دندان مصنوعی ژله ای

دندان مصنوعی ژله‌ ای در واقع خود یکی از تکنولوژی‌های جدید در عرصه فناوری دندان مصنوعی در چندین سال اخیر محسوب می‌شود. همان‌طور که می‌دانید دندان‌های مصنوعی می‌توانند بسیار در روند طبیعی زندگی و سلامت دهان و دندان فرد کمک‌کننده باشند. همچنین به مرور زمان و پیشرفت تکنولوژی‌های مدرن و تقاضای افراد، تکنیک‌های جدیدی همچون پروتز دندان ژله‌ای یا همان دندان مصنوعی ژله‌ ای در این زمینه اضافه شد.

دندان مصنوعی راه حلی نوآورانه و راحت برای افرادی است که از دندان های از دست رفته یا آسیب دیده خود رنج می برند. دندان مصنوعی ژله ای یک مفهوم نوظهور در زمینه فناوری دندان مصنوعی است که به عنوان پروتز دندان ژله ای نیز شناخته می شود. اهمیت دندان مصنوعی در بهبود سلامت دهان و افزایش کیفیت زندگی به خوبی ثابت شده است. با این حال، با ظهور مواد و تکنیک های جدید، زمینه فناوری دندان مصنوعی به طور مداوم در حال پیشرفت است تا خواسته های بیماران را برآورده کند.

همانطور که اشاره کردیکم دندان ژله ای مصنوعی، نشان ‌دهنده پیشرفت اخیر در این حوزه است. به ‌طور سنتی، پایه دندان ‌های مصنوعی با استفاده از موادی مانند اکریلیک ساخته می ‌شوند که می ‌تواند ناراحت کننده و تنظیم آن دشوار باشد. با این حال، پیشرفت های اخیر در فناوری دندان ‌سازی منجر به ایجاد دندان ‌های مصنوعی ژله ‌ای شده است که نسبت به دندان ‌های مصنوعی سنتی نرم‌ تر و راحت ‌تر هستند.

دندان مصنوعی ژله ای چیست؟

دندان‌های ژله ای بر خلاف دندان‌های مصنوعی معمولی به عنوان درمانی با استفاده از مواد نرم‌تر شناخته می‌شود. در  صورت امکان، استفاده از پروتز ژله ای ترجیح دارد زیرا از نظر استفاده راحت‌تر است. اولویت این است که مواد مورد استفاده در ساخت دندان با بدن انسان سازگار باشد. استفاده از مواد ژله مانند و راحت در ساخت دندان مصنوعی که با ساختار کام سازگار می‌شوند، باعث می‌شود که گذاشتن و درآوردن دندان مصنوعی بسیار آسان گردد.

تفاوت دندان‌های مصنوعی ژله ای با دندان مصنوعی در قسمت پایه دندان است که روی فک قرار می‌گیرد. برای ساخت پایه دندان ژله ای از موادی چون اکریلیک،کروم کبالت و نایلون استفاده می‌شود که ساختاری انعطاف‌پذیر دارند. این دندان‌ها حتی راحت‌تر تمیز می‌شوند و ظاهری طبیعی‌تر ایجاد می‌کنند. همچنین به دلیل اتصال محکم این پروتز‌ها، امکان اعمال دندان مصنوعی ژله ای فک بالا بدون نگرانی از خارج شدن وجود دارد.

انواع دندان مصنوعی ژله ای

انواع مختلفی از پروتز ژله ای دندان وجود دارد که هر کدام ویژگی ها و مزایای منحصر به فرد خود را دارند. رایج ترین انواع پروتزهای ژلی به شرح زیر است:

  1. دندان مصنوعی ژله ای تکه ای: آنها برای جایگزین یک یا چند دندان از دست رفته طراحی شده اند. معمولاً با استفاده از بست های دقیق به دندان های موجود متصل می شوند. پروتزهای پارسیل ژل راحت تر از پروتزهای پارسیل سنتی هستند که استفاده از آن ها ناراحت کننده و دشوار است.
  2. پروتزهای ژل کامل: پروتزهای ژل کامل برای جایگزینی تمام دندان های فک بالا یا پایین طراحی شده اند. آنها با استفاده از ساکشن، چسب یا ایمپلنت های دندانی در جای خود ثابت می شوند. پروتزهای کامل ژلی راحت تر از پروتزهای کامل سنتی هستند که می توانند حجیم و غیر طبیعی به نظر برسند.
  3. پروتزهای ژلی با پشتیبانی از ایمپلنت: پروتزهای ژلی با پشتیبانی از ایمپلنت برای اتصال به ایمپلنت های دندانی طراحی شده اند که ریشه های دندان مصنوعی هستند که با جراحی در استخوان فک کاشته می شوند. این نوع پروتز یک تناسب ایمن و پایدار را فراهم می کند که امکان جویدن و توانایی صحبت کردن بهتر را فراهم می کند.
همه چیز در رابطه با پولیش دندان که باید بدانید حتما بخوانید : بایدها و نبایدهایی از پولیش دندان

دندان مصنوعی ژله ای از چند بخش تشکیل شده اند ؟

همانطور که اشاره کردیم یکی از گزینه های درمانی به منظور جایگزینی دندان های از دست رفته ، پروتزهای دندانی هستند ، یکی از انواع این پروتزها ، دندان مصنوعی ژله ای است ، این نوع پروتز از دو بخش اصلی زیر تشکیل شده است :

1- پایه دندان ژله ای

2- تاج اکریلیک دندان ژله ای

اگر شما هم کاندید استفاده از این نوع پروتز دندانی هستید ، لازم است در مورد هر یک از این دو بخش اطلاعاتی داشته باشید که در ادامه به بررسی این بخش ها میپردازیم :

1- پایه دندان ژله ای

پایه دندان ژله ای که از مواد نایلونی خاص دندانپزشکی ساخته می شود به عنوان پایه دندان ژله ای استفاده می شود. این مواد که در تشکیل ساختار پایه دندان ها مصنوعی نقش موثری دارند، می توان از آن به عنوان نگهدارنده تاج دندانی نام برد.

این پایه ها به علت حرکت ارتجاعی که دارند هیچ گونه آسیبی به لثه ها نمی زنند و هیچ گونه تحریک کننده ای برای لثه ها نیستند. پایه ها نقش اساسی و مفیدی در ایجاد و شکل گیری یک دندان مصنوعی ژله ای دارند.

این گونه پایه ها را می توان به بهترین نوع و با استفاده از نایلون های خاص دندانپزشکی ساخت و مورد استفاده قرار داد.

2- تاج اکریلیک دندان ژله ای

تاج اکریلیک دندان ژله ای که مهمترین بخش یک دندان می تواند باشد از مواد اکریلیک صنعتی تشکیل و ساخته می شود. تاج دندان ها باید به صلابت و سختی کاملی رسیده باشد که در مواجه با مواد غذایی که مدام در دهان با این دندان ها در تماس و اصطحکاک هستند از خوردگی و فرسودگی مصون باشد.

تاج دندان ژله ای که بر روی پایه این دندان ها نصب است می تواند بر استحکام بخشی، دو چندان برای این دندان ها باشد. این تاج ها که به صورت تکی و جدا از هم بر روی پایه سوار می شود بعد از جاسازی در مکانی در لابراتور برای پخت و آماده سازی فرستاده می شوند.

بعد از پخت و شکل گیری دندان مصنوعی ژله ای این دندان ها آماده نصب و بهره برداری می شوند. بعد از اینکه این دندان ها تحویل مشتری می گردند، در روزهای اولیه و تا زمانی که هنوز این دندان ها جا نیفتاده اند شاید برای بعضی ها دردآور و مقداری اذیت کننده باشد ولی پس از دو تا سه روز، لثه ها با این دندان ها عادت کرده و دندان مصنوعی ژله ای به مرور شکل می گیرد و در درهان و لثه ها جا می افتد.

فرق دندان مصنوعی ژله ای با دیگر دندان ها

دندان مصنوعی ژله ای از جهات مختلف با سایر دندان های مصنوعی متفاوت است. یکی از تفاوت های اصلی آنها بافت و انعطاف پذیری آنهاست. دندان‌ های ژله ای نرم تر و انعطاف‌پذیرتر از پروتزهای سنتی هستند، که باعث می‌ شود استفاده از آن ‌ها راحت ‌تر و سازگاری آن ‌ها آسان ‌تر باشد.

تفاوت دیگر فرآیندی است که برای ساخت دندان های ژله ای استفاده می شود. در حالی که پروتزهای سنتی با استفاده از موادی مانند پرسلین ساخته می شوند، دندان های ژله ای با استفاده از نوع خاصی از مواد سیلیکونی که به داخل قالب تزریق می شود ساخته می شوند. این فرآیند امکان تناسب دقیق تر و راحتی بهتر را فراهم می کند.

در نهایت گفت، دندان مصنوعی ژله ای مزایای متعددی نسبت به انواع دیگر دندان های مصنوعی دارد. آنها مقرون به صرفه تر از ایمپلنت های دندانی هستند که می توانند گران باشند و نیاز به جراحی تهاجمی داشته باشند. همچنین نگهداری آنها نسبت به پروتزهای سنتی ساده تر است که نیاز به تنظیم و تعویض منظم دارند

بایدها و نبایدهایی از دندان مصنوعی ژله ای که لازم است شما بدانید

مزایای دندان مصنوعی ژله ای چیست؟

استفاده از دندان مصنوعی انعطاف پذیر چندین مزیت عالی دارد. مثلا آن ها دوام نسبتا خوبی دارند، راحت هستند و بدون هیچ درد یا علائم دیگری روی لثه سوار می شوند. بر اساس مطالعه ای که در منابع معتبر منتشر شده، 100 درصد از 18 شرکت کننده ای که  پروتزهای مصنوعی سنتی را کنار گذاشته و از دندان ژله ای استفاده کردند، گزینه دوم را بیشتر ترجیح دادند. آن ها معتقد بودند که کیفیت زندگی شان بهبود پیدا کرده.

به دلیل جنس متریال و رنگ کار شده این پروتزها، معمولا نسبت به پروتزهای سنتی معمولی ظاهری طبیعی تر دارند. لثه های تحلیل رفته را به خوبی میپوشانند. این دندان ها در مدت زمان کمتری ساخته می شوند در واقع روش ساخت دندان مصنوعی ژله ای بسیار آسان تر و مدرن تر است. بنابراین برای افرادی که میخواهند خیلی زود صاحب دندان مصنوعی جدید شوند گزینه مناسبی است.

معایب و عوارض دندان مصنوعی ژله ای چیست؟

این پروتزها معایب بسیار کمی دارند و اگر کسی درباره عوارض دندان مصنوعی ژله ای چیزی به شما گفته باید بگوییم که کوچکترین عوارضی از سوی پروتز پارسیل فلکسی متوجه شما نخواهد شد. با این حال ممکن است مانند هر روش جایگزینِ دیگرِ دندان، این پروتز ها نیز معایبی داشته باشند. مثلا یکی از معایب دندان مصنوعی ژله ای، نیاز به مسواک زدن و تمیز کردن هر روزه آن ها به دلیل تجمع احتمالی باکتری بر رویشان است. با این حال، دندان های مصنوعی سنتی نیز باید روزانه تمیز شوند تا از تجمع باکتری ها جلوگیری شود و کیفیت و عملکرد آنها حفظ شود.

بزرگترین عیب و ایراد آن ها نیز، ناتوانی در ترمیم یا جایگزین کردن تعداد دندان ها بر روی لثه نرم آنها است. در صورت شکستن هر دندان از پروتز پارسیل یا نیاز به اضافه کردن دندان جدید، باید یک دندان مصنوعی ژله ای جدید ساخته شود تا جایگزین دندان مصنوعی قدیمی شما شود.

دندان های با لثه ژله ای برای چه افرادی مناسب هستند؟

کاندیدای ایده آل برای دندان مصنوعی ژله ای کسانی هستند که دو یا چند دندان خود را در یک ناحیه از قوس فکی از دست داده اند و می خواهند جایگزین راحت تری به جای پروتزهای سنتی داشته باشند. این دندان ها برای کسانی که خواهان درمانی با تهاجم کمتری نسبت به ایمپلنت های دندانی هستند یا به مواد مورد استفاده در ساخت پروتزهای سنتی حساسیت دارند ایده آل هستند.

یک بررسی منتشر شده در مجله علوم دندانی بیان می‌کند بیمارانی که دندان‌های کج دارند نیز ممکن است به دلیل قرار دادن آسان و انعطاف‌پذیری بیشتر، از پروتزهای پارسیل فلکسی استفاده کنند. البته اگر یک دندان یه دو دندان به شدت پوسیده باشند ما پروتزهای دیگری مانند روکش دندان را نیز به جای دندان ژله ای توصیه می کنیم و ترجیحمان این است که دندان ها کشیده نشوند زیرا هیچ چیزی جای دندان واقعی خودمان را نمی گیرد.

بهترین دندان مصنوعی ژله ای کدام است ؟

در بازار نمونه‌های مختلفی از دندان مصنوعی ژله‌ ای وجود دارد که هر کدام از مزیت‌ها و معایب مخصوص به خود برخوردار هستند. نیازهای شخصی بیماران و تشخیص نهایی متخصص در نهایت مشخص کننده بهترین نوع دندان مصنوعی ژله‌ای خواهد بود. پروتزهای ترموپلاستیک یکی از معروف‌ترین پروتزهای ژلی محسوب می‌شوند که طرفداران زیادی را به خود جلب کرده‌اند. پروتزهای این نوع دندان مصنوعی به‌طورکلی از موادی ساخته شده‌اند که هنگام سرد شدن، سفت و هنگام گرم شدن، نرم می‌شوند.

بنابراین در این صورت پروتزها طبق خطوط دهان فرد فرم گرفته و به راحتی می‌توان به وجود آن در داخل دهان عادت کرد. پروتزهای ترموپلاستیک به دلیل قابلیت‌ها و مزیت‌هایی که دارد الویت بسیاری از بیماران و دندان‌پزشکان خواهند بود. حجم کم و وزن سبک آن از بزرگ‌ترین مزیت‌های آن به شمار می‌رود که سبب متمایز شدن آن نسبت به دیگر انواع پروتزها شده است.

پروتزهای سیلیکونی از دیگر انواع رایج در بین پروتزهای ژلی محسوب می‌شوند که متناسب با شرایط بیمار از آن نیز استفاده خواهد شد. بافت طبیعی لثه توسط ماده نرم و انعطاف‌پذیر سیلیکونی به آسانی قابل تقلید است. بیمارانی که چندین دندان مصنوعی نیاز داشته یا لثه‌های بسیار حساسی دارند می‌توانند از این نوع پروتز بهره بگیرند. قرار گرفتن راحت پروتز دندان ژله‌ای در جای مناسب خود، بدون آسیب رساندن به دندان‌های مجاور و لثه‌ها باعث محبوبیت بیشتر آن نیز شده است.

همچنین از نظر استقامت و بادوام بودن در برابر هر گونه لکه، پروتزهای مبتنی بر سیلیکون مناسب هستند. بنابراین برای انتخاب بهترین نوع دندان مصنوعی ژله‌ای، بهترین کار این است که به مطب یک دندان‌پزشک مراجعه و پس از معاینه، از ایشان مشاوره بگیرید تا متخصص با اطمینان با کیفیت‌ترین نوع و روش را برگزیند.

ویژگی های مهم چسب دندان که باید بدانید حتما بخوانید : کاربردها و ویژگی های مهم چسب دندان

نحوه استفاده از دندان مصنوعی ژله ای

ابتدا قبل از استفاده از دندان مصنوعی ژله ای ، بیمار باید توسط دندان‌پزشک معاینه و از دندان‌های طبیعی و سالم خود مطلع شود و برای دندان‌های ناسالم از دندان‌های مصنوعی ژله‌ای استفاده نماید. متخصص برای معاینه از روش‌های ساده‌ای همچون اشعه ایکس کمک می‌گیرد تا میزان و موقعیت دندان پوسیده و از بین رفته را مشخص نماید.

همچنین در صورت وجود ریشه دندان‌های آسیب‌دیده،  آن‌ها را خارج کرده و جای آن را ضد‌عفونی می‌کنند. استفاده و مراقبت از دندان‌های مصنوعی ژله‌ای به دلیل انعطاف‌ پذیری‌ بالایی که دارند بسیار آسان است زیرا مواد سازنده آن فاقد مواد فلزی یا هر ماده حساسیت‌زای دیگر است. اکنون نکاتی را که باید در حین استفاده به آن‌ها توجه کنید را اشاره می‌کنیم:

  • هنگام تمیز کردن، مانند دندان مصنوعی معمولی آن را از کام بیرون آورده و با آب مستقیم آن را تمیز کنید. لازم به ذکر است که در اکثر اوقات تنها آب برای تمیز کردن کافی خواهد بود.
  • به دلیل به کار رفتن مواد سازنده مرغوب و باکیفیت و در عین حال متناسب با رنگ طبیعی دندان‌ها، نیاز به هیچ‌گونه مواد شیمیایی نخواهد بود.
  • برای ماندگاری بیشتر و حفظ سلامت پروتزها، انتخاب یک مسواک نرم و مناسب الزامی است.
  • همانند هرگونه دندان طبیعی و مصنوعی دیگر در طول روز حداقل روزی 2 بار به طور مرتب دندان‌های مصنوعی ژله‌ای را تمیز نمایید.

مراقبت از دندان مصنوعی ژله ای

اگر با وجود مواردی که گفته شد، باز هم به دلیل زیبایی ترجیح می دهید از پروتزهای ژله ای استفاده کنید، تنها کاری که می توانید انجام دهید این است که از آن ها مراقبت کنید. در اینجا چند قاعده برای حفظ سلامت دندان و لثه و افزایش طول عمر دندان مصنوعی ذکر می‌شود:

  • دندان مصنوعی را پس از هر وعده غذایی خارج کرده و مسواک کنید
  • از یک مسواک با برس نرم استفاده کنید تا از آسیب به لثه جلوگیری شود.
  • نباید از مسواک برای تمیز کردن دندان مصنوعی استفاده کنید زیرا ممکن است پولیش آن را از بین برده و در طی زمان سطح دندان را سخت کند.
  • به طور منظم حداقل یکبار در روز قبل از خواب نخ دندان بکشید.
  • از یک تمیزکننده دندان مصنوعی هوشمند برای حذف ذرات غذایی از دندان مصنوعی استفاده کنید (به عنوان یک روش جایگزین می‌توان پروتز ژله ای را زیر آب روان گرفت).
  • وقتی دندان مصنوعی‌ها را خارج کرده‌اید، آن‌ها را درون لیوان آب یا تمیزکننده دندان قرار دهید تا سطوحش را مرطوب نگه‌دارد.
  • دهان خود را با دهانشویه ضدباکتریایی مانند دهانشویه‌هایی که کلرهگزیدین دارند تمیز کنید.

اگر حس می‌کنید که دندان مصنوعی ژله ای و یا حتی انواع دیگر پروتزهایی که استفاده میکنید ، دیگر اندازه لثه‌هایتان نیست، با دندانپزشک مشورت کنید. به خاطر داشته باشید لق و شل بودن این پروتزها میتواند برای سلامتی لثه مشکل ساز باشد و باعث تحلیل لثه های شما شود .

قیمت دندان مصنوعی ژله ای چقدر است؟

قیمت دندان مصنوعی ژله ای در حد قیمت دندان مصنوعی معمولی و شاید هم کمتر باشد. قیمت ها را شاید نتوان به عنوان یک قیمت ثابت عنوان نمود و این مبالغ برای هر فرد متفاوت و قابل تغییر است. در برخی موارد قیمت ها را را اساس نوع مواد اولیه که درجه یک و دو و سه می باشد نیز دسته بندی می کنند و می تواند به قیمت های متفاوت و شناور عرضه شود.

این قیمت ها که خیلی کمتر از قیمت کاشت دندان طبیعی می باشد می تواند توجه اقتصادی خوبی برای کسانی که به عنوان قشر متوسط رو به پایین جامعه هستند به حساب بیاید. قیمت این پرتزها که خیلی قیمت پایین تر از قیمت ایمپلنت دندان دارند و می توان از این پرتزها به عنوان دندانی نه به کیفیت ایمپلنت دندان و شاید بتوان بگوییم بعد از ایمپلنت جای دارند.