تاثیر سیگار بر لمینت دندان

تأثیر سیگار بر لمینت دندان ، یکی از سوالاتی است که خیلی از ما پرسیده می‌شود و به همین علت باعث تا ما به صفر تا صد تاثیرات سیگار بر لمینت دندان بپردازیم و در این مورد با شما بیشتر صحبت کنیم . با توجه به این که لمینت به دو نوع ونیر سرامیکی و کامپوزیت تقسیم بندی می‌شود.

همانطور که میدانید لمینت مدل‌های مختلفی دارد و کامپوزیت نیز یکی از این مدل‌هاست. سیگار کشیدن بعد از کامپوزیت باعث زرد و بد رنگ شدن این نوع پوشش شده و ونیر کامپوزیتی شما آسیب می‌بیند. با توجه به این موضوع، در صورتی که بخواهید از ونیر کامپوزیت استفاده کنید، باید قبل از هر کاری سیگار را ترک کنید و یک جایگزین مناسب برای آن پیدا کنید.

اجرای لمینت برای افراد سیگاری را می توانیم یکی از محدودیت های لمینت در نظر بگیریم. البته که این محدودیت به معنای ممنوعیت نیست. یعنی افراد سیگاری هم می توانند مانند افراد عادی، طرح درمان لمینت را برای دندان های خود انجام دهند اما با توجه به این که این افراد، معمولا کشیدن دخانیاتی مانند سیگار را ترک نمی کنند و خیلی سخت این اتفاق برایشان می افتد، مدت زمان ماندگاری لمینت برای افراد سیگاری، بسیار کمتر از افراد عادی خواهد بود. این به این معناست که تمام هزینه ها مدت زمان صرف شده برای اجرای لمینت، خیلی زود از بین خواهد رفت.

تاثیر سیگار بر لمینت دندان را جدی بگیرید

بیایید قبل از شروع و در همین ابتدای امر یک موضوع را با شما مطرح کنیم و آن اینکه حتما لازم است در مورد تاثیر سیگار بر لمینت دندان آگاهی لازم را داشته باشید و آن را جدی بگیرید . تاثیر سیگار بر لمینت دندان یکی از موضوعاتی است که برای افراد علاقه مند به لمینت دندان، اهمیت بسیاری دارد. سیگار کشیدن به این دلیل که سبب تجمع جرم و پلاک روی دندان‌ها می‌گردد، احتمال پوسیدگی دندان‌های زیر لمینت را افزایش داده و همین موضوع آسیب دیدن لمینت‌ها را به‌دنبال خواهد داشت.

بنابراین، افرادی که سیگار می‌کشند، باید به این نکته توجه داشته باشند که سیگار می‌تواند باعث آسیب به لمینت دندان شود و در صورت رخداد چنین اتفاقی، لمینت‌ها باید به‌طور کامل از دهان خارج شوند. همچنین، باید بیان کرد که نوع لمینت دندانی که برای افراد سیگاری مناسب بوده، با نوع لمینت دندانی مناسب برای افرادی که سیگار نمی‌کشند، متفاوت است. اینها نکاتی است که لازم است در مورد آن اطلاعات کافی داشته باشید و به آن اهمیت دهید.

سیگار کشیدن چگونه باعث لک شدن دندان ها می‌ شود؟

در مجموع محصولاتی که حاوی تنباکو هستند، می‌ توانند دندان ها را لک دار کنند و باعث تغییر رنگ در آنها شوند. رسوب تیره رنگی که در دود سیگار است، به مینای دندان یا کامپوزیت ها و لمینت ها چسبیده و می‌ توانند منجر به تغییر رنگ دندان ها شوند. نیکوتین موجود در سیگار خود به تنهایی بی رنگ است، اما با قرار گرفتن در معرض هوا به رنگ زرد درمی‌ آید. این امر منجر به زردی دندان ها و لمینت دندان های شما می‌ شود.

بسیاری از افرادی که به دنبال انجام لمینت دندان هستند، در واقع به علت تغییر رنگی است که در دندان هایشان اتفاق افتاده است. پس جلوگیری از انجام کارهایی که باعث زردی رنگ دندان ها می شود، منطقی است و نباید از تاثیر سیگار بر روی لمینت دندان غافل شد.

منظور از سفید کردن دندان با لیزر چیست و چگونه انجام میشود ؟ حتما بخوانید : سفید کردن دندان با لیزر چگونه است ؟

علت ممنوع شدن سیگار بعد از لمینت

عوامل و علل مختلفی برای ممنوعیت سیگار بعد از لمینت مطرح می‌شوند که خود یکی از دلایلی است که میتوان به عنوان تاثیر سیگار بر لمینت دندان نیز آن را مورد بررسی قرار داد و با توجه به موارد زیر استفاده از لمینت دندان را در افراد سیگاری ممنوع کرد . استفاه از سیگار و عدم ترک آن و سپس انجام لمینت دندان میتواند باعث بروز مشکلات جدی از جمله موارد زیر شود :

۱. تغییر رنگ لمینت دندان

مهم‌ترین علت ممنوع شدن سیگار بعد از لمینت، وجود رنگدانه‌های قهوه‌ای برگ تنباکو در سیگار است که باعث زردی و تیرگی پوشش دندان می‌شود. نیکوتین سیگار و رنگدانه‌های مشروبات الکلی و شراب قرمز هم در زردشدن لمینت دندان بی‌تاثیر نیستند. به همین دلیل است که میتوان اولین تاثیر سیگار بر لمینت دندان را تغییر رنگ لمینت دندان دانست . تاثیری که تمام افراد سیگاری ، حتی آنهایی که از لمینت استفاه نمیکنند این مورد را با آن درگیر بوده اند و دندان آنها بعد از مدتی دچار تغییر رنگ شد .

۲. احتمال پوسیدن دندان

پوسیدگی دندان بعد از لمینت یکی از خطراتی است که همیشه بعد از لمینت‌کردن باید درنظر بگیرید. پوسیدگی دندان و لمینت دندان با هم ارتباط دارند. در صورت پوسیدگی باید لمینت را خارج کنید و دندان‌های خراب را درمان کنید. برداشتن روکش و نصب دوباره آن هم فرایند پردردسری است که زمان‌بر و هزینه‌بر است. مصرف سیگار بعد از لمینت دندان باعث تجمع جرم و پلاک روی دندان شده و باکتری‌ها راحت‌تر رشد می‌کنند. درنتیجه احتمال پوسیدگی دندان بیشتر می‌شود.

۳. تحلیل لثه

سیگار کشیدن باعث تحلیل لثه می‌شود و لثه آسیب‌دیده نمی‌تواند لمینت‌ها را درست نگه دارد و فرد دچار بیماری‌های لثه می‌شود. تحلیل لثه از دلایل افتادن لمینت دندان است. به همین دلیل باید گفتی یکی دیگر از نکات منفی تاثیر سیگار بر لمینت دندان تحلیل لثه است . مشکلی که با ترک سیگار میتوان آن را کنترل کرد . پس اگر جزو آن دسته از افراد هستید که سیگار میکشید و به سلامتی دهان ، دندان و لثه های خود اهمیت میدهید لطفا هرچه سریع تر سیگار کشیدن را ترک کنید .

۴. عفونت

استعمال سیگار بعد از لمینت ریسک عفونت را بالا می‌برد. پلاک و جرمی که به‌خاطر مصرف سیگار در اطراف دندان ایجاد می‌شود محیط مناسبی برای رشد میکروب و عفونت خواهد بود. اگر عفونت زیر لمینت زیاد شود و درمان انجام نگیرد، عفونت وارد خون شده و عوارض جدی به‌دنبال خواهد داشت.

پیامدهای بلند مدت تاثیر سیگار بر لمینت دندان

سیگار کشیدن می‌تواند باعث آسیب به لمینت دندان شود. برای زیبایی دندان‌ها و اصلاح طرح لبخند، درمانی مانند لمینت دندان مورد استفاده قرار می‌گیرد. سیگار کشیدن سبب تجمع جرم و پلاک روی دندان‌ها می‌گردد که احتمال پوسیدگی دندان‌های زیر لمینت را افزایش می‌دهد و همین امر سبب وارد شدن آسیب به لمینت‌ها خواهد شد. به همچنین سیگار کشیدن تغییر رنگ دندان‌ها و لمینت را به‌دنبال دارد. رسوب تیره‌رنگی که در دود سیگار وجود داشته، به مینای دندان و لمینت‌ها چسبیده و می‌تواند منجر به تغییر رنگ دندان‌ها شود.

همه چیز در رابطه با تاثیر سیگار بر لمینت دندان

در صورتی که لمینت دندان‌ها به‌دلیل سیگار کشیدن آسیب دیده باشند، لازم است که تعویض شوند. افراد سیگاری باید به‌دنبال رعایت بهداشت دهان و دندان باشند تا از ایجاد مشکلات برای دندان‌های خود جلوگیری نمایند. بهتر است که افراد سیگاری قبل از اقدام برای درمان لمینت دندان، از دندانپزشک خود در رابطه با مشکلاتی که ممکن است در پی سیگار کشیدن برای لمینت دندان‌ها به وجود آیند، مشورت کنند.

روش های پیشگیری از تاثیر سیگار بر لمینت دندان

بهترین راه برای پیشگیری از عوارض سیگار بر سلامت دهان و دندان و  لمینت دندان، کاهش مصرف سیگار است. این افراد می‌بایست به میزان مصرف سیگار خود توجه کرده و در تلاش باشند تا مصرف آن را به حداقل برسانند. این کار به‌طور قابل توجهی می‌تواند به حفظ سلامت دندان‌ها و لمینت کمک کند. استفاده از محصولات مراقبت از دهان و دندان تاثیر بسیار زیادی در حفظ سلامت دندان‌ها و لمینت دارد. از محصولاتی مانند خمیردندان، دهانشویه، نخ دندان و مسواک استفاده کنید. این محصولات می‌توانند به کاهش تراکم لکه‌های سیگار روی دندان و جلوگیری از تغییر رنگ لمینت کمک کرده و از تاثیرات آن جلوگیری نمایند.

علاوه‌بر این، مصرف مواد غذایی سالم مانند سبزیجات، میوه‌ها و غلات حفظ سلامت دندان‌ها را تضمین خواهد کرد. این مواد غذایی حاوی ویتامین‌ها و مواد مغذی مهمی هستند که به حفظ سلامت دندان‌ها کمک می‌کنند. به‌طور کلی، برای پیشگیری از تاثیر سیگار بر لمینت دندان، توصیه می‌شود که مصرف سیگار را کمتر کرده و از محصولات مراقبت از دهان و دندان استفاده نمایید.

روش کاهش تاثیر سیگار بر لمینت دندان

اگر میخواهید قدم مفیدی برای کاهش تاثیر سیگار بر لمینت دندان داشته باشید ، اولین توصیه این است که سیگار و قلیان را بعد از نصب لمینت دندان کنار بگذارید. اما اگر همچنان اصرار بر مصرف دخانیات دارید می‌توانید از روش‌های مختلفی برای کاهش تاثیر سیگار بر لمینت دندان می‌توان استفاده کرد:

۱. انتخاب خمیر دندان مناسب

اولین موضوعی که بهتر است برای کاهش تاثیر سیگار بر لمینت دندان به آن توجه داشته باشید انتخاب یک خمیر دندان مناسب است . باید بدانید که بهترین نوع خمیردندان برای لمینت و کامپوزیت دندان، خمیردندان‌های ژله‌ای است که مواد سفیدکننده یا ساینده ندارند. استفاده از خمیر دندان مناسب به شما در کاهش تاثیر سیگار بر لمینت دندان میتواند کمک کننده باشد .

۲. مسواک مناسب

یکی از روش‌های کاهش تاثیر سیگار بر لمینت دندان خرید بهترین نوع مسواک است. مسواک شما باید نرم باشد تا فشاری به دندان‌ها نرسد و درعین حال لک و زردی ناشی از مصرف سیگار و قلیان روی دندان‌ها را برطرف کند. مسواک و خمیردندان مناسب تاثیر به‌سزایی در کاهش تاثیر سیگار روی لمینت دندان دارد.

۳. استفاده از نایت گارد

اگر امکان ترک سیگار بعد از نصب لمینت ندارید بهترین گزینه نایت گارد است. نوعی پوشش ژله‌ای که روی دندان می‌گذارید و از زردشدن دندان‌ها به‌خاطر سیگار و قلیان جلوگیری می‌کند و اجازه نمی‌دهد نیکوتین روی مینای دندان تاثیر داشته باشد. البته یادتان بماند که نایت گارد محافظت صددرصدی ندارد و فقط روند خراب شدن لمینت کامپوزیتی یا سرامیکی را به تاخیر می‌اندازد اگر امکان ترک سیگار بعد از نصب لمینت ندارید بهترین گزینه نایت گارد است. نوعی پوشش ژله‌ای که روی دندان می‌گذارید و از زردشدن دندان‌ها به‌خاطر سیگار و قلیان جلوگیری می‌کند.

بایدها و نبایدهای از لمینت دندان کودکان که لازم است از آن اطلاع داشته باشید حتما بخوانید : لمینت دندان برای کودکان از چه سنی امکان پذیر است ؟

جایگزین مناسب به جای سیگار

همانطور که گفته شد، اگر دوست دارید تأثیر سیگار بر لمینت دندان شما را اذیت کند باید هم بهداشت دهان و دندان را رعایت کنید و هم یک جایگزین مناسب برای سیگار پیدا کنید. با توجه به این موضوع در ادامه مهم‌ترین جایگزین‌های مناسب به جای سیگار را معرفی می‌کنیم.

  • مشغول شدن به سرگرمی‌های مختلف
  • جویدن آدامس و یا مک زدن آبناب
  • انجام ورزش‌هایی مثل شنا و پیاده روی

خمیر دندان‌های مدل‌های مختلفی دارند و اگر می‌خواهید از پوشش‌های مخصوص دندان خود حفاظت کنید . باید دقت داشته باشید که از خمیر دندان‌های با مواد ساینده یا خمیر دندان‌های حاوی سفید کننده استفاده نکنید و به جای آن از خمیر دندان‌های ژله‌ای که حاوی مواد ساینده نیستند استفاده کنید.

قلیان کشیدن بر روی لمینت دندان تاثیر می‌ گذارند ؟

بسیاری از افراد این تصور را دارند که قلیان تاثیر چندانی بر سلامت و بهداشت دهان و دندان آنها ندارند ، اما لازم است بدانید که قلیان فرقی با سیگار ندارد و مانند آن بر روی لمینت تاثیر منفی می گذارد و می‌ تواند رنگ کامپوزیت را تغییر دهد و آن را زرد کند. اگر قصد کامپوزیت کردن دندان های خود را دارید باید سیگار و قلیان را ترک کنید. خیلی از افراد تصور می کنند که برندهای خوب و یا بد سیگار در این تغییر رنگ ها تاثیرگذار هستند. در حالی که کم ضرر ترین سیگار برای دندان وجود ندارد و همه این دخانیات به یک اندازه برای دندان و لثه ها ضرر دارند.

کدام نوع لمینت برای افراد سیگاری مناسب است؟

تا به اینجا سعی کردیم در مورد تاثیر سیگار بر لمینت دندان و چگونگی کنترل و یا پیشگیری از تاثیر سیگار بر لمینت دندان با شما صحبت کنیم ، بهتر است بدانید که اگر همچنان با وجود سیگار کشیدن اصرار به استفاده از لمینت دندان دارید و از مشکلات مربوط به تاثیر سیگار بر لمینت دندان خود آگاهی دارید بهتر است بدانید که کدامیک از انواه لمینت برای شما مناسب است و بهتر است از کدام یک از انواع لمینت دندان استفاده کنید .

همانطور که میدانید لمینت ها معمولا به دو دسته ی ونیر لمینت (نوع لمینت سرامیکی) و ونیر کامپوزیت تقسیم می شوند که هر دو نوع نسبت به دود دخانیات و سیگار، حساسیت های خاص خودشان را دارند. اما با این اوصاف، ونیر لمینت به نسبت ونیرهای کامپوزیتی، حساسیت های کمتری نسبت به رنگ انواع غذا و نوشیدنی دارند و خیلی دیر رنگ می گیرند.

این موضوع به این معناست که تغییر رنگ ونیرهای سرامیکی در مقابله با دود دخانیاتی مانند سیگار بسیار کم است. اما چون برای نصب این ونیرها، تراشی بر روی دندان ایجاد نمی شود، نیکوتینی که در دود سیگار وجود دارد، پیوند بین ونیرهای سرامیکی و مینای دندان را از بین می برد و همین موضوع باعث می شود که عمر لمنیت سرامیکی بر روی دندان های شما خیلی کوتاه باشد و زود بیفتد.

اما بر خلاف ونیرهای سرامیکی، ونیرهای کامپوزیتی خاصیت رنگ پذیری بالاتری در مرور زمان دارند و مصرف دخانیات ممکن است که این حساسیت به رنگ را شدید تر نماید. ولی مقاومت این نوع ونیرها در برابر نیکوتین موجود در دود سیگار بالاتر بوده و عمر و ماندگاری کامپوزیت ها بر روی دندان نیز بیشتر خواهد بود. در کنار این مقاومت بالای ونیر کامپوزیت، این موضوع را هم اضافه کنید که رنگ پذیری این مواد با استفاده از مواد جدید قابل جبران است. پس بهترین انتخاب نوع لمینت برای افراد سیگاری، ونیر کامپوزیت خواهد بود.