ارتودنسی سرامیکی

ارتودنسی سرامیکی یکی از انواع ارتودنسی است که از آن برای مرتب سازی دندان ها استفاده می شود. اغلب برای مرتب سازی دندان ها و اصلاح ناهماهنگی دندان ها از براکت های فلزی استفاده می شود که بسیار از افراد آن را نمیپسندند  و از ظاهری که برایشان ایجاد می کند ناراضی هستند. مخصوصا افرادی که جوان هستند، بزرگسالانی که در اجتماع فعالیت می کنند یا جوانان دوست ندارند از براکت های فلزی استفاده کنند.

این دسته از افراد تمایل دارند دندان هایی مرتب  و هماهنگ داشته باشند و همچنان از براکت های رنگ دندان یا شفاف استفاده کنند. به همین علت این افراد به استفاده از براکت های سرامیکی و  براکت های پنهان رو می آورند. استفاده از براکت های سرامیکی روشی است که بسیاری از افراد تمایل به استفاده از آن دارند و ارتودنسی  سرامیکی محبوبیت خاصی بین بیماران پیدا کرده است.

چرا اکثر افراد به ارتودنسی نیاز دارند؟

اینکه نیاز به ارتودنسی دارید یا نه موضوعی است که باید حتماً توسط ارتودنتیست با تجربه تشخیص داده شود. همانطور که می دانید، ارتودنسی روش‌های بسیار متنوعی دارد که هرکدام برای نوعی از ناهنجاری مورد استفاده قرار می‌گیرد. بسیاری از افراد فکر می‌کنند با تراش دادن دندان‌ها و لمینیت کامپوزیتی و سرامیکی می‌توان ناهنجاری‌های دندانی را برطرف کرد. در صورتی که این تصور کاملاً اشتباه است.

دندانپزشکان متعهد و حرفه‌ای با بررسی سوابق پزشکی بیمار و نیز مشکلات پیش رو سعی دارند بهترین روش را برای نگهداشتن دندان‌های اصلی بیمار معرفی کنند. لمینیت و یا کامپوزیت دندان‌ها کاربردهای دیگری در دندانپزشکی دارند و نمی‌توان از آن‌ها به عنوان روشی برای اصلاح ناهنجاری‌های دندانی استفاده کرد. زیرا زمانیکه دندانها خیلی نا مرتب باشد به علت تراش دادن زیاد دندانها بافت اصلی دندان از بین می‌رود. در حالت کلی علل نیاز به ارتودنسی دندان را میتوان در موارد زیر خلاصه کرد :

1- مرتب کردن دندان‌ها:

ارتودنسی برای مرتب کردن و تنظیم دندان‌ها به منظور افزایش استحکام، جلوگیری از پوسیدگی و مشکلات عملکردی دندان‌ها انجام می‌شود.

2- اصلاح اختلالات فکی:

اختلالات فکی ممکن است به عنوان عواملی مهم در ایجاد مشکلات دندانی و فکی مطرح شوند. ارتودنسی به اصلاح این اختلالات کمک می‌کند تا عملکرد بهتری از دندان‌ها و فک‌ها حاصل شود.

3- زیبایی دندان ها و لبخند:

دندان‌های مرتب و یکدست تاثیر بسیار زیادی بر روی زیبایی لبخند شما دارد. افرادی که از دندان‌های منظم و زیبا برخوردارند، اغلب از افزایش اعتماد به نفس و راحتی در ارتباطات خود بهره‌مند می‌شوند

4- جلوگیری از مشکلات سلامت دهان:

دندان‌های مرتب، قابل دسترس تر هستند و راحت‌تر تمیزی می‌شوند. ارتودنسی می‌تواند به جلوگیری از مشکلاتی مانند تجمع پلاک دندانی، التهاب لثه و پوسیده شدن دندان‌ها کمک کند.

5- کمک به اصلاح مشکلات تنفسی:

در برخی موارد، اختلالات فکی می‌توانند باعث مشکلات تنفسی شود. ارتودنسی می‌تواند در از بین بردن این نوع مشکلات نیز مؤثر باشد.

6- پیشگیری از مشکلات محتمل در آینده:

انجام ارتودنسی می‌تواند از وقوع مشکلات بیشتر و پیچیده‌تر در آینده جلوگیری کند. به طور مثال، اصلاح مشکلات دندانی در دوران کودکی می‌تواند از وقوع مشکلات گوارشی در دوران بزرگسالی جلوگیری کند.

به طور کلی، ارتودنسی به عنوان یک راهکار درمانی موثر برای بهبود عملکرد دندان‌ها و فک‌ها، زیبایی لبخند، و جلوگیری از مشکلات دندانی و فکی به اکثر افراد توصیه می‌شود.

ارتودنسی سرامیکی برای چه کسانی مناسب است؟

از سیستم ارتودنسی سرامیکی بیشتر برای بزرگسالان استفاده می شود. از آنجایی که این یک سیستم نامرئی است بیشترین افرادی که مایل به درمان با آن هستند، افراد شاغلی هستند که دوست ندارند سیم و براکت فلزی ثابت روی دندان های خود داشته باشند. در واقع این افراد اصلا دوست ندارند کسی متوجه شود ارتودنسی انجام داده اند. بعضی از افرادی که مایلند ارتودنسی با براکت شفاف انجام دهند عبارتند از:

  • بازیگران
  • افرادی که زیاد در جمع هستند
  • گویندگان
  • خوانندگان
  • دانشجویان
  • و ….
سفیدی زبان چه علل و عواملی دارد و نشان از چه بیماری است ؟ حتما بخوانید : علل و عوامل سفیدی زبان چیست ؟

چه افرادی گزینه مناسبی برای ارتودنسی سرامیکی نیستند؟

استفاده از ارتودنسی سرامیکی برای همه افراد گزینه مناسبی نیست. افرادی هستند که بهتر است هرگز دنبال استفاده از این روش نروند. بیمارانی که کاندید مناسبی برای ارتودنسی سرامیکی نیستند عبارتند از:

  • افرادی که استفاده بیش از حد از سیگار و انواع دخانیات دارند گزینه مناسبی برای ارتودنسی سرامیکی نیستند زیرا نیکوتین موجود در دخانیات باعث تغییر رنگ براکت های سرامیکی می شود.
  • بیمارانی که دارای آناتومی فک و دندان مناسب با ساختار ارتودنسی سرامیکی نیستند گزینه مناسبی برای این نوع درمان نمی باشند.
  • افرادی که دارای نا هنجاری و بی نظمی بسیار شدید دندانی هستند کاندید مناسبی برای ارتودنسی سرامیکی نیستند.

چرا ارتودنسی با براکت های شفاف برای کودکان چندان توصیه نمی شود؟

با توجه به شکننده بودن این براکت ها نسبت به براکت های فلزی، تنها زمانی می توان از آن ها استفاده کرد که تمام دندان های دائمی در آمده باشند. زیرا در غیر این صورت فشار ناشی از رویش دندان ها می تواند باعث شکسته شدن براکت سرامیکی شود. پس این براکت ها برای بچه های کوچک مناسب نیستند و بیشتر در حیطه ارتودنسی بزرگسالان هستند.

مزایا و معایب ارتودنسی سرامیکی چیست ؟

ارتودنسی سرامیکی نیز همانند سایر درمان های دندانپزشکی دارای بایدها و نبایدهایی است که دانستن این بایدها و نبایدها میتواند به شما در شناخت بیشتر این درمان کمک کند، به همین دلیل ما مهمترین مزایا و معایب این درمان را گردهم آوردیم تا با بررسی آن اطلاعاتی جامع تر در مورد این درمان بدست آورید.

مزایای ارتودنسی سرامیکی

استفاده از این روش ارتودنسی باعث شده تا تمام افراد حتی کسانی که به دلیل دیده شدن ابزارها و دستگاه‌های ارتودنسی فلزی برای درکان اقدام نکرده‌اند، از این روش استفاده کنند. مهم‌ترین مزایای ارتودنسی سرامیکی به صورت زیر هستند:

  • استفاده از براکت‌هایی کاملا شفاف یا همرنگ دندان، باعث می‌شود به هیچ عنوان درون دهان جلب توجه نکنند و فرد به راحتی از آن‌ها در هر موقعیتی استفاده کند.
  • در افرادی که با مشکلاتی مانند فاصله بین دندانی، اوربایت یا … همراه هستند، استفاده از این نوع ارتودنسی بسیار توصیه شده است.
  • ارتودنسی سرامیکی زیبایی ظاهری بیشتری نسبت به ارتودنسی فلزی دارد، به همین دلیل توسط بزرگسالان و افراد بیشتری ترجیح داده می‌شود.
  • ارتودنسی سرامیکی خود در دو نوع، شفاف یا همرنگ دندان وجود دارد. می‌توانید بریس‌هایی کاملا شفاف یا دقیقا همرنگ با دندان‌های خود داشته باشید.
  • نصب براکت‌ها مشابه با بریس‌های فلزی است و برای هر ردیف دندان تقریبا در زمان یک ساعت انجام می‌شود.
  • براکت‌های سرامیکی برخلاف براکت‌های فلزی، هیچ اختلالی در روند تصویربرداری رادیولوژی ایجاد نمی‌کنند.
  • در ارتودنسی سرامیکی می‌توانید از الاستیک‌ها، اورینگ یا کش ارتودنسی با رنگ‌های متنوع برای رنگی کردن ارتودنسی استفاده کنید.

بایدها و نبایدهایی از ارتودنسی سرامیکی که لازم است از آن مطلع باشید

معایب ارتودنسی سرامیکی

اما این روش درمانی در کنار مزیت‌های گفته شده دارای معایبی است که قبل از درمان بهتر است با آن‌ها آشنا شده تا بتوانید به درستی تصمیم گیری کرده و بهترین روش درمانی را متناسب با شرایط خود انتخاب کنید.

  • اولین و مهم‌ترین عیب براکت سرامیکی، ظریف‌تر و شکننده بودن جنس آنهاست. بریس‌های فلزی مقاومت بسیار بالایی دارند، اما در نوع سرامیکی ممکن است با ضربه یا فشار دچار آسیب و شکستگی شده و مجبور به تعویض آن شوید. دوام و ماندگاری کمتری نسبت به مدل‌های فلزی دارند.
  • بریس‌های سرامیکی اندازه‌ای تقریبا بزرگ‌تر از نوع فلزی دارند. همچنین هنگام استفاده از آن‌ها احساس تیزی و زبری بیشتری خواهید داشت. این موضوع می‌تواند باعث آزار و اذیت شما شود.
  • هزینه براکت‌های سرامیکی نسبت به نوع فلزی بیشتر است. اگر به دنبال روش کم هزینه‌تری برای ارتودنسی دندان هستید، روش سرامیکی توصیه نمی‌شود.
  • زمان درمان و اصلاح موقعیت دندان‌ها به کمک ارتودنسی سرامیکی بیشتر از نوع فلزی است. این مشکل نیز به دلیل جنس سرامیک و شکننده بودن آن است که میزان فشار کمتری بر روی آن اعمال می‌شود.
  • امکان ایجاد لکه بر روی دندان‌ها و همچنین ساییدگی و آسیب به مینای دندان در استفاده از براکت سرامیکی وجود دارد. دلیل این امر محکم بوده جنس سرامیک نسبت به ساختار دندان‌ است.
  • در این روش درمانی معمولا از کش‌های سفید و بی رنگ نیز استفاده می‌شود که به مرور زمان و مخصوصا به دلیل مصرف نوشیدنی‌ها و غذاهای رنگی، تغییر رنگ پیدا کرده و مجبور به تعویض آن‌ها هستید.

تفاوت ارتودنسی سرامیکی و ارتودنسی ثابت معمولی چیست؟!

تنها تفاوتِ ارتودنسی سرامیکی با ارتودنسی ثابت معمولی، جنس و رنگ مواد بکار رفته در ساخت براکت و سیم ارتودنسی است. در حالی که در سیستم بریس ثابت معمولی، جنس براکت‌ها و سیم از فلز است و به راحتی همه افراد متوجه می‌شوند که شما تحت درمان ارتودنسی قرار دارید، در این سیستم، همه چیز همرنگ دندان است و کمتر قابل مشاهده است.

ارتودنسی سرامیکی شاید در نگاه اول ابهتِ خاصی داشته باشد و کمی پیچیده به نظر برسد. با این وجود، در یک کلام می‌توان گفت که برتری ارتودنسی سرامیکی نسبت به ارتودنسی معمولی تنها در نمود ظاهری کمتر و نامرئی بودن آن است. غیر از این مورد، ارتودنسی سرامیکی همانند ارتودنسی معمولی ثابت بوده و همان تاثیرگذاری در درمان ناهنجاری‌های دندانی را دارد.

دقت داشته باشید در صورتی که در انتخاب بین ارتودنسی ثابت فلزی و ارتودنسی ثابت سرامیکی مردد هستید، در جلسه مشاوره با متخصص ارتودنسی خود، در رابطه با هزینه و طول دوره درمان ارتودنسی سرامیکی نیز مشاوره داشته باشید.

  • در واقع ارتودنسی سرامیکی، به دلیل اینکه براکت‌ها از جنس سرامیک ساخته می‌شوند، هزینه بیشتری نسبت به ارتودنسی ثابت با براکت فلزی دارد.
  • همچنین، به دلیل اینکه تنظیم براکت‌های سرامیکی از پیچیدگی بیشتری به نسبت براکت‌های فلزی برخوردار است، طول دوره درمان با ارتودنسی سرامیکی نیز به نسبت ارتودنسی ثابت فلزی بیشتر خواهد بود.
بهترین برندهای ایمپلنت آمریکایی کدام است ؟ حتما بخوانید : معرفی بهترین برندهای ایمپلنت آمریکایی

آیا ارتودنسی سرامیکی تغییر رنگ میدهد؟

قبل از هر چیز باید بدانید ارتودنسی سرامیکی به راحتی تغییر رنگ نمی‌دهند و جنس آن‌ها در مقابل تغییر رنگ مقاوم است. اما در کنار آن‌ها از اتصالات دیگری مانند الاستیک‌های رنگی استفاده می‌شود که پس از مدتی ممکن است دچار لکه و تغییر رنگ شوند. نکات مختلفی وجود دارد که با رعایت آن‌ها می‌توانید از تغییر رنگ آن‌ها و همچنین لکه دار شدن دندان‌ها جلوگیری کنید.

  • پس از هر وعده غذایی از مسواک و نخ دندان استفاده کنید تا هیچ ذره غذایی در لابه لای آن‌ها باقی نماند.
  • مصرف غذاها و نوشیدنی‌هایی که باعث تغییر رنگ دندا‌ن‌ها می‌شوند را از برنامه غذایی خود حذف کنید.
  • سیگار کشیدن از مهم‌ترین عوامل تغییر رنگ دندان و اجزا و اتصالات بریس است.
  • به صورت منظم در جلسات تعیین شده توسط متخصص ارتودنسی خود شرکت کنید تا در صورت نیاز براکت‌ها یا سیم‌های ارتودنسی تعویض شوند.

نکات طلایی برای مراقبت از ارتودنسی سرامیکی

جنس ارتودنسی های سنتی از نوع ضد زنگ است و در برابر لکه شدن بسیار مقاوم می باشند. این نوع دارای سوراخ های ریزی می باشند بنابراین بیشتر مستعد لکه شدن هستند. مراقبت از ارتودنسی برای هر نوع متفاوت است. ممکن است غذا بین براکت ها گیر کند یا پلاک در اطراف آن ها جمع شود که باعث پوسیدگی دندان ها شود. نکات مهم در زمان مراقبت از ارتودنسی:

  • از خوردن غذاهای چسبنده مانند ذرت بو داده، ذرت، آدامس و…. خودداری نمایید.
  • از خوردن غذاهای دارای رنگدانه بالا مانند سس گوجه فرنگی، شراب قرمز، انواع توت و… خودداری نمایید.
  • از خمیردندان های سفید کننده استفاده نکنید زیرا در غیر این صورت رنگ قسمت پشت ارتودنسی های شما با قیمت جلویی متفاوت می شود.
  • در زمان ورزش کردن از محافظ دهان استفاده نمایید تا به براکت ها و دندان ها آسیب نرسد.
  • دندان های خود را در طول روز دو بار مسواک بزنید و یک بار از نخ دندان استفاده نمایید.
  • از مصرف سیگار و محصولات تنباکو خودداری کنید.

اگر لاستیک های الاستیک شما لکه دار شدند، نگران نباشید زیرا به آسانی می توانید آن ها را عوض کنید.

طول دوره درمان ارتودنسی سرامیکی چقدر است؟!

اثربخشی ارتودنسی دندان ها بستگی به نیاز دندان های شما و توصیه متخصصان ارتودنسی دارد. ارتودنسی سرامیکی مانند ارتودنسی فلزی برای افراد زیادی مناسب می باشد. ارتودنسی سرامیکی قادر به تحمل نیرو زیادی نیست بنابراین برای همه ی افراد مناسب نیست. این نوع ارتودنسی برای درمان ناهماهنگی ها و ازدحام بیش از حد دندان ها موثر می باشد. به یاد داشته باشید که فقط متخصص ارتودنسی قادر است بهترین راه حل مناسب را به شما توصیه نماید.

بریس‌های سرامیکی بسته به نوع و شدت مشکل و ناهنجاری دندانی، حدود 12 تا 18 ماه (و حتی در مواردی ممکن است تا 36 ماه) طول بکشد تا دندان‌های شما را صاف، منظم و تراز کنند. البته در مواردی خاص با ناهنجاری‌های پیچیده دندانی، نیاز به درمان ارتودنسی بیش از دو سال وجود خواهد داشت که در نهایت این مدت زمان توسط متخصص ارتودنسی تعیین می‌گردد.

هزینه ارتودنسی سرامیکی چه میزان است ؟

یکی از پر تکرارترین سوالاتی که از دکتر داودیان به عنوان متخصص ارتودنسی پرسیده می‌شود هزینه ارتودنسی است؛ بهتر است این را بدانید که همانند دیگر روش‌های ارتودنسی، قیمت ارتودنسی سرامیکی نیز با توجه به فاکتورهای مختلف متغیر است. در ادامه مهم‌ترین فاکتورهای موثر در هزینه ارتودنسی سرامیکی عبارتند از:

1- جنس براکت‌ها

حداقل هزینه ارتودنسی سرامیکی به دلیل جنس براکت‌های آن نیز بالاتر از مدل معمولی در حالت ساده است، دلیل این تاثیرگذاری آن است که چون نوع ساخت بریس‌های آن طوری است که ظاهر طبیعی دهان و دندان را بهم نزند. البته نوع براکت‌ها می‌تواند از جنس پلاستیک یا پرسلین نیز باشد که همچنان قیمت‌ها با یکدیگر متفاوت است.

2- رنگ براکت‌ها

به طور کلی براکت‌های ارتودنسی سرامیکی در 3 نوع شفاف، معمولی و تیره یافت می شوند که هر شخصی نسبت به مدل و رنگ دندان‌هایشان انتخاب می‌کنند که این موضوع نیز بر روی قیمت نهایی ارتودنسی تاثیر گذار است.

3- شدت نامرتبی دندان‌ها 

این مورد در تمامی روش‌های درمانی تاثیر بسزایی دارد در قیمت نهایی و تمام شده آن دارد، به طور کلی اگر مشکل فرد چندان شدید نباشد و مدت زمان درمان آن کوتاه‌تر شود، هزنیه تمام شده نیز کاهش می‌یابد ولی اگر مشکل نامرتبی شدید باشد قیمت نیز به همان نسبت افزایش می‌یابد.