دوم این که حتماً بهداشت دندان‌ها را بعد از مصرف رعایت کنید.

۴. نازک شدن مینای دندان

از دیگر دلایل زرد شدن دندان‌ می‌توان به نازک‌تر شدن مینای دندان اشاره کرد. زمانی که مینای دندان نازک است و عاج زیرین آن نمایان می‌شود، دندان‌ها زرد به نظر می‌رسند. عاج ماده‌ای به رنگ زرد متمایل به قهوه‌ای در داخل دندان‌های شما زیر مینای دندان است و اغلب مسئول زردی است که هنگام نگاه‌کردن در آینه مشاهده می‌کنید.

مینای دندان ضخیم عاج را می‌پوشاند. علاوه بر این زمانی که مینای دندان در اثر جویدن و قرار گرفتن در معرض اسیدهای غذا و نوشیدنی از بین می‌رود، در نهایت با افزایش سن، دندان‌ها زرد می‌شوند. بیشتر دندان‌ها با نازک شدن این مینا با افزایش سن زرد می‌شوند، اما برخی از آنها وقتی با لکه‌های غذایی ماندگار مخلوط می‌شوند، سایه‌ای مایل به خاکستری به خود می‌گیرند.

۵. آسیب دیدن و ضربه خوردن به دندان

آسیب و ضربه‌ای که به دندان‌های شما وارد می‌شود نیز ممکن است علت زرد شدن دندان‌ باشد. به‌عنوان‌مثال آسیب ناشی از زمین‌خوردن می‌تواند تشکیل مینای دندان در کودکان را مختل کند. تروما همچنین می‌تواند باعث تغییر رنگ دندان‌های بالغ شود. در کل زمین خوردن، تصادف اتومبیل و آسیب‌های ورزشی می‌تواند باعث ضربه‌ای شود که منجر به تغییر رنگ دندان و زرد شدن آن می‌شود.

۶. دندان قروچه یا براکسیسم و زرد شدن دندان

دندان قروچه عادت ناخودآگاهی است که برخی افراد هنگام استرس دارند، به‌خصوص در هنگام خواب. همچنین به‌عنوان براکسیسم نیز شناخته می‌شود. دلیل دندان قروچه هر چه باشد برای مینای دندان بسیار مضر است و آن را تا حد ترک‌خوردگی و زردی ضعیف می‌کند. در نتیجه می‌توان دندان قروچه را نیز علت زرد شدن دندان در نظر گرفت.

۷. افزایش سن

افزایش سن و سالخوردگی از عوامل اجتناب‌ناپذیر زرد شدن دندان‌ها هستند. با افزایش سن لایه خارجی مینای دندان از بین می‌رود و رنگ طبیعی عاج را آشکار می‌کند. به‌این‌ترتیب پیری نیز از جمله علل زرد شدن دندان‌هاست که تقریباً نمی‌توان از آن اجتناب کرد.

۸. ژنتیک و زردی دندان

ژنتیک به‌تنهایی یکی از فاکتورهای اصلی تغییر رنگ دندان‌هاست و می‌توان آن را علت زرد شدن دندان نیز در نظر گرفت. رنگ طبیعی دندان، روشنایی و شفافیت دندان در افراد مختلف متفاوت است. گاهی اوقات تغییر رنگ دندان‌ها در یکی از والدین دیده می‌شود. اگر دندان‌های یکی از والدینتان زرد است، احتمالاً دندان‌های شما هم رنگ مشابهی دارد.

۹. مصرف داروهای خاص مانند آنتی بیوتیک ها

فاکتور مهم دیگری که می‌توان آن را از دلایل زرد شدن دندان در نظر گرفت مصرف برخی از داروها خصوصاً آنتی‌بیوتیک‌هاست. آنتی‌بیوتیک‌هایی مانند تتراسایکلین، داکسی‌سایکلین و غیره می‌توانند عامل تغییر رنگ دندان‌ها باشند. آنتی‌هیستامین‌ها مانند بنادریل و داروهای ضد روان‌پریشی یا داروهای فشارخون بالا نیز از دیگر علل زرد شدن دندان ها محسوب می‌شوند.

۱۰. سیگار کشیدن و زرد شدن دندان

نیکوتین ناشی از سیگار کشیدن فقط اعتیاد ناسالم ایجاد نمی‌کند. لکه‌های سطحی مایل به زرد یا قهوه‌ای نیز روی دندان‌های شما باقی می‌گذارد. تحقیقات نشان می‌دهد که تغییر رنگ دندان در میان افرادی که سیگار می‌کشند در مقایسه با افرادی که سیگار نمی‌کشند، شایع‌تر است. در نتیجه سیگار و سایر دخانیات یکی از اصلی‌ترین علل زرد شدن دندان هستند.

۱۱. مصرف زیاد فلوراید

در مقادیر مناسب، فلوراید یک راه عالی برای محافظت از دندان‌های شما در برابر پوسیدگی است. بااین‌حال، افرادی که در دوران کودکی سطوح بالایی از فلوراید مصرف می‌کنند ممکن است به فلوئوروزیس مبتلا شوند (وضعیتی که منجر به ایجاد لکه‌های سفید، زرد یا قهوه‌ای روی مینای دندان خواهد شد). آب فلوراید، خمیردندان فلوراید و قرص‌ها و درمان‌های فلوراید تجویز شده بزرگ‌ترین منابع فلوراید هستند.

۱۲. ارتودنسی دندان

علت زرد شدن دندان می‌تواند برخی از درمان‌های دندانپزشکی مانند ارتودنسی ثابت دندان یا پر کردن دندان‌ باشد. مواد دندانپزشکی مانند ترمیم‌های آمالگام حاوی سولفید نقره گاهی عامل مهم تغییر رنگ دندان‌ها هستند.

نوشیدن چای چه تاثیری بر رنگ دندان ها دارد ؟

۱۳. ابتلا به بیماری های خاص و زردی دندان

یکی از علل کمتر شایع تغییر رنگ دندان می‌تواند بیماری‌هایی باشد که مینای دندان را تحت تاثیر قرار می‌دهد یا درمان یک بیماری مانند شیمی‌درمانی یا پرتودرمانی که برای درمان سرطان استفاده می‌شود. در این حالت تغییر رنگ بیشتر به رنگ قهوه‌ای است. علاوه بر این می‌توان برخی از بیماری‌های خاص مانند بیماری‌های کبدی، بیماری سلیاک، کمبود کلسیم، اختلالات خوردن و بیماری‌های متابولیک را نیز دلیل زرد شدن دندان‌ها در نظر گرفت.

معایب نوشیدن چای برای دندان ها

مهم است به این نکته توجه داشته باشید که نوشیدن چای میتواند برای سلامتی و بهداشت دندان های شما مضر باشد ، از جمله مهم ترین مضرات نوشیدن چای برای بهداشت و سلامت دندان ها میتوان به نکات و موارد زیر اشاره کرد :

– از نوشیدن چای داغ خودداری نمایید زیرا چای داغ به مینای دندان آسیب می رساند و حتی می تواند باعث ترک دندان گردد.

– در صورت مصرف چای با رنگ های مصنوعی، به مرور زمان رنگ دندان ها زرد می شوند.

– چای های میوه ای باعث از بین رفتن روکش دندان ها میگردند.

– شیرین کردن چای با قند و شکر باعث از بین رفتن مینای دندان می شود.

– ترکیب چای داغ با آبلیمو، باعث تخریب دندان ها می شود.

– استفاده از چای ترش به مروز زمان سبب ایجاد ساییدگی در دندان ها می گردد.

پس به خاطر داشته باشید اگر از نوشیدن چای به عنوان یک نوشیدنی گرم لذت میبرید لازم است به نکات مراقبتی بعد از آن نیز توجه ویژه ای داشته باشید تا از بروز  مشکلات دیگر برای سلامتی و بهداشت دهان و دندان خود جلوگیری کرده باشید.

مزایای نوشیدن چای برای دندان ها

شاید با توجه به نکاتی که در بالا به آن اشاره کردیم برای شما عجیب باشد که بگوییم نوشیدن چای میتواند برای دندان های شما مفید باشد ! اما باید بدانید در مواردی نوشیدن چای نه تنها برای شما مضر نیست بلکه میتوان اینگونه گفت که نوشیدن چای میتواند برای شما مفید نیز باشد . از جمله مواردی که میتوان از آن به عنوان مزایای نوشیدن چای اشاره کرد ، موارد زیر است :

1- کاهش دهنده التهاب:

چای حاوی ماده ایی به نام پلی فنول است این ماده در حفظ سلامت دندان ها تاثیر به سزایی دارد. مصرف روزانه پلی فنول باعث کاهش التهاب های لثه در اثر ژنژیویت می گردد این التهابات به مروز زمان آسیب های جدی در دندان ها ایجاد می نماید. به خاطر همین نوشیدن چای تلخ در طول روز می تواند بنقش محافظتی از لثه و دندان ها داشته باشد.

2- آنتی اکسیدان قوی:

می توان از نقش نوشیدن چای برای پیشگیری از بیماریهای دهان و دندان استفاده کرد زیرا این نوشیدنی منبع غنی از آنتی اکسیدان است. آنتی اکسیدان ها می توانند دندان ها را در برابر پوسیدگی و فرسایش حفاظت نمایند و همچنین از ابتلا به سرطان دهان جلوگیری می کند. ناگفته نماند که نقش آنتی اکسیدان ها علاوه بر  دندان باعث کاهش بیماری های قلبی و عروقی، دیابت نوع دو و برخی سرطان ها پر رنگ است.

3- جلوگیری از عفونت:

استفاده از چای به همراه کمی نمک یکی از روش های از بین بردن عفونت دندان می باشد. چای و نمک هر کدام به طور جداگانه مزایای زیادی برای درمان عفونت دندان دارند و ترکیب این دو با هم باعث تاثیر بیشتر و کوتاه مدت درمان عفونت می گردد. تانیک اسید موجود در چای ، باعث جلوگیری از خونریزی دندان می گردد زیرا این ماده بهترین اقباض کننده خون می باشد و کسانی که دندان خود را می کشند و دچار خونریزی شدید هستند بهترین درمان برای رفع خونریزی استفاده از چای کیسه ای است.

به این صورت که چای کیسه ای را روی دندان های خود گذاشته و فشار دهید تا خونریزی قطع گردد. البته با نوشیدنی چای نیز می توانید برای رفع عفونت دندان استفاده نمایید. حتی در صورتی که دندان درد دارید می توانید با نوشیدن چای سرد به درد دندان های خود خاتمه دهید.

4- قرقره چای به جای دهان شویه:

نوشیدن چای ملایم کم رنگ یک دهان شویه طبیعی و غیر مخرب است و برای حفظ سلامت دندان ها و نظافت دهان بسیار موثر می باشد. کارشناسان و محققان بر این باور هستند که قرقره دهان با چای نیمه گرم و کم رنگ، بعد از مسواک زدن دندان ها به مدت 30 ثانیه، علاوه بر اینکه دهان را ضدعفونی می کند باعث از بین رفتن پلاکت های دندانی و کاهش التهاب ها و عفونت های لثه می گردد. علت این موضوع ماده شیمیایی است که در انواع چای سیاه، سبز و چای سفید وجود دارد و این ماده خواص ضد باکتری دارد.

استفاده از دهان شویه به طور مداوم باعث می گردد تا تمام باکتری های مفید دهان و دندان از بین بروند و همچنین رنگ طبیعی دندان ها را از بین می برد. اما استفاده از قرقره چای ملایم با نمک یک دهانشویه طبیعی و غیر مخرب برای حفظ سلامت دهان و دندان می باشد. که علاوه بر سازگاری با محیط دهان باعث نابودی و از بین رفتن باکتری های مفید دهان نمی گردد. استفاده از این قرقره بعد از مصرف شیرینی ، شکلات و آبنبات که حالت چسبندگی به دندان ها دارند باعث انحلال این مواد از سطح دندان شده و راه حلی برای جلوگیری از آسیب آنها به دندان ها می باشد.

بایدها و نبایدهایی از اهمیت کیفیت نخ بخیه در جرای های دندانپزشکی حتما بخوانید : اهمیت کیفیت و کاربرد نخ بخیه

جلوگیری از زردی دندان با نوشیدن چای

پس از مصرف نوشیدنی هایی همچون چای دندان‌های خود را مسواک کنید (یک ساعت پس از مصرف نوشیدنی)، به میزان کافی آب بنوشید و از نخ دندان برای تمیز کردن بین دندان‌ها استفاده کنید. همچنین آبمیوه‌های قرمز و نارنجی مانند انگور، پرتقال، هویج و آب گوجه فرنگی حاوی مواد اسیدی هستند. این آبمیوه ها سبب آسیب دیدن مینای دندان‌ها می‌شوند. زیرا PH آنها بیشتر از حد عادی در دهان (۵ و نیم) است به همین دلیل نوشیدن آب می‌تواند اثر اسیدی این نوشیدنی‌ها را از بین ببرد.

مصرف آدامس بدون قند نیز می‌تواند پس از نوشیدن چای سبب تمیزی دندان‌ها و جلوگیری از زرد شدن آن‌ها شود. کارشناسان میزان جویدن آدامس برای پاک کردن اثر لکه ناشی از چای را پنج دقیقه اعلام کرده اند . جویدن بیش از این مدت خود سبب آسیب به مینای دندان و سائیدگی دندان‌ها و فک می‌شود.

مصرف میوه سیب و موز نیز پس از مصرف نوشیدنی‌هایی با رنگ تیره می‌تواند سبب برطرف کردن لکه‌های مینای دندان شود. کارشناسان به افرادی که به نوشیدن چای علاقه دارند توصیه می‌کنند، هرسال ۲ نوبت به دندانپزشک مراجعه داشته باشند و تحت نظارت پزشک از روش‌های سپید کردن دندان‌ها از جمله بلیچینگ به شیوه استاندارد استفاده کنند.

به خاطر داشته باشید

به خاطر داشته باشید که رنگ دندان های ما، مانند رنگ مو و رنگ پوست مان از طریق ژنتیک تعیین می‌شود. با این حال، کنار گذاشتن عاداتی که در مورد آن با هم صحبت کرده این ، به شما این امکان را می‌دهد که تا بیشترین حد ممکن، سفیدی طبیعی دندان های تان را حفظ کنید. رعایت بهداشت دهان و دندان نیز می‌تواند مؤثر باشد. پلاک دندانی نیز زرد رنگ است. دو بار مسواک زدن در روز و جرم گیری دندان ها توسط دندانپزشک، دندان های شما را سفیدتر می‌کند.

بنابراین دو نکته دربارۀ مسواک زدن یادآور می‌شویم:

وقت بگذارید ، برای مسواک زدن، باید دو دقیقه کامل زمان بگذارید. محکم تر مسواک زدن طی مدت بیشتر، باعث حصول نتیجۀ بهتر نمی‌شود، این کار فقط به مینای دندان آسیب وارد می‌کند. اگر شما دندان های تان را فوراً بعد از غذا مسواک می‌کنید، در ابتدا باید حمله های اسیدی را کاهش دهید، برای کاهش حمله های اسیدی، جویدن آدامس یا نوشیدن یک لیوان آب توصیه می‌شود. در واقع، مینای دندان توسط اسیدها حساس شده است. اگر شما دندان های تان را مستقیماً بعد از غذا مسواک کنید، آسیب زیادی به مینای دندان وارد خواهد شد.

دانستن اینکه چه چیزی باعث ایجاد لکه دندان می‌شود هم برای درمان و هم برای پیشگیری مهم است. اگر فکر می‌کنید غذاهای خاصی دندان‌هایتان را لکه‌دار می‌کنند، از مصرف آن‌ها اجتناب کنید یا آن را محدود کنید. نوشیدنی‌ها را از طریق نی بنوشید تا تماس نوشیدنی‌ها با دندان‌هایتان کاهش یابد. از تنباکو استفاده نکنید و با پزشک متخصص خود در مورد داروها، بیماری‌ها یا آسیب‌های اخیر دندان صحبت کنید.

برای رفع زردی دندان، دندان‌های خود را در یک روز توسط یک دندانپزشک خوب بلیچینگ کنید. بلیچینگ دندان یک روش عالی، سریع و ارزان برای سفید کردن دندانهاست . در بین ویزیت های سالانه دندانپزشکی نیز باید مرتب مسواک بزنید، نخ دندان بکشید از دهان‌شویه سفیدکننده مانند دهان‌شویه سفید‌کننده فلوراید استفاده کنید.