تغییر رنگ کامپوزیت

تغییر رنگ کامپوزیت دندان یکی از مسائلی است که بسیاری از افراد که کامپوزیت دندان را انجام داده اند نگران آن هستند . آیا اصلا می دانید به چه علتی کامپوزیت ها تغییر رنگ می دهند ؟ همانطور که می دانید کامپوزیت دندان یکی از راه هایی است که میتوان به وسیله آن اصلاح طرح لبخند انجام داد و توسط آن از لبخند هالیوودی برخوردار بود . در این روش دندانپزشک زیبایی با قرار دادن موادی منحصر به فرد و چند درجه روشن تر از دندان های طبیعی روی دندان قدامی می تواند نامرتبی – ناهنجاری های دندان را بپوشاند .

در صورتی که ماده کامپوزیت به کار رفته در ترمیم دندان دچار تغییر رنگ شود، نمی توان آن را با استفاده از روش های سنتی سفید کرد و به حالت اول برگردانند. در نتیجه برای جلوگیری از این مشکل باید مسائل تاثیر گذار بر روی این موضوع را شناخت تا با شناخت این عوامل از زرد شدن دندان های ترمیم شده با این شیوه جلوگیری کرد.

رنگ کامپوزیت دندان

چارت رنگ کامپوزیت یکی از ابزار های مرجعی است که در زمینه تشخیص رنگ کامپوزیت می توان از آن استفاده کرد. در این چارت کامپوزیت ها بر اساس طیف رنگ های ترکیبی کد گذاری می شوند. انواع رنگ کامپوزیت دندان را در زیر برای شما نام می بریم.

۱- کامپوزیت های دسته A به سمت قهوه ای متمایل هستند.

۲- کامپوزیت های دسته B به سمت رنگ زرد متمایل دارند.

۳- کامپوزیت های دسته C به سمت خاکستری – زرد هستند.

۴- کامپوزیت های دسته D به سمت زرد- قرمز متمایل هستند.

پزشک بعد از تشخیص رنگ فعلی دندان های شما می تواند نمای دندان شما را بعد از درمان مشخص کند. پزشک می تواند به شما در پیدا کردن رنگ کامپوزیت مناسب دندان خود کمک کند. هر دسته از رنگ های دندانی بالا ۹ یا ۱۰ طیف رنگ  دارند . پس از سفید کردن دندان، دندان های شما ۲ تا ۷ درجه سفید تر از قبل می شوند.

در میان این رنگ‌بندی‌های مختلف برخی از متداول‌ترین آن‌ها رنگ‌های A1،A2 ، A3، B1، B2، B3، C3، XWB هستند. در میان این رنگ‌ها نیز سه طیف رنگی A1،A3  و B1 جزء سه رنگ مورد‌پسند و پرطرفدار به‌شمار می‌روند که در کلینیک‌های دندان‌پزشکی زیبایی استفاده می‌شوند. علاوه‌بر این سه طیف رنگی دو سایه رنگ نیز وجود دارند که طرفداران بسیاری را به خود اختصاص داده‌اند.

  • سایه رنگBW : این سایه رنگ که از یک برند معتبر ژاپنی به نام شفو است توانسته به دلیل ارائه سفید‌ترین، درخشنده‌ترین و باکیفیت‌ترین رنگ کامپوزیت برای داشتن لبخند هالیوودی به محبوبیت دست یابد.
  • سایه رنگ XL: سایه رنگ XL نیز یکی دیگر از سایه رنگ‌های بسیار پر‌طرفدار از برندkerr  آمریکا بوده که طیف رنگی بسیار گسترده‌ و باکیفیتی را برای کامپوزیت‌ها ارائه داده تا متقاضیان انجام کامپوزیت بتوانند رنگی متناسب با دندان‌های طبیعی خود را بیابند.

آیا کامپوزیت تغییر رنگ میدهد ؟

با پیشرفت تکنولوژی کیفیت کامپوزیت ها هم بالا رفته اما باز هم با تغییر رنگ و زرد شدن کامپوزیت ها ممکن است مواجه شوید. زیرا عوامل مختلفی وجود دارد که می تواند منجر به تغییر رنگ و زرد شدن کامپوزیت شود. گاهی اوقات ممکن است در اثر خوردن مواد غذایی رنگی متوجه تغییر رنگ دندان هایتان شوید و این موضوع می تواند بسیار نگران کننده باشد مواد پلاستیکی به کار رفته در ونیر کامپوزیت اگر کم باشد مقاومت آن در برابر تغییر رنگ پایین می باشد که در این صورت و به مرور زمان شاهد تغییر رنگ کامپوزیت ها هستید.

برخی از مواد غذایی موجب تغییر رنگ دندان هایتان می شود و معمولا دندانپزشکان بعد از انجام کامپوزیت به بیمار توصیه می کنند از خوردن و نوشیدن برخی مواد غذایی که موجب تغییر رنگ کامپوزیت ها می شود خودداری نمایند. همان طور که می دانید در دنیای امروز استقبال افراد از خدمات دندانپزشکی زیبایی بی نظیر بوده است و همه به دنبال زیباسازی لبخندشان هستند. در این بین می دانید که یکی از این خدمات کامپوزیت دندان است که به منظور زیباسازی طرح لبخند و ناهنجاری های دندان کاربرد دارد.

نوشیدن قهوه چه تاثیری بر تغییر رنگ دندان ها دارد ؟ حتما بخوانید : نوشیدن قهوه چه تاثیری در تغییر رنگ دندان ها دارد ؟

همان طور که می دانید شما می توانید در انتخاب رنگ کامپوزیت ها هم سهیم باشید اما بهتر است این کار را با مشورت دندانپزشک زیبایی خود انجام دهید تا از نتیجه کار رضایت داشته باشید. کامپوزیت ها در رنگ های مختلفی موجود می باشد اما بهترین انتخاب کامپوزیتی رنگ دندان های طبیعی تان می باشد و البته که باید بعد از انجام کامپوزیت مراقبت های ویژه و توصیه های دندانپزشک خود را جدی بگیرید تا با تغییر رنگ کامپوزیت ها روبرو نشوید.

مهمترین عوامل دخیل در تغییر رنگ کامپوزیت دندان

شاید برای شما این سوال مطرح باشد که کدام علل و عوامل باعث تغییر رنگ کامپوزیت دندان شما شده است ، در زیر چند دلیل از رایج ترین علل این تغییر رنگ را برای شما گرد آورده ایم :

1- عدم رعایت بهداشت دهان و دندان

مهمترین عامل در حفظ سلامت دندان های کامپوزیت شده رعایت صحیح بهداشت دهان و دندان است. عدم توجه و اهمیت به این موضوع و تجمع مواد غذایی در اطراف و سطح کامپوزیت ، می تواند موجب تغییر رنگ کامپوزیت دندان شود. استفاده مداوم از مسواک، نخ دندان و دهانشویه مناسب موجب افزایش طول عمر کامپوزیت دندان خواهد شد. پس اگر بنا بر هر علتی به این نکات توجه نداشته اید توصیه میکنیم این مراقبت ها را با دقت بیشتری انجام دهید .

2- رژیم غذایی نامناسب

از دیگر علل تغییر رنگ کامپوزیت دندان می توان به داشتن رژیم غذایی نامناسب اشاره کرد. مصرف مداوم مواد غذایی و نوشیدنی های حاوی رنگدانه موجب زرد و کدر شدن کامپوزیت دندان می شود. از جمله این مواد می توان به قهوه، چای، نوشابه، غذاهایی که حاوی رنگ خوراکی هستند و… اشاره کرد. نوشیدن این مواد غذایی و نوشیدنی ها و عدم شستشوی دهان به خصوص بعد از مصرف این مواد یکی از علل شایع در تغییر رنگ دندان ها است .

3- کیفیت کامپوزیت دندان

امروزه انواع مختلف کامپوزیت دندان با مارک ها و رنگ های مختلف در اختیار دندانپزشکان قرار دارد. این کامپوزیت ها دارای ساختار شیمیایی متفاوتی هستند و درصد مواد رزینی و پلاستیکی و.. به کار رفته در آنها با هم فرق دارد. طبیعتا میزان مقاومت آنها در برابر تغییر رنگ نیز به یک میزان نخواهد بود. بنابراین انتخاب نادرست کامپوزیت دندان می تواند تغییر رنگ سریع آن را در پی داشته باشد. در این مورد توصیه میکنیم حتما به مشاوره و نکاتی که دندانپزشک به شما میگوید توجه ویژه داشته باشید تا انتخابی درست داشته باشید.

4- مهارت دندانپزشک

این موضوع را به خاطر داشته باشید که کامپوزیت دندان برای درمان دندان ها نبوده و بیشتر جنبه زیبایی دارد. مهترین موضوع دخیل در کیفیت نهایی کار، هنر و مهارت دندانپزشک است. اگر فرم دهی کامپوزیت و یا پولیش زدن آن به صورت اصولی انجام نشود، بیمار پس از مدت کوتاهی شاهد بروز مشکلاتی از جمله تغییر رنگ کامپوزیت خواهد بود. پس حتما برای انجام این کار به مهارت دندانپزشک خود توجه ویژه داشته باشید.

5- سیگار و دخانیات

اگر به فکر سلامت و بهداشت دهان و دندان هستید و نه تنها حفاظت از کامپوزیت های دندان لازم است استفاده از دخانیات را ترک کنید ، مصرف سیگار و دخانیات موجب ایجاد لکه هایی نه تنها بر روی کامپوزیت دندان بلکه باعث بروز مشکلات جدی برای بهداشت و سلامت دهان و دندان شما می شود. این توصیه ای است که تمامی دندانپزشکان به تمامی آحاد جامعه دارند که برای حفظ بهداشت و سلامت دندان های خود استفاده از سیگار را ترک کنند .

همه چیز در رابطه تغییر رنگ کامپوزیت دندان که لازم است بدانید

نکات مهم در انتخاب رنگ کامپوزیت دندان

افراد بسیاری با توجه به سلبریتی ها و افراد مشهور، تصور می کنند که روشن ترین سایه رنگ برای آن ها مناسب تر است، اما این باور درست نیست و می تواند رضایت فرد را به همراه نداشته باشد. بنابراین بهتر است تا نکات زیر را در نظر داشته باشید:

  1. در صورتی که دارای رنگ پوست تیره می باشید، بهتر است تا درجه های رنگ طبیعی تر را انتخاب کنید. اگر کنتراست بالاتر باشد، دندان ها درخشش بیشتری را از خود نشان می دهند.
  2. در صورتی که دارای رنگ پوست روشن می باشید، رنگ ها سفید تر برایتان مناسب است، زیرا کنتراست زیادی بین پوست و دندان ها در شما ایجاد نمی شود. رنگ B2 می تواند انتخاب مناسبی باشد.
  3. باید دقتی به سفیدی چشم خود نیز داشته باشید. در صورتی که سفیدی بیشتر از رنگ سفید چشم خود انتخاب کنید، دندان هایتان حالتی غیر طبیعی به خود می گیرد. در واقع یکی از دقیق ترین منبع ها برای انتخاب رنگ کامپوزیت، در نظر گرفتن سفیدی چشم می باشد.
  4. شاید درجه تغییر در سایه رنگ ها خیلی محسوس به نظر نرسد، اما زمانی که کامپوزیت ها کنار هم قرار داده می شوند، می توانند در یک درجه روشن تر و یا تیره تر دیده شدن، موثر باشند.

دندانپزشک ها چگونه بهترین رنگ کامپوزیت دندان را تشخیص می دهند و انتخاب می کنند؟

دندان پزشکان با توجه به علمی که دارند و براساس مواردی مانند رنگ چشم، رنگ مو، شخصیت، رنگ پوست، سلیقه مشتری و حتی حرفه کاری بیمار بهترین سایه رنگ را انتخاب می کند تا کامپوزیت ها سازگاری بیشتری با دندان های دیگر داشته باشند. دندان پزشکان برای تشخیص بهترین رنگ سایه کامپوزیت برای دندان های بیمار، ترکیبی از کامپوزیت های رزین و رنگ های مختلف را در کنار دندان های فرد قرار می دهند تا بهترین رنگ را بیابند و بعد از این که سایه مناسب برای دندان های بیمار پیدا شد، فرد می تواند در دسته بندی آن سایه بهترین و باب میل ترین رنگ را انتخاب کند.

دندان پزشک برای این که دندان ها طبیعی تر به نظر برسند از تکنیک لایه گذاری استفاده می کنند. در اصل یک رنگ پایه رزین کامپوزیت را برای لایه میانی انتخاب می کنند و برای لبه ها از رنگ های درخشان تر و سفید تر استفاده می کنند، در واقع لایه ها بر روی یکدیگر قرار می گیرند تا دندان ها بسیار طبیعی به نظر برسند. می توان گفت رنگ انتخابی بیمار برای کامپوزیت ها به عنوان رنگ پایه در نظر گرفته می شود و دندان پزشک با توجه به علم و تخصصی که دارد از سایه رنگ های مختلف برای ترکیب با کامپوزیت پایه استفاده می کند و ظاهری طبیعی به دندان ها می بخشد.

 درمان تغییر رنگ کامپوزیت دندان

مواد کامپوزیتی بر روی دندان ها جلویی توسط دندانپزشک زیبایی شما قرار می گیرد، این مواد باید با دندان های دیگر شما تفاوت رنگی زیادی نداشته باشد. تفاوت زیاد رنگ میان دندان های طبیعی شما با مواد کامپوزیتی، باعث می شود که دندان های شما حالت غیرطبیعی به خود بگیرد.

از آنجایی که مواد کامپوزیتی انواع مختلفی دارد، میزان تغییر رنگ در آن ها هم متفاوت است. برخی از کامپوزیت ها بسته به جنسشان مقدار آب زیادی را جذب می کنند، در نتیجه این مواد با خوردن مواد غذایی که دارای رنگ دانه زیادی هستند سریع دچار تغییر رنگ می شوند.

شما با مراجعه به دندانپزشک زیبایی به راحتی می توانید تغییر رنگ کامپوزیت دندان خود را اصلاح کنید. در وهله اول پس از مراجعه شما به مطب دندانپزشک زیبایی، علت تغییر رنگ کامپوزیت ها باید مشخص شود، بعد از تشخیص علت می توان تغییر رنگ کامپوزیت دندان را با پولیش دندان و در موارد شدیدتر با روش بلیچینگ و لمینیت دندان اصلاح کرد.

بلیچینگ برای سفید کردن کامپوزیت

ممکن است برای شما هم این سوال مطرح باشد که آیا با استفاده از روش بلیچینگ می توان به سفید کردن دندان های کامپوزیت شده کمک کرد؟

از آنجایی که یکی از عوامل تغییر رنگ کامپوزیت دندان، تغییر رنگ رزین در مواد سازنده آن است و به ساختار اولیه کامپوزیت و نوع ذرات تشکیل دهنده ماتریس، فیلر و اندازه ذرات موجود در کامپوزیت وابسته است، به همین دلیل استفاده از روش بلیچینگ برای سفید کردن این ماده تاثیر زیادی نخواهد داشت.

همچنین دراین خصوص لازم به ذکر است که انجام بلیچینگ ممکن است که باعث کاهش ساختار مونومر و حجم ماتریس رزین و فلیر های به کار رفته در ماتریس شود که در نتیجه این اتفاق میزان آسیب پذیری ونیر نیز افزایش پیدا می کند.

بایدها و نبایدهای استفاده از خمیر دندان زغالی که لازم است بدانید حتما بخوانید : خمیر دندان زغالی چه ویژگی هایی دارد ؟

میزان تغییر رنگ کامپوزیت چقدر است؟

اینکه میزان تغییر رنگ کامپوزیت چقدر است، به نحوه کار متخصص دندانپزشک و مراقبت ‌های بیمار بعد از این درمان زیبایی بستگی دارد. هرچه بیشتر نوشیدنی ‌ها و غذا های رنگی مصرف کنید، سیگار بکشید و بهداشت دهان و دندان خود را رعایت نکنید، زود تر و با شدت بیشتری با بدر نگ شدن و زرد شدن کامپوزیت‌ های دندان خود رو به ‌رو می ‌شوید. با رعایت توصیه ‌های بیان شده توسط متخصص دندانپزشک و مراجعه به مطب دندانپزشکی می ‌توانید شدت تغییر رنگ کامپوزیت را کاهش دهید و همچنین زمان این تغییر را به تعویق بیندازید.

راه جلوگیری از تغییر رنگ کامپوزیت دندان چیست ؟

اساسی ترین روشی که می توان به وسیله آن از تغییر رنگ کامپوزیت دندان پیشگیری کرد رعایت کردن نکات بهداشتی به صوت مرتب می باشد و حتما می بایستی از نخ دندان و مسواک استفاده کرد . همانطور که در مطلب فوق ذکر شد دلیل دیگری که موجب تغییر رنگ دندان می شود استفاده از مواد غذایی است . فرد می بایستی به اندازه کافی از چای – آبمیوه – قهوه استفاده کند . باید در نظر داشت که استفاده از سیگار در تغییر رنگ کامپوزیت دندان اثرات بسیاری دارد .

به صورت کل رنگ کامپوزیت دندان و دوام و ماندگاری آن در نتیجه کار دندانپزشک زیبایی اهمیت بسیاری دارد . کسانی که عمل کامپوزیت دندان را انجام داده اند به آسانی می توانند با رعایت موارد بهداشتی بر ماندگاری آن ها بیفزایند  .

به خاطر داشته باشید ، همیشه پیشگیری آسان تر و بهتر از درمان است. حال که با علل تغییر رنگ کامپوزیت دندان آشنا شدید می توانید با انجام کارهای صحیح و ترک عادات نادرست از بروز این مشکل پیشگیری نمایید. اما اگر بعد از مدت طولانی کامپوزیت دندان شما دچار تغییر رنگ شده است اصلا جای نگرانی نیست. چون این امر قابل درمان می باشد. برای اصلاح تغییر رنگ کامپوزیت دندان هایتان به دندانپزشک خود مراجعه نمایید. دندانپزشک با شناسایی عامل بروز این مشکل بهترین روش برطرف کردن آن را تشخیص می دهد.

پولیش زدن کامپوزیت دندان ساده ترین روشی است که برای سفید کردن کامپوزیت دندان زرد شده مورد استفاده قرار می گیرد. در اکثر موارد این روش کاملا کافی و کارساز است. اما در موارد شدیدتر ممکن است از لمینیت دندان و بلیچینگ و سایر درمان های تخصصی تر استفاده شود.

عوارض ناشی از عدم رعایت رژیم غذایی پس از کامپوزیت دندان

به خاطر داشته باشید که ، گرچه پس از کامپوزیت دندان ‌ها محدودیت‌ های غذایی وجود ندارد، اما توصیه می‌ شود برای حفظ سلامتی و افزایش طول عمر کامپوزیت، رژیم غذایی مناسبی داشته باشید. به عنوان مثال از مصرف مواد غذایی و نوشیدنی‌ های الکلی، اسیدی، رنگی و شیرین اجتناب کنید و یا مصرف آن ها را به حداقل برسانید.

توجه نکردن به رژیم غذایی پس از درمان کامپوزیت ونیر می‌ تواند عوارض زیر را به همراه داشته باشد:

تغییر رنگ کامپوزیت، زرد و یا لکه‌دار شدن آن

شل شدن کامپوزیت و یا افتادن آن از روی دندان

  • پوسیدگی دندان ها دندان و در نتیجه نیاز به برداشتن ونیر کامپوزیت و صرف هزینه ‌های اضافی برای ترمیم دندان و جایگزین کردن کامپوزیت ونیر
  • عفونت لثه در نتیجه ی پیشرفت پوسیدگی دندان
  • بوی بد دهان بر اثر پوسیدگی دندان زیر کامپوزیت دندان
  • شکستن یا لب پر شدن ونیر بر اثر گاز زدن خوراکی ‌ها و مواد غذایی سفت