خمیر دندان زغالی

خمیر دندان زغالی یکی از انواع خمیر دندان است که امروزه تبلیغات گسترده ای در مورد فواید آن برای از بین بردن لک ها دندانی شده است ، اما سوال مهم اینجاست که آیا این تبلیغات واقعا درست هستند و میتوان از خمیر دندان به عنوان یکی از روش های سفید کردن دندان ها استفاده کرد و یا استفاده از آن ایمن نیست و میتواند برای سلامتی دندان های شما مضر باشد .

لازم است بدانید که خمیر دندان زغالی می تواند برخی از لکه های سطحی روی دندان های شما را از بین ببرد، اما بهتر از خمیردندان معمولی دندان ها را سفید نمی کند. اثرات دراز مدت آن نامشخص است. زغال چوب یکی از بزرگترین ترندها در دنیای سلامتی و لوازم آرایشی است. این ماده به یک ماده مرسوم در ماسک‌ها و اسکراب‌های صورت تجاری تبدیل شده است، و برخی افراد نیز برای سفید کردن دندان‌های خود از این خمیر دندان استفاده می‌کنند.

منظور از زغال فعال چیست ؟

بیشتر ما با زغال به واسطه‌ی منقل و کباب‌پزی آشنا هستیم. اما ماده‌ی اصلی که در ساخت خمیردندان زغالی استفاده می‌شود، نوع خاصی از زغال است که به آن کربن فعال گفته می‌شود. کربن فعال یک ماده‌ی پودری است که به صورت طبیعی ساخته نمی‌شود. این ماده نتیجه‌ی انجام بعضی تغییرات روی زغال است. کربن فعال می‌تواند از چوب، پوسته‌ی نارگیل و زغال ساخته شود. وقتی که این مواد در معرض حرارت بالا قرار می‌گیرند، اکسید شده و به زغال فعال تبدیل می‌شوند. در این حالت، دیگر مانند زغال‌هایی نیستند که برای پخت و پز از آن استفاده می‌کنیم. به همین دلیل هیچ‌گاه نباید از زغال برای مصارف دندان، پوست و مو استفاده کرد.

خمیر دندان زغالی چیست؟

قدم بعدی برای بررسی مزایا و معایب خمیر دندان زغالی، آشنایی با تعریف آن می باشد. همانطور که از نام این خمیر دندان پیداست، خمیر دندانهای زغالی از زغال فعال تهیه می شود. زغال فعال مجموعه ای از ترکیباتی نظیر استخوان، پوست نارگیل، خاک اره و هسته زیتون می باشد. به همین خاطر رنگ بسیاری از خمیر دندان های زغالی، مشکی است. همچنین در ساخت این خمیر دندان ها از موارد زیر نیز استفاده شده است:

  • جوش شیرین
  • خشت بنتونیت
  • زایلیتول
  • روغن های گیاهی
  • طعم دهنده

هر کدام از موارد بالا و برخی مواد دیگر دارای وظایفی هستند که در ادامه به بررسی مختصر هر کدام از آنها میپردازیم :

1- زغال فعال (Activated Carbon)

زغال فعال از ترکیبات شیمیایی کربن است که در تمامی خمیر دندان های زغالی مورد استفاده قرار می گیرد و قابلیت جذب بالایی در مواد غذایی و باکتری ها دارد.

2- جوش شیرین (Baking Soda)

جوش شیرین یکی از مواردی است بر روی سفید کردن دندان ها تاثیر شگرفی می گذارد. جوش شیرین یک ماده سفید کننده برای دندان است و خمیر دندان زغالی از این ماده برای تکمیل ویژگی و خواص خود استفاده می کند اما باید توجه داشت که این ماده می تواند اثرات مخربی بر مینای دندان داشته باشد

نوشیدن قهوه چه تاثیری بر تغییر رنگ دندان ها دارد ؟ حتما بخوانید : نوشیدن قهوه چه تاثیری بر رنگ دندان ها دارد ؟

3- خشت بنتونیت (Bentonite Clay)

خشت بنتونیت نوعی ریز دانه رسی است که توانایی جدا کردن پلاک ها از روی دندان را دارد و وجود این ماده در خمیر دندان سبب جلوگیری از ایجاد جرم و به عبارتی به عنوان جرم گیر شناخته می شود.

4- روغن های گیاهی (Natural Oil)

از روغن های گیاهی برای کاهش عوارض جانبی استفاده می شود. . روغن های گیاهی مانند نعناع و درخت چای که در خمیر دندان ها استفاده می شوند، بسیار مفید هستند و علاوه بر اینکه سبب کاهش عوارض می شوند، از بروز حساسیت ها تا حدودی جلوگیری می کنند.

5- زایلیتول

نام دیگر زایلیتول، الکل بلورین است. این ماده از درخت توس و دیگر گیاهان حاصل می شود و طعمی شیرین دارد. وجود این ماده در  این خمیر دندان باعث شیرین شدن این خمیر دندان می شود. از آن جایی که ماده زایلیتول با گذشت زمان به اسید تبدیل نمی شود، ماده ای بی خطر برای دندان و دهان محسوب می شود.

6- طعم دهنده

طعم دهنده ای که در بسیاری از خمیردندان ها استفاده می شود، نعناع است. نعناع عطر و بوی خاص و دلپذیری به دهان می بخشد. در خمیر دندان زغالی طعم دهنده مورد استفاده، اسید سیتریک می باشد که در طولانی مدت سبب آسیب به دندان ها می شود.

مزایای خمیر دندان های زغالی چیست؟

استفاده از خمیر دندان زغالی در سال های اخیر بسیار رواج یافته است. به همین منظور برخی از افراد، مزایایی را برای اینگونه خمیر دندان ها بیان می کنند. از جمله مزایای خمیر دندان ذغالی می توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • یکی از دلایلی که ممکن است منجر به بوی بد دهان شود، تاکسین می باشد. خمیر دندان ذغالی می تواند باعث کاهش تاکسین در دهان شود.
  • جرم گیری دندان ها باعث ایجاد لکه هایی بر روی سطح دندان می شود، خمیر دندان ذغالی می توانند از ایجاد این گونه لکه ها جلوگیری نمایند.
  • همانطور که در قسمت قبلی نیز اشاره شد، خمیر دندان های زغالی دارای خاصیت سایندگی می باشند. به همین دلیل می توانند به خوبی جرم های موجود بر روی سطح دندان را از بین ببرند.
  • وجود جوش شیرین در برخی از خمیر دندان های زغالی می تواند منجر به سفید کردن دندان های شما شود.

معایب خمیر دندان زغالی چیست؟

حال که با مزایای خمیر دندان ذغالی آشنا شدیم، ضروری است به این سوال پاسخ دهیم که معایب خمیر دندان ذغالی چیست؟ برخی فکر می کنند که خمیر دندان های زغالی هیچ گونه معایبی ندارد. لکن از جمله معایب این خمیر دندان ها می توان به موارد زیر اشاره داشت:

  •  تنها باعث از بین رفتن لکه های سطحی می شود و قابلیت از بین بردن لکه های زیرین مینای دندان را ندارد.
  • از آنجایی که این خمیر دندان از زغال استفاده می کند، می تواند مصرف و تاثیرگذاری برخی از دارو ها را مختل نماید.
  • دارای ذرات ساینده می باشد که گرچه باعث کمتر شدن جرم و پلاک خواهد شد ولی همین ذرات ساینده می توانند به دندان و لثه ها آسیب بزنند.
  • استفاده طولانی مدت از این خمیر دندان می تواند باعث از بین رفتن مینای دندان و در نتیجه زرد شدن دندان ها شود.

از جمله معایب دیگر خمیر دندان های زغالی می توان به موارد زیر نیز اشاره داشت:

  • خمیر دندان های زغالی باعث افزایش حساسیت دندان ها می شوند. زیرا با از بین رفتن مینای دندان، دندان ها حساس و مستعد التهاب خواهند شد.
  • این خمیر دندان نمی تواند هیچ کمکی به سلامت دندان و جلوگیری از پوسیدگی آنها کند. چرا که فلوراید ندارد.

بایدها و نبایدهای استفاده از خمیر دندان زغالی که لازم است بدانید

توصیه‌های دندانپزشکان در خصوص خمیر دندان زغالی  

حالا که در مورد مزایا و معایب استفاده از خمیر دندان اطلاع دارید لازم است در مورد توصیه و نظر دندانپزشکان نیز اطلاعاتی داشته باشید . قبل از استفاده از خمیر دندان زغالی با دندان پزشک خود مشورت کنید زیرا باید اطمینان حاصل نمایید که مینای دندان شما به اندازه کافی قوی است و توانایی تحمل استفاده از خمیر دندان زغالی را دارد. در صورت موافقت دندانپزشک در مقادیر کم از خمیر دندان زغالی استفاده کنید و به آرامی دندان خود را مسواک بزنید. خمیر دندان زغالی نباید جایگزین مراقبت روزمره دندان شود. به طور کلی برنامه مراقبت از دندان باید شامل موارد زیر باشد:

  • یک یا دو بار در سال از دندان پزشک بخواهید که دندان‌های شما را به صورت تخصصی تمیز نماید و لکه‌های موجود روی سطح دندان را برطرف کند.
  • به آرامی و به کمک مسواک نرم و خمیر دندان حاوی فلوراید روزی دو بار دندان‌های خود را مسواک بزنید.
  • هر روز از نخ دندان استفاده کنید و استفاده از نخ دندان آبی یا نخ دندان کمک آب را در برنامه مراقبت روزانه از دندان قرار دهید. در صورتی که استفاده از نخ دندان برای شما دشوار است می‌توانید از نخ دندان آبی استفاده کنید.
  • اگر قصد دارید دندان‌های سفیدتری داشته باشید از روش‌های تخصصی برای سفید کردن لایه‌های عمیق زیر مینای دندان استفاده نمایید بدون آنکه به این ساختار آسیب وارد شود.
  • در صورتی که شما دچار مشکل تنفس بدبو هستید از دهانشویه یا آدامس بدون قند استفاده کنید.

چه افرادی نباید به هیچ عنوان از خمیر دندان زغالی استفاده کنند ؟

اکثر مردم می‌توانند از خمیر دندان زغالی استفاده کنند. اگر فرد سالمی هستید که بهداشت دهان و دندان‌های‌تان در وضعیت خوبی است و لثه‌ها و دندان‌های‌تان سالم است، منعی برای مسواک زدن دندان‌ها با خمیر دندان زغالی ندارید. سیگار کشیدن یکی از مواردی است که خمیر دندان زغالی را به گزینه‌ای نامناسب تبدیل می‌کند، چون مشخص شده است که خمیر دندان زغالی ماهیتی ساینده دارد، حال اگر استعمال دخانیات را هم به این سایندگی اضافه کنیم، لکه‌ها در انتظارتان خواهد بود. افراد زیر نباید از خمیردندان زغالی استفاده کنند:

  • بانوانی که در دوران بارداری یا شیردهی هستند.
  • بانوانی که قرص ضدبارداری مصرف می‌کنند.
  • افرادی که داروی خوراکی مصرف می‌کنند.

درست است که نباید خمیر دندان زغالی را ببلعید، اما گاهی این اتفاق تصادفاً رخ می‌دهد. به‌علاوه ممکن است خمیر دندان زغالی از طریق غشاهای مخاطی دهان جذب شود. زغال فعال بلعیده‌شده جذب داروها و مواد شیمیایی دیگر را کاهش می‌دهد، به همین دلیل اگر دارو مصرف می‌کنید، باید از خمیر دندان زغالی با احتیاط استفاده کنید.

راه های پیشگیری از گیر غذایی کدام است ؟ حتما بخوانید : منظور از گیر غذایی چیست و چه درمانی دارد ؟

خمیر دندان زغالی بخریم یا خیر ؟

همانطور که در بالا اشاره کردین ، استفاده از این نوع خمیر دندان چندان مورد تایید دندانپزشکان نیست اما این نظرات متفاوت است و استفاده از خمیر دندان زغالی یک موضوع مورد بحث است و نظرات متفاوتی درباره آن وجود دارد. اما اگر شما جزو مصرف کنندگان این نوع از خمیر دندان هستید لازم است به توصیه های زیر در این زمینه توجه داشته باشید :

1- خاصیت آبرسانی :

خمیر دندان زغالی معمولاً خاصیت آبرسانی کمتری نسبت به خمیر دندان های معمولی دارد. این به این معنی است که ممکن است با استفاده مکرر از خمیر دندان زغالی، دندان‌ها خشک شوند. بنابراین، اگر به آبرسانی قوی نیاز دارید، ممکن است بهتر باشد از خمیر دندان معمولی استفاده کنید.

2- اثر پولیش کننده :

خمیر دندان زغالی عموماً معادن و اجزای پولیش کننده مانند زغال فعال را در ترکیبات خود دارد. این مواد ممکن است به دندان‌ها کمک کنند تا لکه‌ها و ترک‌های سطحی را برطرف کنند و دندان‌ها را سفیدتر نمایند. با این حال، استفاده از خمیر دندان زغالی برای مدت طولانی و با فشار زیاد ممکن است لایه‌های افزونه را از روی لایه طبیعی دندان‌ها بردارد و باعث حساسیت شود. بهتر است استفاده معتدلی داشته باشید و در صورت نیاز، از آن به صورت دوره‌ای استفاده کنید.

3- توجه به عوارض جانبی :

استفاده از خمیر دندان زغالی ممکن است در برخی افراد عوارض جانبی ایجاد کند. برخی افراد ممکن است به علت حساسیت دندان‌ها، با استفاده از خمیر دندان زغالی دچار تحریک و درد شوند. همچنین، در صورت داشتن ترک‌ها یا آسیب‌های ناشی از بیماری‌های دندانی، استفاده از خمیر دندان زغالی ممکن است منجر به تشدید علائم شود. در صورت بروز هرگونه علائم نامطلوب، بهتر است با دندانپزشک خود مشورت کنید.

4- مؤثر در از بین بردن بوی بد دهان :

خمیر دندان زغالی معمولاً عطری منحصر به فرد دارد و می‌تواند بوی بد دهان را بهبود بخشد. بنابراین، استفاده از خمیر دندان زغالی یا خمیر دندان معمولی بستگی به ترجیحات شما و وضعیت دندان‌هایتان دارد. بهتر است با دندانپزشک خود مشورت کنید تا بهترین توصیه را در مورد نوع خمیر دندانی که برای شما مناسب است، دریافت کنید.

به خاطر داشته باشید :

ما تلاش کردیم تا در این مطلب اطلاعاتی جامع و کافی در مورد خمیر دندان زغالی و باید ها و نبایدهای استفاده از آن را در اختیار شما قرار دهیم . هرچند توصیه میکنیم حتی الامکان از انواع دیگر خمیر دندان ها برای بهداشت دندان های خود استفاده نمایید و برای سفید کردن دندان ها از دیگر روش های دندانپزشکی استفاده نمایید اما اگر همچنان از این خمیر دندان برای تمیزی دندان های خود استفاده میکنیم به شما توصیه میکنیم که هنگام استفاده از خمیر دندان زغالی نکات مهم زیر را رعایت کنید تا عوارض ناشی از این ماده را تا حد امکان کاهش دهید.

  • به دلیل وجود زغال فعال، توصیه می شود برای جلوگیری از ایجاد حساسیت های لثه و دندان، حتما از خمیر دندان های معتبر و استاندارد استفاده کنید.
  • با توجه به خاصیت سایندگی بالای این محصول، باید مسواک را خیلی آرام بر روی دندان ها کشید همچنین مسواک مورد استفاده نیز باید دارای الیاف بسیار نرمی باشد.
  • در مورد خمیر دندان های معمولی غالبا توصیه می شود بعد از مسواک زدن، کف اضافی را به طور کامل شستشو ندهیم تا فلوراید موجود در خمیر دندان به طور کامل درون دندان نفوذ کند اما باید توجه داشت که در صورت استفاده از خمیر دندان زغالی، باید شستشوی کامل انجام شود زیرا باقی ماندن خمیردندان زغالی که حاوی کرین است، می تواند اثرات مخربی بر دندان و لثه داشته باشد.
  • اگر دچار بیماری لثه هستید، ممکن است ریشه دندان شما با استفاده از این نوع محصول حساس تر گردد و در طول استفاده از خمیر دندان زغالی دچار خونریزی لثه شوید که به سرعت باید استفاده از این خمیر دندان را متوقف کنید. در چنین شرایطی توصیه می شود که با دندان پزشک خود مشورت کنید اما به طور کلی توصیه دندان پزشکان برای بهداشت و مراقبت از دندان به شرح زیر می باشد:
  • یک یا دو بار در سال از دندان پزشک خود بخواهید که دندان های شما را تمیز کند و لکه ها را برطرف نماید.
  • دو بار در هفته از خمیر دندان زغالی استفاده کنید.
  • اگر قصد سفیدتر کردن دندان های خود را دارید، از روش های تخصصی تری استفاده کنید که به مینای دندان آسیبی وارد نکند.
  • در صورتی که می خواهید تنفس خوشبوتری داشته باشید از دهانشویه استفاده کنید.