سفید کردن دندان با لیزر

سفید کردن دندان با لیزر که به سفید کردن دندان حرفه ای نیز معروف است بهبود قابل توجهی در رفع زردی دندان‌ها نشان می‌دهد (تا ۱۰ درجه روشن‌تر). سفید کننده روی هر دندان اعمال می شود سپس لیزر حرارت ایجاد می کند که اثربخشی آن را افزایش می دهد. داشتن دندان‌های براق و سفید مرواریدی همیشه نماد زیبایی، بهداشت و اعتمادبه‌نفس بوده است.

با پیشرفت در دندانپزشکی زیبایی، دستیابی به لبخند هالیوودی اکنون آسان‌تر از همیشه شده است. یکی از این روش‌های محبوب برای سفید کردن دندان، سفید کردن دندان با لیزر است. اما اگر می‌خواهید از این روش برای سفید کردن دندان‌های خود استفاده کنید مهم است که هر دو روی سکه را بدانید و بعد از دانستن همه نکات انتخاب نهایی خود را برای انجام و یا عدم انجام این کار داشته باشید .

سفید کردن دندان با لیزر چیست؟

سفید کردن دندان با لیزر یک روش بلیچینگ است که در مطب دندانپزشکی انجام می‌شود و به آن بلیچینگ دندان با لیزر نیز گفته می‌شود. این روش با سایر روش‌هایی که برای سفید کردن دندان استفاده می‌شود متفاوت است، زیرا شامل ژل سفید کننده و لیزر می‌شود و شاید بهترین روش سفید کردن دندانها محسوب شود.

این روش برای روشن کردن دندان‌های شما طراحی شده است. تغییر رنگ دندان معمولاً در اثر مواردی مانند مصرف تنباکو، افزایش سن، آسیب به دندان‌ها و مصرف برخی از داروها و شیمی‌درمانی رخ می‌دهد. هدف از سفید کردن دندان با لیزر کاهش تغییر رنگ و سفیدتر جلوه دادن دندان‌هاست.

سفید کردن دندان با لیزر برای چه افرادی مناسب است؟

تمام افرادی که دوست دارند لبخندشان زیبا تر شود و دندان های تمیز و یک رنگی داشته باشند می توانند از بلیچینگ دندان استفاده کنند. اما سفید کردن دندان با لیزر برای برخی افراد خاص ضروری تر می باشد. پس اگر جزو افرادی با مشخصات زیر هستید سفید کردن دندان با لیزر میتواند برای شما گزینه ای مناسب باشد :

  • افرادی که به دلیل نامرتب بودن دندان هایشان ارتودنسی انجام داده اند می توانند از لیزر استفاده کنند. زیرا ارتودنسی دندان ممکن است باعث شده باشد که پلاک روی دندان ها  جمع شده باشد و رنگ دندان ها را تغییر داده باشد. به همین سبب سفید کردن آن ها ضروری است.
  • مشکل فلوروزیس دندان باعث به وجود آمدن لکه هایی روی دندان ها می شود به همین علت کسانی که این مشکل را داشته اند می توانند دندان های خود را بلیچینگ کنند تا لکه ها از بین بروند.
  • افراد سیگاری و یا کسانی که دخانیات مصرف می کنند عموما دندان هایی زرد رنگ دارند . این افراد باید روشن کردن دندان با لیزر اقدام کنند تا لکه ها و تغییر رنگ دندان هایشان که بر اثر سیگار به وجود آمده است بر طرف شود.
  • تغذیه نا مناسب یکی از مهم ترین عوامل تغییر رنگ دندان ها می باشد. زیرا مواد غذایی به طور مستقیم با دندان ها برخورد دارند درنتیجه اگر تغذیه نامناسب باشد و موارد بهداشتی رعایت نشود دندان ها زرد رنگ می شوند. به طور مثال خوردن نوشابه، چای، قهوه و …. اگر بیش از حد باشد، زردی دندان ها را به وجود می آورد. این افراد نیز باید از بلیچینگ دندان استفاده کنند.
  • برخی افراد لکه هایی حتی سفید رنگ روی دندان ها دارند. بلیچینگ با لیزر می تواند این لکه ها را از بین ببرد و دندان هایی یک دست و درخشان را به وجود آورد.
بایدها و نبایدهایی از جرمگیری لثه که لازم است بدانید حتما بخوانید : همه چیز در رابطه با جرمگیری لثه که باید بدانید

مزایا و معایب استفاده از روش سفید کردن دندان با لیزر

هر روش درمانی از جمله سفید کردن دندان با لیزر میتواند دارای مزایا و معایبی باشد ، دانستن این مزایا و معایب میتواند به انتخاب شما کمک کند ، از جمله مهم ترین مزایا و معایب میتوان به موارد زیر اشاره کرد :

مزایای سفید کردن دندان با لیزر

از جمله مهم ترین مزایای استفاده از روش سفید کردن دندان با لیزر میتوان به موارد زیر اشاره کرد :

  • روشی ایمن و بدون خطر
  • طول جلسه درمانی بسیار کوتاه است
  • عدم آسیب به لثه و بافت دندان
  • ماندگاری بالاتر نسبت به دیگر روشها
  • کارآمد در بدرنگی های شدید
  • سفیدی و درخشندگی بیشتر نسبت به روشهای دیگر(حتی در یک جلسه)
  • روشی کاملا بدون درد
  • بدون ایجاد حسیاسیت دندانی

معایب سفید کردن دندان با لیزر

شاید یکی از ایراداتی که برخی افراد نسبت به بلیچینگ با لیزر وارد میکنند این است که سفید كردن دندانها با لیزر معمولاَ گران تر از سایر روشها به نظر می رسد. ولی با ارزیابی تعداد جلسات كم درمانی (2-1جلسه) و مدت اثر طولانی تر آن انتخاب آن مقرون به صرفه می گردد.

روش انجام سفید کردن دندان با لیزر چگونه است ؟

نحوه بلیچینگ دندان با لیزر به صورت زیر است:

1- مشاوره و معاینه اولیه

در این مرحله دندانپزشک بررسی می‌کند که آیا این روش گزینه مناسبی برای شما خواهد بود یا خیر. همچنین اگر ایرادی در مینا و عاج دندان یا پوسیدگی در ریشه آن وجود دارد، رفع می‌گردد.

2- جرم گیری

در جرم گیری دندان با استفاده از دستگاهی به نام اولتراسونیک تمام پلاک‌ها و جرم‌ها که باعث زردی دندان‌ها شده‌اند، از روی دندان‌ها پاک می‌شوند. این کار به این دلیل انجام می‌شود تا بیمار بتواند با استفاده از بلیچینگ، نتایج بهتری دریافت کند.

همه چیز در رابطه با سفید کردن دندان با لیزر که لازم است بدانید

3- استفاده از عینک و محافظ لثه

برای محافظت از بافت‌های اطراف دندان مانند لب‌ها، زبان و لثه‌ها از ژل محافظ استفاده می‌شود. از عینک نیز برای محافظت از چشم در برابر نور لیزر استفاده می‌شود. همچنین دندانپزشک معمولا برای اینکه در طی پروسه بلیچینگ دهان شما را باز نگه دارد، با استفاده از یک پایه این کار را انجام خواهد داد.

4- قرار دادن ژل و ماده سفید کننده دندان

در این مرحله ژل سفید کننده دندان در مدت زمان مناسب روی دندان‌ها قرار داده می‌شود.

5- استفاده از نور لیزر

در این مرحله دندانپزشک از نور لیزر مخصوصی استفاده می‌کند. نور لیزر می‌تواند گرما و نور مورد نیاز برای فعال سازی ماده بلیچینگ را تامین کند. معمولا نور دستگاه لیزر دندان قرمز است. اما در دستگاه‌های هالوژنیک که امروزه بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند رنگ نور، آبی یا سفید دارند که نسبت به نور قرمز کارایی بیشتری دارد.

6- برداشتن ژل محافظ و شست‌وشوی دندان‌ها

در مرحله آخر، دندانپزشک ژل محافظ لثه را از روی آن برمی‌دارد و ژل سفیدکننده را شست‌وشو می‌دهد.

ماندگاری سفید کردن دندان با لیزر تا چه میزان است ؟

با وجودی که روش سفید کردن دندان با لیزر نیز جزء روش‌های دائمی و همیشگی نیست، بااین‌حال اثر آن نسبت به سایر روش‌های سفید کردن دندان خصوصاً روش‌های خانگی ماندگاری بیشتری دارد. اثرات سفیدی دندان‌ها با لیزر ممکن است بین چند ماه تا ۳ سال باقی بماند. بااین‌حال نتایج به‌دست‌آمده و زمان ماندگاری آنها به عوامل مختلفی بستگی دارد که از جمله آنها می‌توان به رنگ اصلی دندان‌ها و شرایطی که دارند، دفعات استفاده از لیزر برای سفید کردن دندان‌ها، عادات و سبک زندگی فردی، نوع ژل سفید کننده و لیزرهای مورد استفاده برای بلیچینگ دندان‌ها اشاره کرد.

ایجاد یک سری تغییرات در سبک زندگی و عادات روزمره مانند محدود کردن یا اجتناب از مصرف تنباکو مانند سیگار، محدود کردن یا اجتناب از غذاها و نوشیدنی‌هایی که دندان‌ها را لکه‌دار می‌کنند، مانند قهوه یا شراب قرمز و کاهش خطر ضربه به دهان که می‌تواند لکه‌ها را افزایش دهد ممکن است به حفظ بهتر و بیشتر نتایج و افزایش دوام سفیدی دندان‌ها کمک زیادی کند.

سفید کردن دندان ها با لیزر تا چند درجه دندان ها را سفیدتر میکند ؟

این شاید اولین پرسشی باشد که از دندانپزشک پرسیده می شود.ب ه خاطر داشته باشید که بهای سفید شدن دندان نباید آسیبی به آنها برسد. البته معنای جمله فوق این نیست که شما نمی توانید به رنگ دلخواه خود برسید. تبلیغات بسیاری مدعی هستند با یک جلسه در مطب می توانید رنگ دندان های شما ۸ یا ۹ و.. درجه روشن شود.اما این صرفا یک شعار تبلیغاتی است.برای اینکه بفهمید رنگ دندان شما چقدر روشن شده اند باید رنگ آنها را قبل و بعد از سفید کردن مقایسه کنید.

در کل تمام دندانهایی که بلیچینگ روی آنها انجام می شود روشن تر می شوند اما این تغییر رنگ به عوامل گوناگونی بستگی دارد.دندان های با زمینه آبی یا خاکستری دیرتر به سفید کردن جواب می دهند. پس باید جلسات متعددی تحت درمان قرار بگیرید. امادندان های با زمینه زرد یا قهوه ای طی ۱ تا ۲ جلسه دندانپزشکی به رنگ دلخواه خود می رسند.به هر حال”دندان های روشن شده حتی اگر به مرور زمان تیره شوند باز هم از حالت اولیه خود روشن تر خواهند بود.”

از عوارض سیگار کشیدن و رابطه آن با سلامت دندان چه میدانید ؟ حتما بخوانید :  عوارض مهم سیگار کشیدن بر سلامت دندان ها

مراقبت های لازم بعد از سفید کردن دندان با لیزر چیست ؟

توصیه میشود تا وقتی که حساسیت دندان‌هایتان برطرف می‌شود (البته در صورتی که مشکل حساسیت دندان به وجود آمده باشد) از مصرف غذاها یا نوشابه‌های اسیدی و ترش خودداری کنید. همچنین برای جلوگیری از زرد شدن مجدد دندان‌ها به ویژه بلافاصله بعد از سفید کردن آنها با لیزر سعی کنید تا 48 ساعت بعد از درمان، سیگار نکشید و نوشابه‌های رنگ‌دار را کمتر مصرف کنید.

وقتی که فرایند سفید کردن دندان‌های شما با لیزر به پایان می‌رسد و رنگ‌ها و لکه‌های روی دندان‌هایتان برطرف می‌شود، به احتمال زیاد این سؤال برای شما مطرح می‌شود که برای حفظ زیبایی و درخشندگی دندان‌هایتان چه کاری می‌توانید انجام دهید. در واقع شما با رعایت چند نکته ساده می‌توانید شدت تغییر رنگ دندان‌هایتان در آینده را کمتر کنید و لبخند زیبا و درخشان خود را تا مدت طولانی‌تری حفظ کنید.

برای نتیجه گیری بهتری سفید کردن دندان با لیزر نکات زیر را نیز با دقت رعایت نمایید  :

  • روزی دو بار دندان‌هایتان را مسواک بزنید.
  • هر شب قبل از خوابیدن، نخ دندان بکشید.
  • سالی دو بار با مراجعه به دندانپزشک، دندان‌هایتان را به بهترین نحو تمیز کنید.
  • از مصرف نوشابه‌های حاوی مواد رنگی تیره خودداری کنید.
  • از میان‌وعده‌های غذایی سالم‌تر و حاوی قند کمتر مانند میوه‌ها، سبزیجات، مغزها و ماست کم چرب استفاده کنید.

شما با رعایت همین چند دستورالعمل ساده می‌توانید نه تنها زیبایی دندان‌ها و جذابیت طرح لبخند جدید خود را حفظ کنید، بلکه می‌توانید سلامت دهان و دندان خود را نیز بهبود ببخشید و خطر بروز پوسیدگی دندان و بیماری‌های لثه را نیز کمتر کنید. به خاطر داشته باشید که یک لبخند زیبا اغلب نشانه‌ای از سلامت یک فرد است.

جایگیزی سفید کردن دندان ها با لیزر چیست ؟

اگر نمی‌خواهید روی بلیچینگ دندان با لیزر سرمایه‌گذاری کنید، راه‌حل‌های خانگی ارزان‌تری نیز وجود دارد با این تفاوت که هم زمان‌بر هستند و هم نتیجه نهایی شبیه به بلیچینگ نخواهد شد. سایر روش‌های رایج سفید کردن دندان عبارتند از کیت‌های سفید‌کننده دندان LED، نوارهای سفید کننده، خمیر دندان و دهانشویه سفید کننده، محصولات طبیعی سفید‌کننده دندان، ژل‌های سفید‌کننده دندان و قلم سفید کننده، که هر کدام شیوه خاص استفاده خود را دارند و باید در مورد هریک تحقیقات لازم را قبل از استفاده انجام دهید.

درمان‌های سفید‌کننده دندان در خانه می‌توانند راحت‌تر از درمان‌های سفید‌کننده با لیزر باشند. اکثر برندهای معتبر سفید‌کننده دندان در خانه به صورت آنلاین در دسترس هستند و به شما این امکان را می‌دهند که بدون‌ترک خانه، آنها را سفارش داده و استفاده کنید. اما درمان‌های سفیدکننده دندان در خانه را باید چندین مرتبه استفاده نمایید تا بتوانید نتایج را ببینید. هنگامی‌که آن را با بلیچینگ دندان با لیزر مقایسه می‌کنید، که می‌تواند نتایج قابل مشاهده ای را پس از یک جلسه به شما بدهد، متوجه خواهید شد که روش خانگی می‌تواند یک نقطه ضعف باشد.

سفید کردن دندان با لیزر فقط باید توسط دندانپزشک انجام شود، زیرا میزان غلظت مناسب مواد سفید‌کننده بسیار حساس است. این ژل اگر با غلظت زیاد روی دندان‌ها قرار گیرد می‌تواند باعث سوختگی شیمیایی در بافت‌های نرم دهان شود، بنابراین نظارت دندانپزشک الزامی است.