پالیش کامپوزیت دندان

پالیش کامپوزیت دندان ؛ روشی موثر در درخشندگی دندان است. این روش برای صاف کردن سطح دندان کامپوزیت‌ شده با مواد ساینده است. برای این‌که کامپوزیت شما مثل روز اول براق و درخشان بماند، هر 6 ماه لازم است تا شما برای انجام آن اقدام کنید. بهتر است بدانید که استفاده از رزین کامپوزیت به عنوان یک ماده ترمیم کننده برای زیبایی دندان ها همچنان در حال گسترش است. میزان زیبایی یک ترمیم کامپوزیت به شکل، رنگ و براقیت آن بستگی دارد که با پرداخت (فینیشینگ) و پولیش به دست می آید.

هنگامی که رزین های کامپوزیتی برای اولین بار در اواخر دهه ۱۹۵۰ و اوایل دهه ۱۹۶۰ معرفی شدند، با ذرات بسیار ریز کوارتز پر می شدند. این رزین های کامپوزیتی پس از کانتورینگ، به خوبی صاف و صیقلی نمی شدند و وقتی بیمار زبان خود را به آنها می‌ زد، می توانست زبری شان را احساس کند. آنها علاوه بر ظاهر غیر طبیعی، دوام چندانی نیز نداشتند. اما نسل جدید رزین های کامپوزیت پیشرفته به گونه ای فرموله شده اند که راحت تر تراشیده شوند. در نتیجه می توانند ظاهر طبیعی تر و ماندگاری بالاتری داشته باشند.

کامپوزیت دندان چیست؟

کامپوزیت دندان نوعی روکش همرنگ دندان هستند که با چسب مخصوص روی دندان اعمال می شود. این روکش دندانی در بین مردم بسیار محبوب و مشهور می باشد و به عنوان پرکردن زیبایی شناخته می شود. به راحتی می توان آن را روی تمام دندان های دهان اعمال کرد. تغییر رنگ ممکن است در طول زمان به دلیل مواد حاوی عوامل رنگی مانند چای و قهوه رخ دهد. با پولیش دندان خوب، می‌توانید از پرکننده‌های کامپوزیت برای سال‌ها بدون شکستگی بهره مند شوید

مزایا و معایب پالیش کامپوزیت دندان

پالیش کامپوزیت دندان نیز همانند هر روش درمانی دندانپزشکی دارای مزایا و معایب مختلفی است که دانستن آن میتواند برای شما مفید باشد . از جمله مهم ترین مزایا و معایب استفاده از روش پالیش کامپوزیت دندان میتوان به نکات زیر اشاره کرد :

مزایای پالیش کامپوزیت دندان

پالیش کامپوزیت دندان توسط متخصص دندانپزشک به منظور رفع خراش، زبری، بدرنگی و لکه های ایجاد شده بر سطح کامپوزیت دندان انجام می گیرد، که توصیه می شود هر6 ماه یکبار حتما به متخصص دندانپزشک جهت پالیش کامپوزیت دندان خود مراجعه نمایید. پالیش کامپوزیت دندان دارای مزیت های بسیار زیادی می باشد که این مزایا عبارتند از:

  • براق شدن و صاف شدن سطح کامپوزیت دندان
  • جلوگیری از تجمع شدن پلاک های دندان
  • جلوگیری از بروز بیماری های لثه
  • افزایش زیبایی کامپوزیت دندان
  • بالا بردن طول عمر کامپوزیت ونیر
  • افزایش زیبایی ظاهری کامپوزیت ونیر
  • بهبود رنگ کامپوزیت
همه چیز درباره آمالگام دندان که باید بدانید حتما بخوانید : آمالگام دندان چه ویژگی هایی دارد ؟

معایب پالیش کامپوزیت دندان

برخی از دندانپزشکان معتقدند که روش پالیش کامپوزیت دندان فواید ملموسی به همراه ندارد و کاملا ضروری نیست و اگر به درستی انجام نشود، پالیش کامپوزیت دندان می تواند باعث نازکی و ترک در کامپوزیت ونیر شود. اما اگر توسط متخصص دندانپزشک ماهر انجام بگیرد چیزی که پولیش کامپوزیت دندان می تواند تضمین کند این است که ظاهری صاف و زیبا به دندان های شما می بخشد.

مراحل پالیش کامپوزیت کدامند؟

نحوه پالیش کامپوزیت دندان در رضایت نهایی بیمار نقش موثری دارد. به خاطر داشته باشید برای ماندگاری بیشتر این روش درمانی رعایت نکات مراقبتی و بهداشتی آن بسیار ضروری است . دندانپزشک شما می‌تواند با استفاده از وسایل پولیش کامپوزیت، به دو روش این کار را انجام دهد :

الف – تک مرحله‌ای

ب – چند مرحله‌ای

اینکه کدامیک از این دو روش برای شما مناسب است ، نکته ای است که توسط دندانپزشک شما و شرایط دهانی و دندانی شما مشخص میشود ، برای اینکه بدانید هر کدامیک از این روش ها چگونه انجام میشود در ادامه هر دو روش را بطور مختصر و ساده برای شما توضیح میدهیم :

الف روش تک مرحله‌ای

در این روش متخصص کامپوزیت دندان با استفاده از پولیشرهای الماسی یا فرز پالیش کامپوزیت، حداکثر سایش را در حداقل زمان ممکن، روی دندان‌های کامپوزیت شده وارد می‌کند.

ب – روش چندمرحله‌ای

این روش با استفاده از مجموعه‌ای از کیت پولیش کامپوزیت روی دندان اعمال می‌شود. در واقع مراحل پالیش کامپوزیت ونیر به کانتورینگ و فیشینگ و پولیشینگ تقسم می‌شود که دندانپزشک خمیر پالیش کامپوزیت را بر دندان به صورت دایره‌وار حرکت می‌دهد تا از خراش بر سطح کامپوزیت جلوگیری شود. در روش چندمرحله‌ای، مواد پولیش کامپوزیت بیشتری استفاده و زمان بیشتری صرف انجام آن می‌شود.

بنابراین نتیجه بهتری را برای افراد به همراه خواهد داشت. درنظر داشته باشید که در روش چندمرحله‌ای به دلیل استفاده از مواد و تجهیزات بیشتر، ماندگاری بالاتری خواهد داشت؛ بنابراین قیمت پالیش کامپوزیت در این شیوه بیشتر خواهد بود.

همه چیز در رابطه با پالیش کامپوزیت دندان که لازم است بدانید

آیا میدانید علت کاهش درخشندگی و نیاز به پالیش کامپوزیت دندان چیست ؟

لازم است بدانید که کامپوزیت دندان روش دائمی نبوده و پس از مدت زمان مشخصی طول عمر آن پایان می‌یابد و باید تعویض شود. در این بین نیز ممکن است سفیدی، زیبایی و درخشندگی دندان‌ها تحت تأثیر عوامل متعددی دچار تغییراتی شود. در ادامه عواملی را که باعث از بین رفتن یا کاهش سفیدی، درخشندگی و زیبایی کامپوزیت می‌شوند را بیان کرده‌ایم:

1- استفاده از خمیر دندان‌های نامناسب

پس از کامپوزیت کردن دندان‌ها، دندانپزشک خمیر دندان مناسب کامپوزیت را به بیمار معرفی می‌کند. خمیر دندان‌های سفید کننده (حاوی هیدروژن پراکسید) و همچنین خمیر دندان‌های حاوی مواد ساینده به مرور زمان به کامپوزیت‌ها آسیب می‌رسانند و موجب تغییر رنگ آنها می‌شوند.

هیدروژن پراکسید و مواد ساینده موجود در خمیر دندان بر رنگ ونیرها تأثیر می‌گذارند. مواد ساینده خراش‌های بسیار کوچکی را بر روی سطح کامپوزیت‌ها به وجود می‌آورند. این خراش‌های کوچک به مرور زمان تبدیل به محلی برای تجمع باکتری‌ها و تشکیل پلاک که آنها را زرد می‌کنند، می‌شوند. بنابراین حتماً از خمیر دندان‌های مخصوص استفاده کنید.

2- استفاده از مسواک نامناسب

یکی دیگر از توصیه‌های دندانپزشکان پس از انجام این روش ترمیمی و زیبایی، استفاده از مسواک مناسب کامپوزیت است. شستشوی دندان‌های کامپوزیت شده با استفاده از مسواک‌های زبر همانند مواد ساینده در خمیر دندان‌ها عمل می‌کند. این امر به مرور زمان باعث ایجاد خراش‌های بسیار کوچکی می‌شود.

با تجمع باکتری‌ها درون آنها و همچنین جذب شدن رنگ مواد غذایی و نوشیدنی‌های رنگی به درونشان، رنگ کامپوزیت تغییر می‌کند و دیگر زیبایی اولیه را نخواهد داشت. بنابراین با استفاده از مسواک‌های نرم و مناسب که دندانپزشک توصیه کرده است، می‌توانید از این عارضه پیشگیری کنید.

3- استفاده از دهانشویه حاوی فلوراید و الکل

فلوراید موجود در دهان‌شویه‌ها می‌تواند بر روی رنگ دندان‌ها و همچنین کامپوزیت‌های نصب شده بر روی آنها تأثیر بگذارد. البته لازم است بدانید که استفاده بیش از حد از آن می‌تواند این تأثیر نامطلوب را داشته باشد. در صورتی که به طور مداوم از آن استفاده نشود، معمولاً آسیبی به دندان‌ها و کامپوزیت‌ها وارد نمی‌کند.

این نکته را هم در نظر داشته باشید که دهانشویه‌های حاوی الکل نیز ممکن در اثر استفاده طولانی مدت سبب این مشکل شوند. به همین دلیل معمولا توصیه می‌شود بیشتر از ۳ بار در طول هفته از این دهانشویه‌ها استفاده نکنید. به طور کلی بهتر است پس از مشورت با دندانپزشک خود، دهانشویه مناسب را تهیه کنید. همچنین درباره نحوه و تعداد دفعات استفاده از آن از ایشان سؤال بپرسید.

4- عدم رعایت بهداشت دهان و دندان

رعایت بهداشت دهان و دندان که از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و نیاز به انجام کارهای خاص و سختی ندارد. رعایت بهداشت تنها شامل مسواک زدن منظم و استفاده از نخ دندان است. عدم رعایت بهداشت دهان و دندان باعث تجمع باکتری‌ها، پلاک و جرم بر روی کامپوزیت‌ها شده و به مرور موجب تغییر رنگ آنها می‌شود. بنابراین با رعایت این نکات ساده به راحتی می‌توان از این مشکل پیشگیری کرد.

5- مصرف سیگار

سیگار کشیدن دشمن اصلی سلامت دهان و دندان و هرگونه روکش و ترمیم قرار گرفته بر روی دندان‌ها است. نیکوتین موجود در سیگار باعث تغییر رنگ کامپوزیت و لکه دار شدن آنها می‌شود. به همین دلیل است که توصیه می‌شود پیش از کامپوزیت کردن، مصرف آن را ترک کنید.

6- مصرف بیش از اندازه مواد غذایی و نوشیدنی‌های رنگی

مصرف بیش از اندازه مواد غذایی، نوشیدنی‌ها و خوراکی‌های رنگی باعث می‌شود که کامپوزیت‌ها خیلی سریع تغییر رنگ دهند و زرد، لکه دار یا کدر شوند. بنابراین یکی از توصیه‌های دندانپزشکان در مورد مراقبت از کامپوزیت‌ها این است که مصرف این موارد را به حداقل برسانید. پس از مصرف آنها حتماً دندان‌های خود را مسواک زده یا با آب شستشو دهید.

همه چیز در رابطه با دندان اضافه کودکان که باید بدانید حتما بخوانید : مشکل دندان اضافی کودکان را چگونه درمان کنیم

مراقبت بعد از پالیش کامپوزیت دندان

کامپوزیت های شما پس از پولیش ، صاف تر و درخشان تر از قبل به نظر خواهند رسید. بنابراین برای حفظ طولانی اثرات پولیش لازم است از مواردی که باعث کدر شدن، ایجاد لکه های تیره یا خراشیدگی در کامپوزیت ها می شوند، اجتناب نمایید، به عنوان مثال:

  • مصرف شکلات تیره، قهوه و چای پررنگ و نوشیدنی های رنگی را به حداقل برسانید.
  • بهداشت دهان و دندان را رعایت نمایید اما از دهانشویه های حاوی الکل استفاده نکنید زیرا الکل با نرم کردن کامپوزیت، احتمال ایجاد لکه  یا خراشیدگی را افزایش می دهد.
  • به منظور جلوگیری از ایجاد خراشیدگی در کامپوزیت ونیر حتما از مسواک نرم و خمیر دندان های غیر ساینده استفاده کنید.
  • اگر در ورزش های پر برخورد شرکت می کنید، استفاده از محافظ دهان را فراموش نکنید.

استفاده از پولیش دندان برای چه افرادی ممنوع است؟

استفاده از پولیش دندان ممکن است برخی از افراد را تحت تأثیر قرار دهد یا برای آنها ممنوع باشد. در زیر فهرستی از مواردی که استفاده از پولیش دندان برای آنها توصیه نمی‌شود آمده است:

  1. دندان‌های حساس: افرادی که دندان‌های حساسی دارند، مانند حساسیت به سردی یا گرمی، بهتر است از پولیش دندان خودداری کنند. پولیش می‌تواند باعث افزایش حساسیت دندان‌ها شده و عارضه را تشدید کند.
  2. دندان‌های ضعیف: اگر دندان‌های شما ضعیف هستند، پولیش ممکن است سبب تخریب و آسیب به ساختار دندان شود. در این موارد، استفاده از پولیش باید با دقت و توصیه دندانپزشک صورت گیرد.
  3. پوسیدگی شدید: در صورت داشتن پوسیدگی شدید یا آسیب جدی به دندان، پولیش ممکن است منجر به ضعیف شدن ساختار دندان و حتی تشدید مشکل شود. قبل از پولیش، لازم است که پوسیدگی‌ها به درستی درمان شوند و در صورت نیاز از عصب کشی و اصلاح طرح لبخند هم میتوانید استفاده کنید.
  4. لثه‌های حساس یا بیماری‌های لثه: استفاده از پولیش در صورت وجود لثه‌های حساس، خونریزی مداوم یا بیماری‌های لثه ممکن است تحریک بیشتری به لثه وارد کند و وضعیت را تشدید کند. در این صورت، لازم است قبل از پولیش، مشکل لثه درمان شود.
  5. استفاده از ایمپلنت دندان: در صورت استفاده از ایمپلنت دندان، پولیش ممکن است باعث آسیب به سطح آن شده و عارضه‌های جدی به دنبال داشته باشد. استفاده از روش‌های دیگر برای نظافت و مراقبت از ایمپلنت توصیه می‌شود. مهم است که در مورد انجام پولیش دندان، با دندانپزشک خود مشورت کنید. او بهترین نظر را براساس وضعیت دندان‌ها و نیازهای خاص شما می‌دهد.

هزینه پالیش کامپوزیت دندان چقدر است؟

هزینه پالیش کامپوزیت دندان به عوامل مختلفی بستگی دارد و نمی‌توان قیمت مشخصی را برای آن تعیین کرد. تجربه و مهارت دندان‌پزشک، ابزارها و موادی که برای پولیش و پرداخت کامپوزیت استفاده می‌شود از جمله عواملی هستند که می‌توانند در افزایش هزینه پولیش کامپوزیت دندان مؤثر باشند.

 علاوه بر این دندان‌پزشک پس از معاینه دندان‌های شما و میزان آسیبی که به کامپوزیت‌ها وارد شده است می‌تواند هزینه پالیش کامپوزیت دندان را تعیین کند. مراقبت اصولی از دندان‌ها و رعایت بهداشت دهان و دندان می‌تواند تعداد دفعات مراجعه شما برای پولیش کامپوزیت را کاهش دهد پس در این زمینه کوتاهی نکنید.

به خاطر داشته باشید

توجه داشته باشید که پالیش کامپوزیت دندان می‌تواند زیبایی و درخشندگی دندان ها را بازگرداند. در واقع انجام این کار ضروری نیست اما زیبایی دندان ها را چند برابر می‌کند. سعی کنید از یک دندانپزشک خوب کمک بگیرید و همچنین تمامی مراقبت ها را بعد از پولیش انجام دهید. دندان های کامپوزیت شده به طور کلی نیاز به مراقبت دارند. باید توجه داشته باشید که زیاد از موادی که باعث ایجاد تغییر رنگ در کامپوزیت می‌شوند استفاده نکنید. همچنین در نظر داشته باشید که هر چند وقت یکبار برای پولیش کامپوزیت دندان خود اقدام کنید تا بازگشت درخشندگی را تجربه کنید.