ایمپلنت فوری

ایمپلنت فوری یکی از روش های درمانی است که در یک جلسه انجام شده و از روکش موقت استفاده می‌کند. اگر کل دندان‌های خود را از دست داده‌اید، این روش مناسب شما است. احتمال شکستن ایمپلنت در روش کاشت یک روزه بیشتر است. در واقع با توجه به اینکه ایمپلنت یکی از روش های جایگزین دندان از دست رفته محسوب می شود، مورد توجه بسیاری از افراد قرار گرفته و محبوبیت این روش درمان و کاشت دندان را به طور قابل توجهی افزایش داده است. این روش کاشت دندان نیز مانند سایر روش ها مزایا و معایب خاص خود را دارد. که در ادامه به تشریح و بررسی این موارد خواهیم پرداخت.

ایمپلنت فوری چیست؟

کاشت ایمپلنت فوری یکی از روش‌های رایج برای جایگزین کردن دندان‌های از دست رفته می باشد. با این حال، تا همین اواخر، کاشت و بارگذاری ایمپلنت دندانی یک فرآیند طولانی بود که بسیاری از بیماران و پزشکان، علیرغم مزایای آن، مایل به انجام آن نبودند. زیرا این فرآیند برای بیماران ناامید کننده بود، زیرا زمان زیادی بین استخراج دندان خراب و جایگزینی آن توسط ایمپلنت وجود داشت. با افزایش تقاضای بیماران برای ایمپلنت دندانی فوری، فناوری‌ها و مطالعات جدید در نهایت امکان تحقق روش‌های جدید کاشت ایمپلنت را فراهم کردند.

کاشت ایمپلنت فوری یکی از روش‌های ابتکاری است که در آن ایمپلنت با فاصله کمی پس از کشیدن دندان پوسیده، در استخوان فک جایگذاری می‌شود. در این روش ایمپلنت سریعا در حفره دهانی قرار می‌گیرد. این کار علاوه بر راحت‌تر بودن نسبت به روش قبلی (یعنی ایمپلنت معمولی)، احتمال موفقیت آمیز بودن رشد بافت و استخوان در اطراف ایمپلنت را نیز افزایش می‌دهد.

تفاوت ایمپلنت فوری دندان با ایمپلنت معمولی چیست؟

یکی از بهترین مزیت های ایمپلنت فوری دندان کوتاه شدن زمان درمان نسبت به ایمپلنت معمولی است، به این شکل که در ایمپلنت فوری دومین مرحله جایگذاری ایمپلنت با فاصله زمانی کوتاهی از مرحله اول انجام می شود و زمان درمان نسبت به ایمپلنت های عادی که تا 2 ماه هم می تواند طول بکشد، کم می شود.مزیت بعدی ایمپلنت فوری کم شدن تعداد جراحی به یک بار است.

در ایمپلنت فوری دندان، ایمپلنت، اباتمنت و تاج اولیه همه در یک مرحله کارشان انجام می شود و نباید مثل ایمپلنت معمولی بعد از سپری شدن چند ماه دوباره تاج دائمی داخل دهان قرار داده شود. نیاز نداشتن به دندان مصنوعی موقتی مزیت دیگر ایمپلنت فوری است. در ایمپلنت فوری به علت کم شدن مدت جوش ایمپلنت، دیگر نباید در این مدت از دندان مصنوعی استفاده کرد و این قضیه قطعاً در چهره بیمار و بالا بردن روحیه و اعتماد به نفس وی تأثیرگذار خواهد بود. پس بطور کلی میتوان تفاوت این دو نوع ایمپلنت را بصورت زیر خلاصه کرد :

ایمپلنت فوری:

1. زمان نصب: ایمپلنت فوری، دندان مصنوعی فوری در همان روز یا در مدت زمان کوتاهی پس از جراحی نصب می‌شود.

2. تعداد جلسات: نیاز به کمترین تعداد جلسات نسبت به ایمپلنت معمولی دارد، زیرا تمام مراحل در یک روز یا چند جلسه انجام می‌شود.

3. عملکرد فوری: امکان استفاده فوری از دندان مصنوعی بر روی ایمپلنت‌ها را فراهم می‌کند.

4. زمینه مناسبی: برای افرادی که شرایط دهان و استخوان‌های فک آن‌ها مناسب است و عدم ترکیب استخوان به‌صورت جدی تهدیدی ندارد، ممکن است مناسب باشد.

ایمپلنت معمولی:

1. زمان نصب: ایمپلنت معمولی نیازمند چند مرحله جراحی و زمان ترمیم استخوان و ترکیب آن با دندان مصنوعی است.

2. تعداد جلسات: نیاز به بیشترین تعداد جلسات دارد، زیرا مراحل جراحی، ترمیم استخوان، و نصب دندان مصنوعی به صورت جداگانه انجام می‌شوند.

3. پرداخت ترمیمی به استخوان: استخوان فک ممکن است بعد از جراحی ایمپلنت نیازمند زمانی برای ترمیم و انسجام با ایمپلنت شود.

4. تعداد موارد مناسب: برای افرادی که استخوان فک آن‌ها به استخوان ایمپلنت خوبی می‌چسبد و ترمیم استخوان اجباری ندارد، ممکن است بهترین گزینه باشد.

مزایا و معایب ایمپلنت فوری کدام است ؟

همانطور که میدانید ، همه روش های درمانی در کنار مزایای فوق العاده خود دارای معایبی نیز هستند، از جمله مهمترین نکاتی که میتوان به عنوان مزایا و معایب این روش درمانی مورد بررسی قرار داد ، موارد زیر است :

مزایای ایمپلنت فوری دندان

نحوه انجام ایمپلنت فوری، کیفیت، کارایی و سرعت کاشت آن سبب شده تا این روش نسبت به سایر روش ها به ویژه ایمپلنت معمولی مزایای منحصر به فرد و ویژه ای داشته باشد. بعضی از مهمترین مزایای ایمپلنت فوری به شرح زیر عبارت است از:

1- کاهش قابل توجه دوره درمان:

همان گونه در ابتدا نیز به آن اشاره کردیم، ایمپلنت فوری پس از کشیدن دندان قابلیت انجام دارد. از این رو دوره درمان ناهنجاری های دندان و کاشت آن را به طور قابل توجهی کاهش میدهد. به عبارت دیگر در روش ایمپلنت معمولی ۵ تا ۶ ماه پس از کشیدن دندان، جراحی تاج دندان و قرارگیری ایمپلنت روی آن انجام می شود. در حالی که ر روش ایمپلنت فوری کشیدن دندان و جای گذاری ایمپلنت اولیه در یک روز و یک جلسه صورت می گیرد. تا پس از تثبیت تیتانیوم ایمپلنت در استخوان فک، ایمپلنت اصلی روی آن متصل شود.

2- تعداد جراحی کمتر:

در ایمپلنت های فوری کشیدن دندان و جای گذاری تاج دندان با یک جراحی انجام می شود. از این رو نسبت به ایمپلنت معمولی تعداد جراحی کمتری برای کاشت ایمپلنت ها صورت می پذیرد.

همه چیز در رابطه با استفاده از عکس بایت وینگ که لازم است بدانید حتما بخوانید : عکس بایت وینگ چه ویژگی هایی دارد ؟

3- جای گیری مناسب تر تاج دندان:

به طور معمول در ایمپلنت فوری تاج دندان در لحظات اولیه کشیدن دندان طبیعی در لثه قرار می گیرد. بدین جهت جای گیری مناسب تری نسبت به ایمپلنت معمولی دارد و در طولانی مدت لثه و تاج دندان هماهنگی بهتری خواهند داشت.

4- حفظ اعتماد به نفس بیمار:

در سایر روش های کاشت ایمپلنت به خصوص در ناحیه جلویی فک بالا و پایین، در یک بازه زمانی افراد دندان های طبیعی شان را از دست می دهند. به گونه ای که زیبایی چهره و لبخند آن را تحت تأثیر قرار می دهد و موجب کاهش اعتماد به نفس آنها می گردد. در حالی که کاشت ایمپلنت فوری در یک جلسه انجام می شود و ضمن حفظ اعتماد به نفس بیمار، زیبایی و لبخند را در لحظات اولیه کشیدن دندان طبیعی به آنها هدیه می کند.

5- درد، تورم و خونریزی کمتر:

با توجه به کلیه مراحل کشیدن دندان طبیعی و کاشت ایمپلنت در این روش تنها در یک جلسه انجام می شود، بیمار درد، تورم و خونریزی کمتری را متحمل خواهد شد. در واقع یکی از دلایل مهم استقبال از ایمپلنت فوری، کمتر بودن میزان درد بعد از ایمپلنت این ویژگی و مزیت بارز آن است.

6- زیبایی بیشتر: 

به لحاظ جراحی کمتر و کاهش میزان تحلیل لثه و استخوان فک، زیبایی دندان ها در روش کاشت ایمپلنت فوری نسبت به ایمپلنت معمولی بیشتر است.

معایب ایمپلنت فوری دندان

1- هنگامی که ایمپلنت فوری انجام می شود، abutment را توسط اسکرو (screw) یا پیچ به فیکسچر (fixture) متصل می کنیم. در این هنگام به خاطر اینکه ایمپلنت کاملا به استخوان جوش نخورده است مجبوریم با نیروی دست این اسکرو یا پیچ را سفت کنیم. اگر نیرو بیش از حد وارد شود ممکن است، ایمپلنت دچار مشکل شده و جوش خوردن آن به مخاطره بیفتد و اصطلاحا دچار شکست (failed) شود.

2- اینکه اگر نیروی نامناسب یا بیش از حد توان ایمپلنت به آن وارد شود، اسکرو یا پیچ اتصال دهنده abutment به fixture ممکن است دچار خستگی شده و بشکند.

3- عارضه سوم وقتی است که پیچ abutment شل شود؛ یعنی، با نیروی دست اسکرو یا پیچ سفت شده است اما بعد از چند روز در هنگام عدم مراعات بیمار و خوردن غذای سفت یا ساییده شدن دو فک به هم، پیچ abutment شل شود که در این صورت ممکن است، ضرباتی را بر ایمپلنت وارد کند.

4- بین abutment و ایمپلنت نباید هیچ گپی وجود داشته باشد و باید رزوه های abutment کاملا در داخل hexهای fixture سفت شود، (اباتمنت کاملا داخل بدنه فیکسچر فیکس شود و تکان نخورد) در غیر این صورت ممکن است تحلیل استخوان کریستال اطراف ایمپلنت اتفاق بیفتد.

5- مهمترین عارضه این است که یک ایمپلنت فوری با شکست مواجه شود. در این صورت، در ابتدا اعتماد بیمار به جراح از بین می رود و در مرحله بعد هزینه های اضافی به دندانپزشک وارد می شود چرا که بیمار احساس نمی کند باید در این موارد هزینه اضافی پرداخت کند و فکر می کند وظیفه او نیست.

بنابراین نتیجه شکست، از دست رفتن زمان، و اعتماد و زیان مالی خواهد بود که به چندین میلیون تومان می رسد و هزینه های غیر تولیدی درمان یک ایمپلنت بیش از 60٪ است.

ایمپلنت فوری برای چه افرادی مناسب است؟

اگر جز افرادی هستید که به دلیل طولانی بودن فرایند کاشت دندان برای انجام آن مردد هستید، کاشت دندان فوری گزینه خوبی است. به‌طورکلی افراد با شرایط زیر می‌توانند از این روش کاشت دندان استفاده کنند:

  • دندان‌های جلویی شما آسیب دیده یا از بین رفته‌اند.
  • مجبور هستید به هر دلیلی دندان خود را بکشید.
  • به زمان و هزینه ایمپلنت حساس هستید.
  • نگران انجام چندین عمل جراحی روی دندان‌ها هستید.
  • در حال حاضر هیچ دندانی ندارید یا بیشتر دندان‌های خود را از دست داده‌اید.

بایدها و نبایدهایی از ایمپلنت فوری که لازم است بدانید

چه افرادی نمیتوانند از ایمپلنت دندان فوری استفاده کنند؟

اگر به موارد زیر دچار هستید، بهتر است قبل از کاشت دندان فوری نسبت به درمان آنها اقدام کنید:

  • تراکم استخوان ناکافی: بیماران با تراکم یا حجم استخوان ناکافی در فک برای ایمپلنت‌های دندانی فوری مناسب نیستند.
  • بیماری پریودنتال فعال یا بیماری فعال لثه که خطر عفونت یا شکست ایمپلنت را زیاد می‌کند
  • افراد سیگاری‌ یا مصرف کنندگان تنباکو: استعمال دخانیات و تنباکو عوارض ایمپلنت دندان را افزایش می‌دهند به همین دلیلی برخی افراد به روش کاشت دندان بدون ایمپلنت روی می‌آورند.

شرایط کاشت ایمپلنت دندان فوری چیست؟

همین ابتدا به این نکته اشاره کنیم که فقط افراد خاصی هستند که برای کاشت فوری دندان مناسب هستند. دندانپزشکان معمولاً قبل از توصیه درمان ایمپلنت فوری دندان، یک ارزیابی گسترده انجام می دهند تا مطمئن باشند آیا واقعا بیک بیمار کاندید خوبی برای این پروسه است یا خیر.

به عنوان مثال برخی از مواردی که در طول این ارزیابی به آن توجه می کنند این ها هستند:

  • اینکه کدام دندان نیاز به تعویض دارد
  • میزان و کیفیت استخوان فک
  • بیماری ها و وضعیت پزشکی موجود
  • سطح بهداشت دهان و دندان موجود
  • بررسی میزان انطباق بیمار با دستورالعمل ها

همچنین دندانپزشک یک سری شرط و شروط برای انجام عمل پیش روی بیمار قرار می دهد که شامل این موارد می شوند:

  • لثه باید سالم بوده و بیماری نداشته باشد
  • برای مدت طولانی سیگار کنار گذاشته شود یا کاهش یابد
  • بیمار به طور کلی از سلامت کلی خوبی برخوردار باشد

ایمپلنت فوری چگونه انجام می شود؟

همانگونه که در بالا نیز به طور مختصر توضیح دادیم ، ایمپلنت فوری یا همان ایمپلنت یک روزه اصطلاحی است که برای این روش استفاده می‌شود. اما در واقعیت مراحل انجام ایمپلنت دندان در یک جلسه انجام نمی‌شود. قبل از کاشت دندان، پزشک در مورد سوابق پزشکی شما سوالاتی پرسیده و برای بررسی سلامت دهان و دندان تصویربرداری سه‌بعدی و اشعه ایکس را تجویز می‌کند. با استفاده از این تصاویر می‌توان متوجه شد که برای این روش کاشت کاندید مناسبی هستید یا نه.

اگر نیاز به کشیدن دندان باشد، چند هفته قبل یا در روز جراحی می‌توان دندان را کشید. تصمیم‌گیری در این مورد به شرایط استخوان فک بستگی دارد. در روز جراحی، از بی‌حسی موضعی استفاده می‌شود. اگر قرار باشد، چندین کاشت انجام شود، بی‌حسی بیشتری تزریق شده و مدت‌زمان کاشت بیشتر طول می‌کشد. پس از بی‌حسی ایمپلنت‌ها در استخوان قرار می‌گیرند.

دندانپزشک می‌تواند به دو طریق ایمپلنت را قرار دهد. یک روش ایمپلنت به روش پانچ بوده که دستی انجام می‌شود. روش دیگر ایمپلنت دیجیتال است که با چاپ تصویر سه‌بعدی و کاملا سفارشی انجام می‌شود. اگر کاشت دندان پیچیدگی‌های زیادی داشته باشد، از روش ایمپلنت دیجیتال استفاده می‌شود. در غیر این صورت ایمپلنت به روش پانچ کارساز است. بعد از کاشت ایمپلنت باید روکش دندان قرار بگیرد. این روکش، موقتی بوده و باید چند هفته بعد برای گذاشتن پروتز دائمی دوباره به مطب مراجعه کنید.

مراحل کاشت ایمپلنت فوری چگونه است ؟

ابتدا متخصص ایمپلنت برای کشیدن دندان موجود یا بقایای آن از تکنیک خاصی استفاده خواهد کرد. این روش بافت لثه اطراف را حفظ می‌کند و به متخصص ایمپلنت دندان این امکان را می‌دهد که به بهترین نتیجه ممکن برسد. بلافاصله پس از کشیدن دندان آسیب دیده یا پوسیده، یک ایمپلنت در محل قرار داده می‌شود. در صورت نیاز از مواد پیوند استخوانی برای پر کردن کامل اطراف ایمپلنت استفاده می‌شود.

در این مرحله، بنا به توصیه دندانپزشک، ممکن است بلافاصله بعد از عمل جراحی یک تاج قرار داده شود. اگر امکان‌پذیر نباشد، ممکن است قرار دادن تاج بعد از چند روز انجام شود. پس از آنکه ایمپلنت شما پیوند محکمی با ساختار استخوان شما برقرار کرد، می‌توانید تاج دائمی خود را دریافت کنید که ظاهر و عملکرد آن دقیقاً مانند یک دندان طبیعی خواهد بود. پس میتوان مراحل انجام ایمپلنت دندان یا مراحل کاشت دندان سریع به‌صورت زیر خلاصه کر :

  • تصویربرداری و معاینه دهان و دندان
  • بی‌حسی موضعی
  • کشیدن دندان
  • قراردادن ایمپلنت به روش پانچ یا روش دیجیتال
  • قراردادن پروتز اولیه
  • ساخت و قراردادن پروتز دائمی
نوشیدن چای چه تاثیری بر رنگ دندان ها دارد ؟ حتما بخوانید : نوشیدن چای و تغییر رنگ دندان ها چگونه است ؟

ایمپلنت فوری با بیهوشی امکان پذیر است؟

برخی از افراد ترس زیادی نسبت به عملیات دندانپزشکی دارند. گاهی اوقات این استرس و نگرانی به فوبیا تبدیل و باعث عصبی شدن بیمار میشود. از آنجایی که ایمپلنت یک روزه نیز یک نوع عمل جراحی محسوب میشود، این فوبیا بدتر خواهد شد. در چنین شرایطی برای آرامش خاطر بیمار و راحت تر شدن فرآیند کاشت دندان، متخصص، ایمپلنت فوری با بیهوشی را تجویز میکند.

البته ایمپلنت فوری با بیهوشی به این معنا نیست که بیمار کاملا هوشیاری خود را از دست میدهد، بلکه او صدای دندانپزشک را می شود و میتواند به حرف های او واکنش نشان دهد، اما بسیار سست است و درد و استرس عملیات کاشت دندان را متوجه نمی شود. ایمپلنت یک روزه با بیهوشی میتواندبرای افراد زیر گزینه مناسبی باشد:

  • کودکان و افرادی که نمیتوانند به خوبی با دندانپزشک ارتباط برقرار کنند.
  • افرادی که از ابزارها و کارهای دندانپزشکی میترسند.
  • کسانی که در ناحیه دهان و دندان دچار حساسیت هستند و با ورود ابزارهای دندانپزشکی حالت تهوع به آنها دست میدهد.
  • کسانی که به رفلکس معده شدید مبتلا هستند.

علت افزایش خطر عفونت در کاشت دندان فوری چیست؟

یکی از مشکلات رایج در مورد ایمپلنت فوری ، خطر عفونت در آن است . باید به این نکته توجه داشته باشید که میزان موفقیت در ایمپلنت‌های معمولی ۹۵٪ است. اما در روش کاشت فوری این عدد کمتر می‌شود. زیرا احتمال عفونت و به دنبال آن شکستن ایمپلنت و معایب ایمپلنت دندان افزایش پیدا می‌کند. اگر بهداشت دهان و دندان را رعایت نکنید یا دچار بیماری لثه باشید، این خطر بیشتر هم می‌شود.

اگر پس از کشیدن دندان، حفره به‌شدت پوسیده یا عفونی باشد، نباید از روش کاشت فوری استفاده کرد. ممکن است تمام بافت عفونی برداشته نشده باشد و ایمپلنت روی آن قرار بگیرد. در این شرایط باید از ایمپلنت معمولی استفاده کرد تا زمان کافی برای بهبودی لثه وجود داشته باشد. پس حتما برای جلوگیری از بروز این مشکل به مراقبت های بعد از انجام این عمل توجه داشته باشید.

مراقبت های لازم پس از ایمپلنت دندان

مهم ترین نکته پس از کاشت ایمپلنت فوری مراقبت از آن است. باید از ایمپلنت دندان یکروزه خود مانند دندان طبیعی مراقبت کنید. بهداشت دهان و دندان را باید مانند دندان طبیعی رعایت کنید و با استفاده از لوازم بهداشتی مانند مسواک و نخ دندان از جمع شدن پلاک بر روی دندان و مانده غذایی بین دندان ها جلوگیری می کنند. علاوه بر رعایت بهداشت دهان و دندان باید استراحت کافی داشته باشید تا زخم های ایجاد شده هر چه سریعتر بهبود یابد. برای بهبود زخم ها باید از خمیر دندان ضد حساسیت و مسواک نرم استفاده نمائید. مراقبت هایی که باید پس از کاشت ایمپلنت دندان رعایت شود عبارتند از:

  • استفاده مرتب از دهانشویه برای پاکسازی ناحیه ایمپلنت شده بسیار حائز اهمیت است.
  • استفاده از مسواک های بین دندانی برای از بین بردن باقی مانده مواد غذایی.
  • استفاده از خمیر دندان های دارای فلوراید  بسیار در مراقبت از ایمپلنت مهم است.
  • استراحت و خواب کافی پس از کاشت ایمپلنت دندان جهت ریکاوری و بهبود سریع.
  • چکاپ و معاینه منظم توسط پزشک خود حداقل سالی 3 بار جهت بررسی وضعیت سلامت.
  • استفاده از نخ دندان باکیفیت مخصوص و نرم با مشورت پزشک باید انتخاب شود.
  • عدم استفاد از دخانیات جهت بهتر جوش خوردن ایمپلنت دندان و بهبود استخوان حداقل تا یکماه.

هزینه ایمپلنت فوری چقدر است؟

یکی از سوالات پرتکرار از ما در دندانپزشکی پارسیان ، هزینه درمان ایمپلنت فوری است . به خاطر داشته باشید هزینه این درمان بستگی زیادی به عوامل مختلفی دارد . از جمله این عوامل که میتواند بطور مستقیم در قمت و هزینه این نوع ایمپلنت تاثیر مستقیم دارد ، قیمت ایمپلنت فوری به دستمزد دندانپزشک، قیمت پایه ایمپلنت و قیمت پروتز دندان بستگی دارد. بهتر است برای کاشت ایمپلنت دندان به یک متخصص متبحر و باتجربه مراجعه کنید تا ایمپلنت شما با موفقیت انجام شود و متحمل هزینه های اضافی مثل تعویض پایه ایمپلنت به علت جوش نخوردن با استخوان فک نشوید.

پس توصیه میکنیم برای مشخص شدن هزینه های درمانی این نوع از ایمپلنت و یا هر نوع دیگر آن حتما در مرحله اول با مراجعه به دندانپزشکی پارسیان و انجام ویزیت اولیه ، وضعیت درمانی و طرح درمان خود را مشخص کنید. به خاطر داشته باشید تجربه دندانپزشک در انجام ایم عمل بسیار مهم است . پس باز هم در این مورد تاکید میکنیم که هزینه های درمانی به طور کامل بعد از بررسی وضعیت درمانی و مشخص شدن نوع درمان میتوان هزینه نهایی را مشخص کرد.