پولیش دندان

پولیش دندان درمانی است که برای پیشگیری از مشکلات دهان و دندان انجام می شود. این روش درمانی باعث می شود که دندان ها سفیدتر، درخشان تر و بدون لکه شوند. پولیش کردن دندان باعث می شود که سلامت و زیبایی دندان ارتقا یابد. اما آیا پالیش دندان عوارض و یا معایبی دارد؟ برای انجام این فرایند از چه ابزاری استفاده می‌شود؟ آیا دندان‌های کامپوزیت شده را نیز می‌توان پالیش کرد؟ مراقبت‌های پس از پالیش دندان کدام‌اند؟ 

پولیشینگ دندان روشی برای صاف و براق کردن مینای دندان است که نه تنها به زیبایی دندان ها کمک میکند بلکه پوسیدگی های روی سطح دندان را پاکسازی می نمایند. با این حساب پولیش دندان هم یک روش زیبایی محسوب میشود و هم یک روش درمانی.

پولیش زیبایی روشی است که در آن هرگونه پلاک و لکه از روی سطح دندان پاکسازی میشود. طی فرآیند پولیش زیبایی از یک خمیر ساینده برای درخشان شدن مینای دندان استفاده میشود. هر چند این عمل با هدف زیبا شدن دندانها و لبخند انجام میشود اما از آنجایی که پوسیدگی را از بین میبرد، سلامت دهان و دندانها را نیز ارتقا میدهد.

پولیش دندان چیست ؟

پولیش دندان روشی در دندانپزشکی است که می‌تواند برای اهداف درمانی و یا زیبایی انجام گیرد. استفاده به موقع از پولیش همچنین می‌تواند باعث پیشگیری از رشد پوسیدگی در مینای دندان شود. این روش شامل از بین بردن انواع پلاک، جرم، تجمع باکتری و سفید کردن دندان‌های شما می‌شود. در بسیاری از مواقع هنگامی که برای یک معاینه ساده به دندانپزشکی مراجعه می‌کنید، پزشک به شما توصیه می‌کند که پالیش دندان را انجام دهید. زیرا در صورت عدم مراقبت طولانی مدت امکان دارد که که دندان شما دچار جرم گرفتگی و لکه‌های پوسیدگی کوچک شود.

مزایای پولیش دندان چیست؟

پولیش دندان روندی است که نه تنها دندان را پولیش می کند بلکه لکه ها، پلاک و میکروارگانیسم های روی سطح بیرونی دندان را از بین شمی برد. مهمترین مزیت این روش نسبت به اسکیلینگ (جرم گیری عمیق دندان) این است که این روش درمانی بدون درد است . استفاده از پالیش دندان مزایای زیادی برای سلامتی دندان و زیبایی شما به همراه می‌آورد. مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

  • سفید شدن دندان‌ها
  • پاک‌کردن لکه‌ها
  • عدم درد و خونریزی
  • حذف پلاک‌ها
  • پیشگیری از بیماری لثه
  • از بین بردن باکتری و میکروارگانیسم‌ها

انواع پولیش دندان ها

بهتر است بدانید که پولیش دندان دارای انواع مختلفی است که این انواع عبارتند از :

1- پولیش درمانی

گاهی اوقات، در طول فرایند جراحی دندانی، سمنتوم ریشه دندان بدون پوشش باقی می ماند. پولیش درمانی به از بین بردن و زدودن هر گونه میکرو فلورا و اندوتوکسین از سطح سمنتوم کمک می کند.

2- پولیش زیبایی/ کورونال

این نوع پولیش پلاک ها و لکه های سطحی دندان ها را می زداید. مواد ساینده فوق العاده نرم برای براق کردن مینای دندان (لایه خارجی پوشاننده تاج دندان) استفاده می شود. سطح مینای دندان تا جایی پولیش می شود که بتواند حتی نورهای قابل مشاهده را منعکس نماید.

3- پولیش سطحی

در این تکنیک تاج دندان ها پولیش می شود. با این حال، این تکنیک تعدادی مزیت درمانی نیز دارد، و اساساً به منظور بهبود زیبایی ظاهری دندان ها انجام می شود.

4- پولیش انتخابی

پولیش انتخابی تحت عنوان زدودن لکه های خارجی یا زدودن انتخابی لکه ها نیز نامیده می شود. این تکنیک پولیش کردن پس از فرایند جرمگیری توصیه می شود، و هر گونه لکه باقی مانده را می زداید.

ویژگی های مهم چسب دندان که باید بدانید حتما بخوانید : کاربرد چسب دندان چیست ؟

پولیش دندان چه تفاوتی با جرمگیری دارد ؟

پلاک و جرم دندان میتوانند به مرور زمان روی دندانها تشکیل شوند. پلاک یک لایه چسبناک است که باکتری ها از آن تغذیه میکنند و ظرف مدت کوتاهی به سطحی سفت و سخت در اطراف دندان تبدیل میشود و مسواک زدن نمیتواند این سطح را از بین ببرد و فرآیند جرمگیری تنها راه برای زدودن آن است.

پولیش کردن مرحله نهایی است که در آن لکه ها ممکن است زدوده شوند و دندانها صیقلی و درخشان شوند. گرچه پولیش کردن کاملا ضروری نیست، اما پولیش کردن دندانها پس از جرمگیری به از بین بردن لکه ها و زدودن باکتری ها از سطح ریشه های دندانها کمک میکند که فرآیند معمولی جرمگیری نمیتواند به آن دسترسی پیدا کند و آنها را بزداید. بهتر است حداقل هر 6 بار جرمگیری دندان انجام شود. پولیش کردن کمک میکند دندانها بهتر و سفید تر به نظر برسند که معمولا پس از هر بار جرمگیری توسط دندانپزشک انجام میشود.

آیا پولیش دندان درد دارد ؟

مهمترین تفاوت پولیش دندان با جرم گیری ( پاک سازی عمیق دندان ) را می توان بدون درد بودن روند پولیش دانست که بیمار بعد از انجام آن، حس خوبی را تجربه خواهد کرد. البته در برخی موارد به دلیل زیاد بودن پلاک ها بر روی دندان، پولیش به تنهایی نمی تواند کار ساز باشد اما پولیش دندان بعد از جرم گیری باعث براق تر و زیبا تر دیده شدن دندان می شود.

دندان پزشک با استفاده از خمیر پولیش و ابزاری اتوماتیک کار پولیش را انجام می دهد و اگر لکه های روی دندان بیمار پاک نشود یا به اصلاح دندان پزشکان تبدیل به پلاک شده باشد ناچارا از ابزار پولیش هوا استفاده خواهند کرد که در آن، آب و هوا با فشار به دندان بیمار پاشیده شده و آلودگی را از بین می برد.

مراحل پولیش دندان چگونه است ؟

همان‌طور که اشاره شد، پولیش دندان روشی برای تمیز شدن و سفیدتر شدن دندان‌ها است که یکی از آخرین مراحل کار یک دندانپزشک بر روی دندان‌های بیمار است. اما پولیش دندان چگونه انجام می‌شود؟ پولیش دندان مراحلی دارد که در ادامه هریک از این مراحل توضیح داده شده اند:

1- معاینه بیمار و بررسی میزان پوسیدگی مینای دندان

دندانپزشک دندان‌های بیمار را معاینه می‌کند و وضعیت پوسیدگی و نقاط ضعف مینای دندان را مورد بررسی قرار می‌دهد.

2- پاکسازی پلاک‌های دندان

در صورتی که روی دندان‌های شما پلاک تشکیل شده باشد (پلاک‌ها باقی مانده غذا هستند که در اثر عدم رعایت بهداشت دهان و دندان، روی دندان‌ها جمع شده و باعث ایجاد پوسیدگی می‌شوند)، پلاک و تارتار از سطح دندان‌های بیمار پاکسازی می‌شود. 

3- پاکسازی دندان

در این مرحله، دندانپزشک از یک ابزار مخصوص و خمیر پولیش استفاده می‌کند. ممکن است در صورت نیاز از پولیش هوا نیز استفاده گردد. ابزار پولیش، آب و هوا را با فشار ملایمی روی دندان‌ها می پاشند و در ادامه از یک ماده ساینده برای پاکسازی دندان استفاده می‌شود.

همه چیز در رابطه با پولیش دندان که باید بدانید

کدام لکه های دندانی با پولیش از بین میرود ؟

همانطور که ممکن است شما نیز بدانید ، پولیش دندان می‌تواند لکه‌های روی سطح دندان‌ها را از بین ببرد. اما باید به این سوال پاسخ دقیق تری بدهیم که کدام لکه‌ها با پولیش دندان قابل درمان و بر طرف شدن هستند ؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم با پالیش دندان میتوان لکه های داخلی و همینطور لکه های خارجی دندان را از بین برد . اما آیا میدانید منظور از لکه های داخلی و یا لکه های خارجی چیست ؟ بیایید تا به طور ساده این دو نوع لکه را برای شما توضیح دهیم :

1- لکه‌های داخلی :

اولین نوع لکه که میتوان انتظار داشت با استفاده از پولیش دندان آنها ار از بین برد ، لکه های داخلی دندان ها هستند . لکه‌های داخلی یا درونی ، لکه‌هایی هستند که در اثر برخی بیماری‌ها یا مصرف بعضی از داروها یا ابتلا به بیماری‌های مینای دندان یا طی فرایند عصب کشی دندان به وجود آمده‌اند . به خاطر داشته باشید هرچند گفته شد که این لکه ها با استفاده از پولیش دندان قابل ترمیم هستند اما گاهی برخی از آنها نیز به همین سادگی از بین نمیرود و نیاز به درمان های دیگری برای آن است .

2- لکه های خارجی :

دومین نوع لکه نیز لکه های خارجی هستند . در مورد این نوع باید بدانید که لکه خارجی یا بیرونی ، لکه‌هایی هستند که در اثر عدم رعایت بهداشت دهان و دندان یا مصرف دخانیات به ویژه سیگار به وجود می‌آیند.  لکه‌های سطحی یا بیرونی با روش‌هایی مثل پولیش یا بلیچینگ قابل درمان هستند.

باز هم تکرار میکنیم که : پولیش دندان تنها برای پاکسازی لکه‌های خارجی مفید است. به همین دلیل نمی‌تواند روی لکه‌های درونی یا داخلی اثری داشته باشد.

این افراد از پولیش دندان نمیتوانند استفاده کنند

افرادی که به مشکلات زیر دچار هستند، بهتر است از انجام پالیش دندان خودداری نمایند و یا پس از درمان این مشکلات برای انجام این روش اقدام کنند:

  1. تحلیل بیش از اندازه لثه و یا بیرون زدگی ریشه دندان
  2. حساسیت دندان
  3. ضعیف بودن مینای دندان
  4. انواع بیماری‌های لثه و بافت داخلی دهان
  5. پوسیدگی‌های درمان نشده
  6. آلرژی به خمیر ساینده پولیش
  7. ابتلا به بیماری‌هایی همچون بیماری‌های قلبی و عروقی، دیابت، فشار خون و مشکلات تنفسی

توجه : لازم است قبل از هرگونه اقدام ابتدا دندانپزشک را از سوابق بیماری‌های پیشین خود آگاه سازید تا در هنگام درمان با مشکل مواجه نشوید

بایدهای و نبایدهایی از ایمپلنت کره ای که شما نمیدانید حتما بخوانید : مزایا و معایب ایمپلنت کره ای

پولیش دندان در دوران بارداری

همانطور که می‌دانید سفیدی دندان نقش بسزایی در زیبایی چهره دارد، بسیاری از زنان باردار نیز علاقه دارند که در دوران بارداری زیبا به نظر برسند، درنتیجه به فکر پولیش کردن دندان‌های خود جهت زدون لکه‌ها از روی دندان خود می افتند ولی نکته آنجاست که آیا این کار برای آنها ضرر دارد یا خیر؟

طبق تحقیقات صورت گرفته درمان‌های زیبایی که ضروری نیستند، مانند سفید کردن دندان‌ها، باید به بعد از زایمان موکول شوند و به دلیل نگرانی های ایمنی بالقوه در مورد مواد سفید کننده، زنان باردار باید هر گونه روش سفید کردن دندان را به تاخیر بیندازند. گزینه های سفید کردن خود را با دندانپزشک خود در میان بگذارید و در مورد یک جدول زمانی درمانی که برای شما مناسب است توافق کنید. همچنین، روش‌های مختلف سفید کردن دندان در نظر بگیرید و در مورد اینکه چه چیزی برای شرایط فردی شما بهتر عمل می‌کند، راهنمایی بخواهید.

آیا پولیشینگ برای دندان مضر است ؟

در انتهای جلسه درمانی در مطب دندانپزشک پس از اینکه دندانها بطور کامل تمیز و معاینه شدند، دندانپزشک آنها را پولیش میکند. در این فرآیند از خمیردندانها دانه دار بر روی دستگاه پولیش چرخشی استفاده میشود. طبق مقالات چاپ شده در مجله بین المللی موارد عملیاتی در بهداشت دندان گفته شده که در حالی که پولیشینگ باعث تمیز شدن دندانها میشود، اما این فرآیند صد در صد الزامی و ضروری نیست. پولیشینگ دندانها هیچ مزیتی برای سلامتی ندارد و هیچ تاثیری بر پوسیدگی، سرطان دهان یا بیماری لثه ندارند. بیشتر دندانپزشکان انجام پولیشینگ را توصیه میکنند.

این بدان معناست که دندانپزشک فقط قسمت های لکه دار دندانها و نه همه آنها را درخشان تر میکند. این بدان دلیل است که برخی تحقیقات نشان میدهند که پولیشینگ زیاد همه دندانها ممکن است باعث از بین رفتن مینای دندانها شوند. به هر حال، اگر بخواهید دندانهای خود را پولیش کنید، نباید بیش از دو مرتبه در سال اینکار را انجام دهید، زیرا استفاده از خمیردندانهای خشن تر و د. مرتبه پولیشینگ در سال میتواند باعث آسیب دیدگی دندان شود.

ماندگاری پولیش دندان چه میزان است ؟

به صورت کلی براقی دندان بعد از پولیش دندان به مواردی از جمله بهداشت شخصی فرد، نوع تغذیه و جنس دندان بستگی دارد. اما برخی از پزشکان انجام این عمل را بیش از 2 بار در سال مضر دانسته و پیشنهاد نمی کنند.

پولیش دندان جزو اعمال ساده دندان پزشکی بوده و زمان زیادی را از مریض نمی گیرد. معمولا قبل از رفع پوسیدگی و یا شکافتن دندان برای عصب کشی به توصیه دندان پزشکان انجام می شود. پولیش روکش دندان یا حتی پولیش لمینیت دندان در کنار پولیش سایر دندانها در یک مرحله انجام شده و چیزی بیشتر از یک ساعت زمان نخواهد برد.

به خاطر داشته باشید با مراجعه دوره ای و منظم به دندانپزشکی و توجه به توصیه های صورت گرفته توسط دندانپزشک میتوانید از سلامت دندان های خود اطمینان پیدا کنید و یا هر مشکلی را در همان مراحل اولیه مشخص و درمان های لازم را با هزینه ای کمتر انجام دهید ، پس مجددا توصیه میکنیم که مراجعات دوره ای را جدی بگیرید.