پوکی استخوان و ایمپلنت

پوکی استخوان و ایمپلنت و اینکه آیا داشتن این مشکل میتوان جراجی ایمپلنت را انجام داد و آیا این دو رابطه ای با هم دارند یا خیر  ، نکته ای است که باید قبل از انجام عمل به طور دقیق بررسی و در  صورت لزوم و صلاحدید دندانپزشک درمان های لازم برای آن صورت گیرد.

لازم است در همین ابتدای امر به این نکته توجه و دقت لازم را داشته باشید که ، انجام ایمپلنت دندان برای بیماران با پوکی استخوان یکی از سخت ترین حالت های کاشت دندان است که برای شرایط این چنینی لازم است تا درمان خود را نزد بهترین متخصص ایمپلنت انجام دهید.

به همین دلیل است که معمولا جراحان دندان به شما توصیه می کنند برای جلوگیری از بین رفتن بافت استخوانی بعد از دست دادن یک دندان سریعا برای کاشت ایمپلنت اقدام کنید ، عدم توجه به این موضوع میتواند برای بیمار دردسرهای فراوانی ایجاد نماید . پس حتما به این توصیه دندانپزشک خود توجه داشته باشید.

از پوکی استخوان چه اطلاعاتی دارید ؟

بهتر است قبل از شروع بحث پیرامون رابطه پوکی استخوان و ایمپلنت در مورد پوکی استخوان بدانید . پوکی استخوان یک بیماری سیستمیک اسکلتی است که با کاهش استحکام استخوان و افزایش خطر شکستگی مشخص میشود. پوکی استخوان بیماری بسیار شایعی است و در سراسر جهان حدود ٣٠٠ ‏میلیون نفر به آن مبتلا هستند.

پوکی استخوان از جمله بیماری های شایع در دنیاست که درصد بالای آمار ابتلای به آن باعث نگرانی بسیاری از متخصصین در حوزه بهداشت و سلامت به خصوص سلامت خانواده را به همراه داشته است ، عدم اطلاع کافی از راه های جلوگیری از بیماری و یا چگونگی تشخیص آن و راه های درمان و مراقبت هایی که لازم است مبتلایان به این بیماری به آن توجه داشته باشند ، همگی از جمله علل های گسترش این بیماری است .

این بیماری در کشور ما نیز جزو شایع ترین بیماری هاست و همانطور که میدانید این بیماری در زنان شایع است و بروز آن با بالا رفتن سن افزایش مییابد. این بیماری با تخریب ساختار میکروسکوپی استخوان همراه با کاهش توده و استحکام استخوان و افزایش شکنندگی آن مشخص میشود. مقاومت استخوان نشان دهنده میزان تراکم و کیفیت آن است.

بیماران مبتلا به پوکی استخوان چگونه ایمپلنت انجام میدهند

همانگونه که در بالا نیز به طور مختصر به آن اشاره کردیم ، افرادی که مبتلا به پوکی استخوان هستند و در عین نیازمند درمان ایمپلنت نیز میباشند ، برای انجام این درمان با مشکلاتی مواجه خواهند بود که لازم است قبل از درمان در این زمینه با دندانپزشک خود مشورت داشته باشند . بگذارید قبل از ادامه با یک جواب ساده کمی شما را از نگرانی خارچ کنیم !

اگر شما نیاز به جراحی ایمپلنت دندان دارید و در عین حال با مشکل پوکی استخوان مواجه هستید ، لازم است بدانید که با رعایت برخی نکات و روش هایی که دندانپزشک برای شما مشخص میکند امکان انجام این درمان را دارید . پس با وجود ارتباط بین پوکی استخوان و ایمپلنت ، انجام آن غیر ممکن نیست .

 پیوند استخوان از مواردی است که قبل از کاشت ایمپلنت به خاطر از بین رفتن بافت استخوانی به بیماران پیشنهاد می شود. به صورت ساده تر پیوند استخوان در واقع اضافه کردن یک بافت استخوانی به استخوان فک شما است که زمینه را برای انجام ایمپلنت موفقیت آمیز فراهم می‌کند. که عبارتند از :

1- استفاده از استخوان های بدن

برای درمان شما به عنوان یک کاندید استفاده از ایمپلنت باید بگوییم ، هرچند پوکی استخوان و ایمپلنت با هم ارتباطی مستقیم دارند اما با استفاده از استخوان های بدن میتوان به این مشکل غلبه کرد ، پس بهترین و در دسترس ترین منبع برای ایمپلنت دندان استفاده از بافت استخوانی بدن خود شخص است.

برای این منظور از بافت زنده بدن خودتان که سالم است استفاده می شود. این سلول ها قادر هستند که به سلول های تشکیل دهنده بافت استخوانی تبدیل شوند که باعث بازیابی و درمان آن منطقه خواهد شد. برای این عمل معمولاً از استخوان های گونه یا قسمت های عقبی فک استفاده می شود.

بایدها و نبایدهایی از ایمپلنت دندان که باید بدانید حتما بخوانید : ایمپلنت دندان چه ویژگی هایی دارد ؟

2- استفاده از منابع استخوانی دیگر

راه دیگر برای کنترل رابطه بین افرادی که پوکی استخوان و ایمپلنت دندان لازم دارند ، استفاده از منابع استخوانی دیگر به جز استخوان های بدن است .در این روش از منابع استخوانی دیگری بغیر از بدن فرد استفاده می شود و زمانی کاربرد دارد که شما بافت استخوانی به مقدار لازم برای این کار را نداشته باشید. در این روش ابتدا مواد معدنی را از بافت استخوانی جداسازی کرده و با روش خشک کردن انجمادی آن را نگهداری می کنند.

این کار باعث می شود تا خاصیت ساخت سلول های استخوانی در نمونه محفوظ مانده و همچنین از انتقال بیماری جلوگیری شود. پیوند استخوان از منابع دیگر مانند روش اول، بافت استخوان را برای ایجاد سلول های استخوانی جدید تحریک می کند و باعث درمان زخم و جراحات می شود.

3- استفاده از استخوان مصنوعی

پیشرفت در تکنولوژی باعث شده است که شیوه‌های پیوند استخوان برای افرادی که کاندیدای کاشت ایمپلنت دندان هستند تغییر کند. وجود تعدادی از مواد مصنوعی باعث شده است که بیماران بتوانند با استفاده از آنها اقدام به دریافت ایمپلنت کنند. استفاده از مواد مصنوعی در واقع همان زمینه را برای کاشت ایمپلنت در روش های قبلی ایجاد می کند.

گاهی اوقات استفاده از استخوان مصنوعی برای انجام ایمپلنت در مقایسه با دیگر انواع پیوند استخوان مناسب نیست. به این دلیل که بافت استخوان مصنوعی عاری از ژن های تحریک کننده برای ایجاد استخوان در ناحیه مورد نیاز به صورت طبیعی است. در مقایسه با دیگر روش ها که به آنها اشاره شد استخوان مصنوعی دارای بافت ضعیف تری نسبت به بافت استخوانی طبیعی است. اما شایان ذکر است که در استفاده از بافت استخوانی مصنوعی امکان انتقال بیماری نسبت به بافت استخوان طبیعی کمتر است.

تاثیر و رابطه داروهای پوکی استخوان و ایمپلنت دندان بر یکدیگر 

ایمپلنت باید به استخوان فک جوش بخورد پس باید استخوان فک بلافاصله پس از جایگذاری ایمپلنت، در اطراف آن شروع به رشد نماید. اما بعضی از داروها جوش خوردن استخوان به ایمپلنت را به تاخیر می اندازند. اگر پوکی استخوان داشته باشید ممکن است داروهایی برایتان تجویز شده باشد. بعضی از داروهای درمان پوکی استخوان که به بیس فسفوناتها (bisphosphonate) شناخته میشوند، فرایند تحلیل رفتن استخوانها را کند میکنند و برای پوکی استخوان مفیدند اما یکی از عوارض جانبی آنها، اختلال در جوش خوردن استخوان پس از جراحی است.

چه رابطه ای بین پوکی استخوان و ایمپلنت دندان وجود دارد ؟

پژوهشها نشان میدهند بیمارانی که بیس فسفونات مصرف میکنند و بلافاصله پس از کشیدن دندان طبیعی ایمپلنت برایشان جایگذاری میشود، درمانشان موفق تر است. خالی ماندن جای دندان باعث میشود به مرور استخوان فک تحلیل برود به خصوص وقتی که پوکی استخوان داشته باشید. بنابراین بهتر است پس از کشیدن دندان وقت را تلف نکنید و فورا برای درمان ایمپلنت اقدام کنید.

اگر قبلا دندانی را از دست داده اید و نتوانسته اید جای آن ایمپلنت بکارید و اکنون جای آن خالی است، با وجود مصرف بیس فسفونات باز هم میتوانید درمان ایمپلنت را با موفقیت پشت سر بگذارید. نکته مهم این است که موضوع پوکی استخوان و مصرف دارو را حتما باید به دندانپزشک بگویید. دوره نقاهت در بیماران پوکی استخوانی که بیس فسفونات مصرف میکنند و ایمپلنت کاشته اند ممکن است طولانی تر باشد. به همین علت احتمال عوارض بیشتر است و باید بیشتر مراقب باشید.

مکمل های مهم در رابطه با پوکی استخوان و ایمپلنت

قطعا شما این نکته را میدانید که تغذیه مناسب و اصولی یکی از مهم ترین راه های کنترل و جلوگیری از ابتلای افراد به پوکی استخوان است . اما گاها این موضوع مطرح است که بنابر وجود برخی مشکلات جذب ویتامین ها و مواد معدنی که برای جلوگیری از ابتلای فرد به پوکی استخوان است به درستی در بدن فرد جذب نمیشود و در چنین شرایطی لازم است که از مکمل های مربوطه استفاده شود 

استفاده از مکمل های دارویی مناسب و چگونگی استفاده از آن و عدم استفاده غیر اصولی از این مکمل ها نیز باید تحت نظر و توصیه پزشک و یا دندانپزشک شما باشد ، پس حتما به چگونگی استفاده از این مکمل ها نیز توجه داشته باشید و  باز هم تاکید میکنیم که رابطه بین پوکی استخوان و ایمپلنت دندان ار جدی بگیرید و بدانید عدم توجه به وضعیت استخوان ها میتواند درمان ایمپلنت را تحت تاثیر مستقیم قرار دهد ، پس به این مکمل ها توجه کنید :

1- کلسیم:

کمبود کلسیم اولین علت برای ابتلا به پوکی استخوان است . به همین دلیل است که پزشکان از لبنیات به عنوان منابع مهم کلسیم توصیه می شود که شامل شیر(کم چرب یا پرچرب) پنیر ،ماست ،بستنی و…. می باشد. حدود ۸۸% از شیر گاو آب می باشد و شامل کلسیم فسفنات و منیزیم و پروتئین و پتاسیم و سدیم و کربوهیدراست و ویتامینA وD و B6 وفولیک اسید و زینک و… می باشد.

برای اطمینان از دریافت کلسیم کافی برای تشکلی استخوان میزان ۱۰۰۰-۲۰۰ میلی گرم از آن مورد نیاز است ولی برای یک شخص بالغ بهتراست حدود ۸۰۰میلی گرم و برای جوانان و افراد مسن در حدود ۱۲۰۰ میلی گرم مورد نیاز است. در عین حال میزان اضافه بر آن سودی برای بدن ندارد.

آیا میتوان درد جراحی ایمپلنت را تجمل کرد ؟ حتما بخوانید : شش علت که باعث درد جراحی ایمپلنت میشود ؟

2- فسفر:

دومین عامل که کمبود آن و عدم جذب آن در بدن میتواند برای فرد مشکل ساز باشد و فرد را به بیماری پوکی استخوان مبتلا نماید ، فسفراست ، لازم است توجه داشته باشید که این ماده مهم باید به نسبت ۱ به۱ با کلسیم در بدن وجود داشته باشد . منابعی که میتوانید از آن میزان مناسب فسفر برای بدن را بدست آورید ، سبزیجات گوشت و میوه ها هستند ، پس میزان مناسبی از آن ها را در رژیم غذایی خود قرار دهید و بدانید که با این روش میتوانید رابطه بین پوکی استخوان و ایمپلنت را کنترل نمایید .

3- ویتامین D:

ویتامین D نیز از جمله ویتامین های مهی است که متاسفانه بسیاری از افراد از کمبود آن رنج میبرند و کمبود آن میتواند برای افراد مشکلات بسیاری را فراهم آورد . ویتامین D برای جذب کافی کلسیم مورد نیاز است. حدود IU400 تا قبل از ۵۰ سالگی در روز معمولا کافی است. ولی پس از ۵۰ سالگی نیاز به حدود IU800 ویتامین D می باشد. منابع ویتامین D شیر، روغن ماهی ،برگهای سبز و دانه ها می باشد.

شما میتوانید با کمک یک متخصص و دادن آزمایش های لازم از وجود و یا کمبود ویتامین D در بدن خود اطمینان حاصل کنید و در صورت کمبود با استفاده از رژیم غذایی مناسب و یا مکمل های دارویی اقدام به کنترل این ویتامین در بدن کنید . توجه داشته باشید اگر میخواهید رابطه بین پوکی استخوان و ایمپلنت خود را کنترل نمایید ، اهیمت به ویتامین D بسیار مهم است .

4- پروتئین:

پروتئین نیز یکی دیگر از منابع مهم برای سلامتی بدن و کنترل پوکی استخوان است . باید بدانید که کمبود پروتئین در بدن میتواند مشکلات زیادی برای سلامتی بدن ایجاد نماید . از جمله مهمترین منابع پروتئین میتوان به گوشت، بره، ماهی، تخم مرغ و دانه ها …. اشاره کرد .

فراموش نکنید هر یک از این منابع که در مورد آن با هم صحبت میکنیم رابطه ای مستقیم با پوکی استخوان و ایمپلنت و به طور کلی رابطه ای نزدیک با سلامت و بهداشت دهان و دندان و بدن شما دارند ، پس لازم است به هر کدام از این نکات با دقت توجه داشته باشید.

5- ویتامین c:

روزانه حدود ۶۰ میلی گرم از ویتامین C کافی است. میزان بیشتر آن هیچگونه سودی برای بدن ندارد. منابع آن میوه ها و سبزیجات است. پس اگر لازم است از این ویتامین مهم استفاده کنید به خاطر داشته باشید افراط در استفاده از آن کمکی برای شما نخواهد داشت بکه میتواند اثری معکوس در پوکی استخوان و ایمپلنت و رابطه درمانی بین این دو داشته باشد.

6- کافئین:

یک فنجان قهوه ی بزرگ حدودا ۱۸۰mgکافئین دارد. بیش از ۴ فنجان در روز پیشنهاد نمیشود. هرچند این مورد برای برخی از افراد کمی سخت است ، اما باید بدانید افراط در مصرف کافئین نه تنها مفید نیست بلکه میتواند تاثیر مستقیم و منفی در پوکی استخوان و ایمپلنت دندان شما داشته باشد پس این مورد را جدی بگیرید .

7- Isoflavine:

در دوره یائسگی تراکم استخوان را با این دارو می توان تا حد زیادی حفظ کرد این دارو باعث کند شدن روند پوکی استخوان می شود. به همین علت است که توصیه میکنیم حتما استفاده از مکمل ها را جدی بگیرید و به خاطر داشته باشید عدم توجه به رابطه مستقیم پوکی استخوان و ایمپلنت ، میتواند این درمان را برای شما با مشکلات زیادی همراه سازد.

نکته آخر در مورد رابطه پوکی استخوان و ایمپلنت

در مورد پوکی استخوان و ایمپلنت لازم است به این نکته توجه داشته باشید که الویت در درمان ایمپلنت داشتن حجم مناسبی از استخوان در فک شما میباشد و در صورت عدم وجود این میزان از استخوان دندانپزشک مجبور به جراحی و پیوند استخوان میشود . مراقبت های بهداشتی و استفاده از یک تغذیه مناسب و استفاده از مکمل های بهداشتی و مراجعات دوره ای و منظم به دندانپزشک و پزشک عمومی میتواند از بروز بسیاری از بیماری های زمینه ای جلوگیری نماید .

این موارد نه تنها به سلامت شما کمک میکند بلکه از هزینه های بسیار زیاد برخی از درمان ها جلوگیری کرده و حافظ سلامت و ایمنی شماست . پس باز تاکید میکنیم حتما برای داشتن دندانی سالم حتما به نکات بهداشتی دقت داشته باشید

پس حتما در صورتی که دچار پوکی استخوان هستید لازم است دندانپزشک خود را از این موضوع مطلع نمایید و فراموش نکنید که رابطه بین پوکی استخوان و ایمپلنت دندان غیر قابل انکار است و عدم توجه به آن میتواند بر موفقیت و یا عدم موفقیت جراحی ایمپلنت شما تاثیرگذار باشد . پس حتما با انجام چک آپ در مورد شرایط خود اطلاعات کافی داشته باشید .