بریج دندان

بریج دندان از جمله روش هایی است که برای جایگزینی دندان از دست رفته استفاده میشود و به عنوان یکی از درمان هایی است که متناسب با نیاز مراجعین و بیماران در مطب دندانپزشک خورشید توسط متخصصین ما انجام می شود . بسیاری از مراجعین به مطب ما در مورد چرایی و چگونگی استفاده از این روش درمانی سوال میکنند و ما بر آن شدیم تا در مورد این روش درمانی اطلاعاتی مفید و لازم را در اختیار شما قرار دهیم

باید بدانید بریج دندان یا پل دندان یک از روش های رایج در دندانپزشکی است که به منظور پر کردن جای خالی دندان هایی که از دست رفته یا کشیده شده اند ، کاربرد دارد . در واقع بریج را میتوان یک پل شامل یک یا چند عدد دندان مصنوعی ساده که به راحتی در کنار سایر دندان ها قرار گرفته و مانع از به وجود آمدن مشکلاتی مثل خراب شدن طرح لبخند، مشکل در تکلم، کج شدن سایر دندان ها شود ، نامید .

چه کسانی به بریج دندان نیاز دارند؟

گاهی عواملی مانند پوسیدگی دندان، بیماری‌های لثه یا ضربه باعث ازدست‌دادن دندان می‌شوند. اگر دندان خود را از دست داده‌اید، می‌توانید برای ترمیم دندان و پرکردن فضای خالی از روش بریج دندان استفاده کنید. پرشدن فضای خالی به زیبایی بیشتر لبخند شما کمک کرده و گفتار و جویدن را آسان‌تر می‌کند.

اگر فضای خالی بین دندان‌ها با بریج یا سایر روش‌ها پر نشود، به‌مرور دندان‌های مجاور حرکت کرده و مشکلاتی را برای فرد ایجاد می‌کند. در این شرایط ممکن است دچار مشکلاتی در جویدن و گاز زدن شوید. همچنین ممکن است به دلیل فشار اضافی دردی احساس کنید.

بریج دندان چه کاربردی دارد ؟

همانگونه که گفتیم بریج دندان یکی از روش های مهم و کاربردی در درمان دندان از دست رفته است . میزان اهمیت دندان و نقش آن در زیبایی صورت و ایجاد اعتماد به نفس در برقراری ارتباط و صحبت کردن در جامعه بر کسی پوشیده نیست . به همین دلیل از دست دادن دندان به عنوان یکی از مشکلات جدی برای افراد شناخته میشود . بنابراین همواره افراد به دنبال روش های درمانی هستند تا این مشکلات از دست دادن دندان را برطرف کنند.

بریج دندان نیز یکی از مهم ترین روش های درمانی است که نه تنها میتواند باعث جبران فضای خالی ایجاد شده در دهان میشود ، میتواند نقش بسیار مهمی در جلوگیری از انحراف و یا کج شدن دندان ها و همچنین جلوگیری از پوسیدگی دندان ها و بروز مشکلات لثه و تحلیل رفتن استخوان فک میشود ، چرا که تحلیل رفتن استخوان فک میتواند باعث ایجاد افتادگی در لب ها و گونه های بیمار شده و چهره را پیرتر از سن واقعی نشان می دهد ، به همین دلیل است که دندانپزشکان همواره توصیه میکنند قبل از جدی شدن مشکلات دندانی با مراجعه به موقع به دندانپزشکی مشکلات دندانی خود را برطرف کرده تا از بروز مشکلات جدی جلوگیری کند

آیا بریج دندان انواع مختلفی دارد ؟

در جواب به این سوال باید بگوییم ، بله بریح دندان دارای انواع گوناگونی است که لازم است با توجه به مشکلات دندانی شما و با تشخیص دندانپزشک نوع مناسب برای دندان شما انتخاب و بر روی قسمتی که لازم است قرار داده شود ، به همین دلیل است که گفته میشود ، بریج مناسب، با توجه به محل دندان از دست رفته، وضعیت دندان‌های کنار فضای خالی و سلامت عمومی دهان و دندان‌ها انتخاب می‌شود و دندانپزشک بهترین نوع بریج را با توجه به شرایط تعیین می‌کند.

پر کرد دندان در بارداری چه مشکلاتی به همراه دارد ؟ حتما بخوانید : پرکردن دندان در بارداری امکان پذیر است ؟

انواع بریج دندان را میتوان در موارد زیر خلاصه و دسته بندی کرد :

1- بریج قدیمی :

اولین دسته از بریج دندان ، بریج قدیم نام دارد ؛ معمولا بریج قدیمی روی دندان‌های پایه دو طرف فضای خالی قرار می‌گیرد . دندان‌های پایه یا اباتمنت روکش و به دندان مصنوعی یا پونتیک متصل می‌شود. نکته مهم که در این نوع بریج دندانی و یا هر یک از انواع دیگر لازم است بدانید این است که نوع مناسب متناسب با وضعیت دندانی و تشخیص دندانپزشک برای شما انتخاب و انجام می شود .

2- بریج معلق (یک طرفه یا کانتیلور) :

بریج معلق زمانی کاربرد دارد که فقط در یک طرف فضای خالی دندان طبیعی وجود داشته باشد و در طرف دیگر یا دندان وجود ندارد یا دندان آن‌قدر سالم و محکم نیست که بتواند پل را نگه دارد. این نوع بریج نباید برای دندان‌های آسیا به کار برده شود، چون فشار زیادی را روی دندان پایه وارد می‌کند.

3- بریج مریلند یا پیوندی رزین:

این نوع بریج با لبه‌ (به جای روکش) به دندان‌های مجاور متصل می‌شود. لبه‌ها، که می‌تواند همرنگ دندان باشد، با سیمان به سطوح پشتی دندان‌های کناری چسبانده می‌شود. حداقل تراش و دستکاری لازم است، دندانپزشک فقط بخش اندکی از سطوح پشتی دندان را جدا می‌کند تا فضا برای چسباندن لبه‌ها ایجاد شود. بریج مریلند فقط در شرایط خاص به کار برده می‌شود و برای جایگزین کردن دندان‌های آسیا مناسب نیست، چون این دندان‌ها در معرض نیروهای جویده شدید قرار دارند.

4- بریج ایمپلنت:

ایمپلنت دندان یکی از روش های درمانی و اصولی برای حایگزینی دندان از دست رفته است و همواره دندانپزشکان به استفاده این روش درمانی توصیه میکنند ، این نوع بریج دندان با ایمپلنت نگه داشته می‌شود. ایمپلنت طی عمل جراحی در استخوان فک قرار داده می‌شود. اگر تعداد دندان کافی وجود نداشته باشد یا دندان‌های پایه به اندازه کافی محکم نباشد، یا این که بیمار تمایلی به تراش دادن و روکش کردن دندان‌های سالم نداشته باشد، بریج ایمپلنت راه‌حلی مناسب به شمار می‌رود.

دلایل نیاز به استفاده از بریج دندانی

هریک از دندان‌های انسان از اهمیت خاصی برخوردار هستند و از دست دادن حتی یکی از آنها مشکلات متعددی را برای فرد به وجود می‌آورد، به همین دلیل بهتر است که برای پر کردن فضای خالی ایجاد شده و جایگزین کردن دندان، هرچه زودتر از اقدامات درمانی و ترمیمی دندانپزشکی مانند نصب بریج استفاده کرد. در ادامه علل نیاز به استفاده از بریج را بیان کرده‌ایم:

1- مشکل در جویدن غذا

یکی از مشکلاتی که فرد در صورت نبود یک یا چند دندان با آن مواجه می‌شود، عدم توانایی در جویدن درست و صحیح غذا است که می‌تواند مشکلات گوارشی را به همراه داشته باشد. بنابراین با قرار دادن بریج دندانی می‌توان این مشکل را برطرف کرد.

2- مشکل در صحبت کردن

نبود یک یا چند دندان باعث می‌شود که فرد در تلفظ صحیح حروف دچار مشکل شود که با قرار دادن پل دندانی و پر کردن فضای خالی این مشکل رفع می‌شود. به خاطر داشته باشید عدم توانایی در بیان کلمات میتواند برای شما در هنگام صحبت کردن مشکلاتی به همراه داشته باشد .

3- کاهش اعتماد به نفس فرد

به طور کلی معمولاً وجود ایرادات ظاهری در دندان‌ها تأثیر نامطلوبی بر روی اعتماد به نفس افراد می‌گذارد. از دست دادن دندان و ایجاد یک فضای خالی بزرگ بین دندان‌ها به ویژه اگر در قسمت جلوی فک باشد، به راحتی هنگام صحبت کردن و یا خندیدن نمایان می‌شود و این امر باعث کاهش اعتماد به نفس فرد می‌گردد. پر کردن این فضا به بازگرداندن اعتماد به نفس بیمار بر اثر این عارضه کمک می‌کند.

4- درد فک بر اثر نحوه جویدن نامناسب غذا

نبود دندان باعث می‌شود که فرد نتواند عمل جویدن غذا را به درستی انجام دهد و برای کمک به بهبود نحوه جویدن فک‌ها را در موقعیت نامناسبی قرار دهد و فشار زیادی بر آنها وارد کند. این امر موجب می‌شود که به مرور فرد به درد فک دچار شود. پر کردن این شکاف و قرار دادن دندان در آن ناحیه در بهبود عمل جویدن و پیشگیری از این اتفاق کمک مؤثر است.

5- حرکت دندان‌ها به سمت فضای خالی

دندان‌ها همواره تمایل دارند که حرکت کنند و وجود فضای خالی به راحتی این امکان را برای آنها فراهم می‌کند که جابجا شوند. حرکت دندان‌ها به سمت شکاف موجود باعث کج شدن و نامنظم شدن آنها می‌شود. به همین دلیل بهتر است که فرد هرچه زودتر نسبت به پر کردن این فضا با استفاده از روش‌های موجود از جمله بریج دندانی اقدام نماید.

مزایا و معایب استفاده از بریج دندان چیست ؟

روش قرار دادن بریج دندان چیست ؟

مراحل تهیه اکثر بریج‌های دندان ظرف چند هفته کامل می‌شود. مراحل ساخت بریج به شرح زیر است:

1ـ دندانپزشک ابتدا دندان‌های پایه را آماده می‌کند. تراش دادن دندان‌های پایه تحت بی‌حسی موضعی انجام می‌شود. بخش قابل توجهی از دندان باید تراشیده شود تا فضای کافی برای قرارگیری روکش ایجاد شود و دندان‌های پایه پس از روکش شدن حجیم به نظر نرسد.

2ـ دندانپزشک پس از تراش دادن دندان‌های کناری با استفاده از گچ مخصوص از دندان‌ها قالب می‌گیرد. سپس قالب برای تهیه بریج سفارشی به لابراتوار فرستاده می‌شود.

3ـ دندانپزشک پس از آماده شدن بریج آن را امتحان می‌کند تا از اندازه بودن آن مطمئن شود. اگر بریج بزرگ یا پیچیده باشد، دندانپزشک ابتدا آن را روی مدل امتحان می‌کند و تغییرات لازم را انجام می‌دهد. سپس مدل به لابراتوار فرستاده می‌شود تا بریج با پرسلین پوشانده شود.

4ـ بریج نهایی در دهان بیمار قرار داده و تنظیم می‌شود. چنانچه دندانپزشک و بیمار، هر دو از وضعیت بریج راضی باشند، بریج با سیمان در جای خود چسبانده می‌شود. در مرحله اول از سیمان موقتی استفاده می‌شود تا بیمار بریج را به مدت چند هفته امتحان کند و دستکاری‌های لازم انجام شود. در نهایت بریج با سیمان به طور دائمی چسبانده می‌شود.

مزایا و معایب بریج یا پل دندانی چیست ؟

بریج دندان نیز همانند هر یک از روش های درمانی دارای مزایا و معایبی است که بهتر است از آن آگاهی داشته باشید ، این مرایا و معایب را میتوان به صورت زیر دسته بندی کرد :

مزایای بریج دندانی

از جمله مزایای بریج دندان ، میتوان به موارد زیر اشاره کرد :

  • طرح لبخند شما را زیباتر میکند
  • فرآیند جویدن را تسهیل میبخشد
  • گفتار و نحوه ادای کلمات را بهبود می‌بخشد
  • به حفظ شکل صورت کمک میکند
  • توزیع نیرو در دندان دها و فک ها را تعدیل میبخشد
  • مانع از حرکت دندان ها و کج و ناصاف شدن آن ها میشود

معایب بریج دندانی

از معایب بریج دندان میتوان به موارد زیر اشاره کرد :

  • شاید بزرگترین عیب پل های دندانی این باشد که در برخی موارد مجبور هستیم مینای دندان را تراش دهیم که اینکار غیرقابل بازگشت است. چون مینای دندان یکی از بخش های بدن است که رشد نیمکند و توانایی بازسازی مجدد به صورت طبیعی را ندارد.
  • در برخی از انواع بریج‌دندان ما تنها دندان های مصنوعی را به دندان های مجاور متصل میکنیم و این یعنی دندان ها به استخوان فک نمی رسند. بنابراین با ضربه های شدید امکان شکستن دندان های مصنوعی و طبیعی اطرافش نیز وجود دارد
مهمترین علت بوی بد دهان کودک چیست ؟ حتما بخوانید : علت بوی بد دهان کودکان چیست ؟

مراقبت از بریج دندان چگونه است ؟

این درمان نیز همانند هر درمان دیگری نکات مراقبتی مهمی دارد که لازم است به آن ها توجه شود ، باید بدانید که دندان‌های اطراف پونتیک بریج به‌صورت پایه عمل می‌کنند و به همین دلیل سلامت و استحکام آنها بسیار مهم است. از این رو باید نکات زیر را رعایت کنید:

  • دو بار در روز از مسواک و نخ دندان استفاده کنید.
  • استفاده روزانه از دهان‌شویه احتمال پوسیدگی دندان و بیماری لثه را کاهش می‌دهد.
  • برای تغذیه یک رژیم متعادل داشته باشید.

فراموش نکنید که برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد روش‌های مراقبت از بریج بهتر است با دندان پزشک خود مشورت داشته باشید و حتما توصیه های وی را با دقت رعایت نمایید تا نتیجه درمان موفقیت آمیز باشد.

هزینه بریج دندان چقدر است ؟

بهتر است بدانید هزینه درمان بریج نیز همانند سایر درمان های حوزه دندانپزشکی به عوامل گوناگونی بستگی دارد ، از جمله :

  • نوع بریج
  • ماده یا مواد به کار برده شده در ساخت بریج
  • تعداد یونیت‌ها
  • محل بریج در دهان
  • وضعیت دندان پایه/ کناری
  • آزمایش‌ها/ اسکن‌های لازم
  • هزینه زندگی در ناحیه جغرافیایی
  • تجربه دندانپزشک
  • پوشش بیمه طرف قرارداد و امکان بازپرداخت هزینه‌ها

به خاطر داشته باشید

درمان های دندانپزشکی جزو درمان های مهم و پر هزینه در حوزه سلامت شناخته می شود ، اما با مراجعات دوره ای و منظم می توانید به طور قابل توجهی این هزینه های درمانی را برای خود کاهش و یا از بین ببرید ، رعایت بهداشت دهان و دندان ، استفاده از مسواک و نخ دندان به منظور تمیز کردن دندان ها همگی از نکات مهم و اولیه در بهداشت دندان های شما است . نکته مهم در مواردی که بنا بر هر دلیل یک یا چند دندان خود را از دست می دهید ، جایگزینی و سرعت در عمل در پر کردن این ناخیه بی دندان است

به خاطر داشته باشید عدم پر کردن این ناحیه میتواند در دراز مدت باعث ایجاد تحلیل استخوان فک شده و حتی در مواردی فضای بین دندانی از بین رفته و فرد با مشکلات بسیاری زیاد مواجه خواهد شد ، بریج دندان یکی از روش های درمانی است که ممکن است متناسب با مشکل شما توسط دندانپزشک شما به شما توصیه و برای شما انجام شود . به خاطر داشته باشید هر یک از روش های درمانی که دندانپزشک به شما معرفی می کند برای بهداشت و سلامت دندان های شما لازم و ضروری است