لمینت دندان کودکان

لمینت دندان کودکان یکی از روش های درمانی به منظور اصلاح برخی مشکلات مربوط به دندان کودکان است ، هرچند این روش درمانی مورد تایید برخی از دندانپزشکان نیست . برخی از دندانپزشکان لمینت را برای افراد زیر 18 سال توصیه نمی‌کنند، چرا که تا قبل 18 سالگی همچنان رشد استخوانی فک صورت می‌گیرد و موقعیت دندان و لثه‌ها تغییر می‌کند. به همین دلیل ممکن است مدتی پس از نصب، لمینت‌ها با لثه ناهماهنگ شوند.

مزیت لمینت دندان کودکان در مقایسه با ارتودنسی بدون درد بودن و پروسه درمانی کوتاه‌مدت آن است. اما موضوع مهم نصب این ونیرهای دندانی برای کودکان، مراقبت‌های ثانویه بعد از نصب است؛ چرا که عدم رعایت بهداشت احتمال عفونت لثه‌ها و پوسیدگی دندان‌ها را بیشتر می‌کند. البته تشخیص انجام این کار و استفاده از این خدمات دندانپزشکی برای کودکان به دندانپزشک و شرایط دهان و دندان کودک بستگی دارد.

لمینت دندان چیست؟

لمینت یا لمینیت دندان یکی از پرطرفدارترین روش های زیباسازی دندان هاست که هنگام اجرای آن، دندان ها پوسته نازک مخصوصی به تن می کنند و ظاهر تک تک آن ها از نظر رنگ، اندازه و طول تغییر کرده و زیباتر می شود. این روش در کنار خلق زیبایی هرچه بیشتر طرح لبخند، موجب افزای

ش استحکام و قدرت دندان ها نیز می شود. پس با نصب این لایه نازک و زیبا در اصل این با یک تیر دو نشان می زنید؛ هم از زیبایی دندان ها لذت می برید و هم خیالتان بابت استحکام آن ها راحت می شود.

لمینت ها در اصل دسته ای از ونیرهای دندانی هستند. خود ونیر نیز لایه یا پوششی همرنگ دندان است که به سطح دندان متصل می شوند. ونیرها دو دسته اند دسته اول همین لمینت هایی هستند که در این صفحه درباره آن ها نوشته ایم و دسته دیگر نیز ونیر کامپوزیت ها هستند.

کاربرد لمینت دندان چیست ؟

به طور کلی دندانپزشکان از لمینت ها برای زیبای سازی طرح لبخند استفاده می کنند. در واقع زمانی که دندان بنا به دلایلی از نظر ظاهری شکل یا رنگ مناسبی ندارد، می توان با کمک ونیرهایی مانند لمینت دندان عیوب را پنهان کرده و یا شکل زیباتری به دندان بخشید. اما اینکه کاربرد لمینت دندان دقیقا برطرف کردن کدام عیوب دندانی است را می توانید در لیست زیر جستجو کنید:

  • تغییر رنگ دندان ها به طوری که با هیچ روش دیگری نتوان آن را برطرف کرد
  • لب پر شدگی دندان. اگر تمایل نداشته باشیم با ونیر کامپوزیت یا باندینگ دندان آن را ترمیم کنیم
  • شکستگی های دندانی
  • ترک خوردگی های دندانی
  • کوتاه بودن یک یا چند دندان در طرح لبخند
  • کج بودن جزئی دندان های جلو

لازم به ذکر است که موارد ذکر شده مهمترین کاربرد لمینت دندان جهت بهبود ظاهر دندان های جلو و حاظر در طرح لبخند است. از این ونیرها هیچگاه برای زیباسازی دندان های خلفی استفاده نمی شود زیرا آن ها حین لبخند زدن اصلا دیده نمی شوند.

انواع لمینت دندان کدام است ؟

لمینت به دو دستهٔ سرامیکی و کامپوزیت تقسیم می شود که نوع سرامیکی آن به ونیر لمینت ( پرسلن ونیر) معروف است و این نوع درمان زیبایی نسبت به ونیر کامپوزیت پرهزینه تر است. نوع کامپوزیتی آن معمولاً بدون هیچگونه تراشی بر روی دندان قرار می‌گیرد. درواقع لایه کامپوزیت بر روی مینای دندان می نشیند ولی در نوع ونیر پرسلن (ونیر لمینت) مقدار اندکی تراش به اندازه ۱ الی ۲ میلی متر روی دندان نیاز داریم.

توصیه می شود اگر شما دندان قروچه دارید قبل از شروع هر کدام از این دو نوع درمان ( کامپوزیت، ونیر لمینت) حتماً به پزشک خود اطلاع دهید تا با وسایل مخصوص دهانی مانند نایت گارد دندان قروچه شما را کنترل نمایند.

توصیه می شود که بعد از انجام هر نوع از این زیبایی ها مراقبت های دهان و دندان را بیشتر رعایت کنید تا طول عمر لمینت شما بیشتر باشد. معمولاً طول عمر نمونه کامپوزیت نسبت به طول عمر ونیر لمینت کمتر است و معمولاً توصیه می‌شود که در خصوص ونیر کامپوزیت‌ها سالی یکبار پالیش انجام گیرد تا به رنگ و درخشندگی اولیه آن‌ها دست پیدا کنیم.

از عوارضی که می توان برای این درمان نام برد این است که اگر به روشهای غلط درمانی انجام شود و یا از مواد و متریال مرغوبی استفاده نشود ممکن است در درازمدت عوارضی همچون التهابات لثه ای یا بوی بد دهان را دربر داشته باشد البته معمولاً این عوامل بسیار به ندرت دیده می‌شود.

همه چیز در رابطه با سفید کردن دندان با لیزر که لازم است بدانید حتما بخوانید : منظور از سفید کردن دندان با لیزر چیست ؟

ضرورت لمینت دندان کودکان

لمینت دندان کودکان یکی از روش های درمانی است که در شرایطی خاص برای کودکان انجام میشود . همانطور که میدانید ، در حالی که لمینت بیشتر در بزرگسالان استفاده می‌شوند، در موارد خاصی برای کودکان نیز قابل استفاده است. هر چند کودکی سن مناسب برای لمینت کردن نیست؛ اما در مجموع می‌توان از لمینت برای بهبود ظاهر دندان‌هایی که به شدت تغییر رنگ داده‌اند، لکه‌دار شده، شکسته شده‌اند، نامرتب هستند یا بین آنها فاصله وجود دارد، استفاده کرد.

توجه به این نکته ضروری است که همه کودکان ممکن است واجد شرایط نصب لمینت نباشند. دندانپزشک سلامت دهان، سن و مسائل خاص دندانی کودک را ارزیابی می‌کند تا تشخیص دهد که آیا روکش‌ها گزینه درمانی مناسبی برای او هستند یا خیر. علاوه بر این، از آنجایی که روند لمینت برگشت‌ناپذیر است، باید اطمینان حاصل شود که کودک بهداشت دهان و دندان را رعایت می‌کند.

همچنین توجه به این نکته مهم است که با رشد کودک، ممکن است لازم باشد روکش‌ها تعویض یا تنظیم شوند تا با هر گونه تغییر در دهان و تراز دندان‌ها سازگار شوند. در مجموع تنها زمانی باید این کار را انجام دهید که دندان کودک مشکل زیادی داشته باشد و شکل ظاهری و رنگ آن روی اعتماد به نفس او و عملکرد دندان‌ها اثر منفی بگذارد.

مزایا و معایب لمینت دندان کودکان

ممکن است برای شما این سؤال پیش بیاید که انجام لمینت دندان کودکان در سنین پایین چه مزایا و معایبی می‌تواند داشته باشد. از جمله مهم ترین مزایا و معایب انجام لمینت در سنین پایین را میتوان بصورت زیر مورد بررسی قرار داد :

مزایای لمینت دندان در کودکان

از جمله مهم ترین مزایای استفاده از لمینت دندان کودکان به خصوص در سنین پایین را میتوان بصورت زیر مورد بررسی قرار داد :

۱. بهبود زیبایی: لمینت می‌تواند موجب تغییر رنگ دندان‌ها و رفع عیوب جزئی شود.

۲. استحکام دندان‌ها: لمینت‌ها همانند لایه‌ای محافظ عمل می‌کنند و استحکام دندان‌های ضعیف را افزایش می‌دهند.

۳. روش کم تهاجمی: در مقایسه با سایر درمان‌های دندانپزشکی، نصب لمینت دندان یک روش نسبتاً غیرتهاجمی است که به حداقل آماده‌سازی دندان نیاز دارد.

۴. افزایش عمر دندان: لمینت باعث می‌شود تا دندان ترک خورده یا آسیب دیده بیشتر عمر کند.

معایب لمینت دندان کودکان

از جمله مهم ترین معایب انجام لمینت دندان کودکان میتوان به موارد زیر اشاره کرد :

۱. گران قیمت: لمینت دندان می‌تواند بسیار پرهزینه باشد، به خصوص برای بیماران جوان‌تر که ممکن است منبع درآمد ثابت یا پوشش بیمه دندانپزشکی نداشته باشند.

۲. روش برگشت‌ناپذیر: فرایند نصب لمینت شامل تراشیدن بخشی از مینای دندان می‌شود. درست است که میزان تراشیدگی بسیار پایین است؛ اما به هر حال شما از آن پس نمی‌توانید دندان‌های خود را بدون روکش رها کنید. همین امر باعث می‌شود تا دندان‌ها آسیب‌پذیرتر شوند. به همین دلیل پیشنهاد می‌شود تنها زمانی از لمینت استفاده کنید که واجب و ضروری باشد.

بایدها و نبایدهای از لمینت دندان کودکان که لازم است از آن اطلاع داشته باشید

۳. نیاز بالقوه برای جایگزینی در آینده: لمینت‌ها معمولاً ۱۰-۱۵ سال دوام دارند و باید مجدداً نصب یا تنظیم شوند.

۴. افزایش حفظ بهداشت دهان و دندان: از آنجایی که مینای دندان تراشیده شده است، باید بیش از پیش از دندان‌های خود مراقبت کنید.

۵. مسائل مربوط به حساسیت: برخی از بیماران پس از تراشیده شدن مینای دندان به دمای سرد و گرم حساس می‌شوند. این حساسیت طبیعی است و پس از چند هفته رفع می‌شود. در صورتی که ادامه پیدا کند، باید به دندانپزشک مراجعه کنید. گاهی ممکن است حساسیت باقی بماند.

چه کودکانی می توانند از لمینت استفاده کنند ؟

هرچند سن پایین معمولا محدودیتی برای استفاده لمینت دندان کودکان نیست ، اما بیشتر دندانپزشک‌ها با این روش برای کودکان مخالفند؛ چرا که کودکان در سنین پایین معمولا دندان شیری دارند و هنوز دندان‌های دائمی به‌طور کامل رشد نکرده‌اند.

درصورتی‌که شرایط غیرعادی باشد و هیچ راهی برای درمان مشکل دندانی کودک نباشد، دندانپزشک متخصص بنابه تشخیص و شرایط می‌تواند علیرغم وجود دندان‌های شیری، از روکش ونیر لمینت برای کودکان استفاده کند. کودکانی که مشکلات دندانی جزئی مثل نامرتبی، ناهمواری یا بدشکلی، دندان‌های زاویه‌دار و فاصله بین دندانی کمی دارند، می‌توانند از لمینت استفاده کنند.

چه کودکانی نباید از لمینت استفاده کنند ؟

استفاده از ونیرهای پرسلین برای همه مناسب نیست. کودکان با شرایط زیر نباید از لمینت استفاده کنند: بیماری‌های دهان و دندان عفونت لثه‌ای یا بیماری پریودنتال رشد بیش‌ازاندازه دندان کودکانی که عادت دندان‌قروچه دارند. سلامت عمومی ضعیفی دارند.

اگر می‌خواهید بدانید لمینت دندان برای کودک شما مناسب است یا نه باید با دندانپزشک کودکان مشورت کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین دندانپزشک در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه‌بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره تلفنی با دکتر دندانپزشک وجود دارد.

نکات ضروری برای انجام لمینت دندان کودکان

زمانی که قرار است از لمینت دندان در کودکان و به خصوص در سن پایین استفاده شود، باید به مواردی توجه شود تا به دندان کودک کمترین آسیب وارد نشود . پس برای انجام این عمل لازم است حتما والدین به نکات زیر توجه داشته و آن را مدنظر قرار دهند و همچنین از توصیه دندانپزشک در این مورد استفاده نمایند :

۱. رشد دندان

لمینت معمولاً برای دندان‌های دائمی توصیه می‌شود، زیرا این روش‌ها غیرقابل‌برگشت هستند و ممکن است برای رشد دندان‌ها مناسب نباشند. قبل از استفاده از لمینت، مشورت با دندانپزشک برای تعیین اینکه آیا دندان‌های کودک به طور کامل رشد کرده‌اند یا خیر، ضروری است. در صورتی که دندان ها هنوز رشد خود را انجام نداده باشند باید وضعیت رشد بررسی و در صورت نیاز از روش های دیگر درمانی برای برطرف کردن مشکل استفاد شود.

۲. عادات دندانپزشکی

کودکان و نوجوانان ممکن است هنوز عاداتی مانند مکیدن شست، جویدن ناخن یا دندان قروچه داشته باشند. این موارد می‌توانند به لمینت‌های دندان آسیب برسانند. توجه به این عادات قبل از انجام هر گونه عمل زیبایی دندان بسیار مهم است. به عنوان مثال دندان قروچه می‌تواند باعث ترک خوردن لمینت شود. پس حتما در صورتی که لازم است از لمینت دندان کودکان برای درمان وضعیت دندانی کودک خود استفاده کنید در مورد عادات وی با دندانپزشک مشورت داشته باشید.

۳. حفظ دندان

برای انجام لمینت دندان کودکان و چه بزرگسالان لازم است مقداری از مینای دندان تراشیده شود. این مقدار بسیار کم است؛ اما به هر حال روی دندان اصلی اعمال می‌شود و غیرقابل‌بازگشت است. به همین دلیل تا جایی که امکان دارد بهتر است از روش‌هایی استفاده شود که به دندان اصلی آسیب وارد نمی‌کنند. کودکان و نوجوانان باید سعی کنند دندان‌های خود را برای مدت زمان طولانی‌تری حفظ کنند. تراشیدن مینای دندان می‌تواند از استحکام و دوام دندان اصلی بکاهد.

۴. پیامدهای بلندمدت

لمینت‌ها معمولاً بین ۱۰-۱۵ سال دوام می‌آورند. قبل از نصب لمینت در سنین پایین، مهم است که تغییرات بالقوه سبک زندگی، رشد فک، رشد دندان‌ها و… را که ممکن است در طول زمان رخ دهند، در نظر بگیرید. به خاطر دشته باشید عدم توجه به این موراد و نکات در دراز مدت میتواند مشکلات بسیاری را برای سلامتی دندان های کودک شما ایجاد نماید ، پس حتما به این موارد دقت لازم و کافی را داشته باشید.

مهم ترین عوارض سیگار کشیدن و سلامت بدن حتما بخوانید : عوارض مهم سیگار کشیدن بر سلامتی دندان ها

مراقبت های بعد از لمینت دندان کودکان

یکی از اصول مهم برای افزایش طول عمر و ماندگاری ونیر لمینت، مراقبت بعد از لمینت دندان کودکان است. کودکان به‌تنهایی اهمیتی به بهداشت دهان و دندان خود نمی‌دهند. اگر برای کودک خود لمینت سرامیکی یا کامپوزیتی نصب کرده‌اید باید شیوه مراقبت از این ونیرها را هم به کودک آموزش دهید.

مسواک‌زدن، استفاده مرتب از دهان‌شویه و نخ‌دندان برای این کودکان لازم و ضروری است. نوع خمیردندان و جنس مسواک هم بسیار مهم است تا باعث فرسایش ونیرها نشوند. نخ‌دندان از تجمع آلودگی و میکروب در فواصل بین دندانی و عفونت و التهاب لثه جلوگیری می‌کند.

دوام لمینت دندان کودکان چقدر است ؟

دندانپزشکان، برای لمینت دندان کودکان ، از روش های کمی متفاوت تر استفاده می کنند. برای مثال، هنگام استفاده از لمینت، قسمت بیشتری از مینای دندان را دست نخورده باقی می گذارند. این کار از اهمیت زیادی برخوردار است، زیرا قرار است در چند سال آینده تغییرات زیادی در دندان ها رخ دهد. لمینت هایی که اکنون کاملاً مناسب دندان ها هستند، احتمال دارد بعد از گذشت چهار سال یا بیشتر، به تعویض نیاز داشته باشند.

برای مثال، اگر برای دندان های کودک شما در سن 14 سالگی از لمینت استفاده شود. این لمینت ها حتما در سن 18 سالگی تعویض می شوند. علاوه بر این، تعویض لمینت در نوبت بعد، باید تقریباً در 22 سالگی انجام شود. احتمال می رود که لمینت های دندان در نوبت سوم، با فرض نگهداری صحیح، بین 15 تا 20 سال دوام داشته باشند.

به خاطر داشته باشید

کودکان اغلب توجهی به رسیدگی برای دندان خود ندارند و همین امر باعث می شود دندان هایشان مستعد خراب شدن باشد، همچنین ممکن است دندان هایشان کج و نامرتب باشد. از آن جایی که کودکان برای درمان دندان هایشان اغلب نا آرام هستند باید به دنبال روشی بود که علاوه بر پیشگیری از پوسیدگی و مرتب نشان دادن دندان ها، سریع و بدون درد نیز باشد.

حال که در بالا از فواید و نقش لمینت در زیبایی صحبت کرده ایم بهترین خبری که به خانواده های دارای کودک می توان داد این است که، لمینت را بر روی دندان کودکان نیز گذاشته می شود، بدون آن که عوارضی برای آن ها داشته باشد.

یکی از مزیت های لمینت دندان کودکان نسبت به ارتودنسی این است که این روش درمانی و زیبایی کاملا بدون درد است و طول درمان خیلی کمی دارد. اما نکته قابل توجه این است که باید به کودکان خود آموزش دهید چگونه از لمینت های دندان خود مراقبت کنند؛ چرا که ممکن است با رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان هایشان باعث شوند لثه ها دچار عفونت شود.

نکته ی دیگری که باید در مورد لمینت کودکان به آن اشاره شود این است که لمینت روشی برای درمان پوسیدگی و یا راهی برای جلوگیری عفونت لثه نخواهد بود. اگر کودک دچار دندان قروچه است بهتر است اول به دنبال درمان این مشکل عصبی در او باشید، سپس لمینت را انجام دهید.

اما بعضی از پزشکان لمینت کامپوزیت را برای درمان دندان قروچه به کار می گیرند. آن ها معتقد هستند با این کار جلوی ساییدن دندان ها را می شود گرفت. دندانپزشک با انجام لمینت و دادن یک محافظ بر روی دندان جلوی سایش آن ها را تا حد زیادی می گیرد؛ همچنین با این کار باعث می شود کودکان عادت به دندان قروچه را ترک کنند.