تفاوت روکش زیرکونیا با PFM

تفاوت روکش زیرکونیا با PFM یکی از نکاتی است که به هنگام نیاز لازم است از آن آگاهی داشته باشید ، هرچند در صورت نیاز به این درمان متخصصین ما در مطب دندانپزشکی خورشید شما را راهنمایی خواهند کرد اما بهتر است شما هم در زمینه این دو نوع از روکش دندان اطلاعات کافی داشته باشید . همانطور که می دانید  روکش دندان یک ساختار نازک، توخالی و کلاه مانند است که روی سطح دندان‌های طبیعی شما قرار می‌گیرد و به طور کامل دندان را می‌پوشاند.

به طور طبیعی روکش یک جایگزین مناسب برای دندان‌هایی است که به علت بیماری یا پوسیدگی یا ضربه از بین رفته اند و می‌‌توان از آن برای اصلاح و بهبود مطابقت شکل دندان‌های ردیف جلو استفاده کرد. روکش زیرکونیا از زیرکونیا ساخته شده است که یک کریستال بسیار بادوام و و با طول عمر بالا است. سرامیکی که روی سطح روکش فلزی قرار می‌‌گیرد از سرامیک ساخته شده است و به طور کلی پایه را پوشش می‌دهد. این نوع روکش نسخه کوتاه و کوچک شده روکش پی اف ام است.

اما اینکه کدام یک از این دو نوع برای شما مناسب است نکته ای که به تجربه و دانش دندانپزشک و توصیه های وی باید توجه کرد اما اگر میخواهید در مورد تفاوت روکش زیرکونیا با PFM اطلاعاتی داشته باشید لازم است با ما همراه باشید تا این تفاوت ها را با هم بررسی کنیم .

از روکش دندان چه می دانید ؟

روکش دندان برای دندان هایی استفاده می شود که دیگر ترمیم کردن آن ها نمی تواند تاثیر گذار باشد. اگر دندانی پوسیدگی بیش از اندازه ای داشته باشد نمی توان دندان را پر کرد و برای آن دندان ها از روکش دندان استفاده می کنند. اگر دندانی دچار عفونت ریشه شده باشد باید تحت درمان ریشه قرار گیرد و معمولا بعد از درمان ریشه برای دندان هایی که دارای عفونت زیاد بوده اند از روکش ها استفاده می شود. دندان هایی که روکش می شوند تا همیشه باقی نمی مانند ممکن است در زیر روکش دچار پوسیدگی شده یا بعد ها نیاز به درمان ریشه داشته باشند.

ممکن هم است که دندان ها با درمان ریشه و یا پر کردن دندان ترمیم شوند و نیازی به روکش نباشد. روکش ها به صورت انتخابی می باشد و آن ها علاوه بر جلوه ای که به دندان ها می دهند باعث می شوند که دندان ها به صورت کاملا ایزوله زیر روکش بمانند و درصد خرابی آن ها نزدیک به صفر بشود. این مسئله باعث می شود که عمر دندان آسیب دیده افزایش یابد.

یکی از این دلایل افزایش مقاومت دندانی است که دچار شکستگی شده یا ضعیف است، یا دندان پزشک قصد دارد پس از جراحی کانال ریشه از روکش به‌ عنوان جایگزین دندان استفاده کند، آن را به ایمپلنت نصب کند جایگزین فیلینگ بزرگ دندان باشد و سایر دلایل احتمالی. با این حال نیاز به روکش دندانی به ماهیت مشکلی که شما با آن مواجه هستید بستگی دارد. برخی از مشکلات مرتبط با دندان به درمان فوری نیاز دارند. نصب روکش دندان از بروز سایر مشکلات دندان در آینده جلوگیری خواهد کرد.

انواع روکش دندان

قبل از بررسی و مشخص شدن تفاوت روکش زیرکونیا با PFM و در نهایت قیمت روکش دندان بهتر است تا با انواع روکش دندان آشنا شوید. انواع روکش دندان 4 نوع هستند که از فلزات و آلیاژ های مختلفی ساخته می شوند و هرکدام از انواع روکش دندان کارایی و مزیت ها و معایب خاص خود را دارند در ادامه انواع روکش دندان را توضیح می دهیم. 

1- روکش های استیل

روکش دندان استیل بصورت موقت بر روی دندان قرارداده میشوند همانطور که از اسم این روکش مشخص است جنس استیل دارد و از مقاوت بالایی برخوردار است اما بیشتر برای دندان های شیری کودکان استفاده می شود و یا به عنوان روکش موقت تا زمان آماده شدن روکش دندان اصلی مورد استفاده قرار میگیرد. این مدل روکش دندان ارزان است و از لحاظ هزینه روکش دندان ارزانترین نوع روکش دندان است.

2- روکش دندان پایه فلزی (PFM)

روکش دندان پایه فلزی یا روکش PFM از ترکیب سرامیک و فلز ساخته می شود این روکش ها از استحکام بالایی برخوردارند و طبیعی ترین و بهترین گزینه برای روکش دندان ها می باشند ولی در گاهی اوقات خط فلزی روکش مخصوصا در مرز لثه مشخص می شود برای همین این روکش ها برای دندان های آسیاب و دندان های انتهای دهان بسیار مناسب هستند.

لمینت متحرک دندان برای چه کسانی مناسب است؟ حتما بخوانید : لمینت متحرک دندان چه ویژگی هایی دارد ؟

3- روکش دندان سرامیکی

روکش سرامیکی نسبت به بقیه روکش های دندانی درخشنده تر و زیباتر هستند.  روکش دندان های سرامیکی زیبایی و سازگاری بسیار زیادی با لثه دارند. این روکش ها از انواع متریال سرامیکی با استحکام زیاد مانند سیلیکات و زیرکونیا ساخته می شوند. روکش دندان های سرامیکی هرگز تغییر رنگ نمیدهند و مانند روکش PFM سایه سیاه فلز در لبه های این روکش ها دیده نمی شود. 

یکی از کاربردهای روکش های سرامیکی برای افرادی است که به فلزات حساسیت دارند و به شکل طبیعی و زیبایی دندان هایشان حساس هستند.همچنین این روکش ها برای دندان های جلو که در زیبایی لبخند تاثیرگذار هستند گزینه مناسبی می باشند.

4- روکش های تمام فلز | روکش طلا

روکش دندان تمام فلزی از ترکیبات فلزات مختلفی مانند طلا، پلاتینیوم، کبالت، نیکل، کروم و… ساخته می شود. این روکش ها برای جویدن بسیار مناسب می باشند و بسیار دیر فرسوده می شوند. در روکش دندان تمام فلزی و روکش دندان طلا هیچ گونه تغییر رنگ در اطراف لثه ایجاد نمی شود.

همچنین در روکش دندان های طلا تطابق پذیری طلا با بدن و بافت لثه بسیار خوب است و در طول زمان با فشارهای وارد شده به روکش بر اثر جویدن، استحکام و مقاومت روکش بهبود می یابد. این روکش ها از لحاظ دوام، ماندگاری و کیفیت عالی محسوب می شوند.

روکش زیرکونیا و PFM را بهتر بشناسید

قبل از بررسی تفاوت روکش زیرکونیا با PFM باید در مورد هر یک از این دو نوع اطلاعاتی داشته باشید ، همانطور که میدانید . روکش های دندانی انواع مختلفی دارند که دو نوع مهم و کاربردی از آنها روکش زیرکونیا و روکش pfm هستند. که هر کدام دارای ویژگی های منحصر به فرد خود هستند که در مطب دندانپزشکی خورشید بسیار مورد توجه هستند و ما هر کدام از این دو نوع را با هم بررسی میکنیم :

1- روکش PFM

روکش که در بیشتر کلینیک های دندانپزشکی و مطب ها استفاده می شود از نوع PFM می باشد. این مدل روکش از زیره ای فلزی برخوردار است که استحکام روکش را تضمین می کند. قسمت رویی روکش از چینی است و استحکام قابل توجهی دارد. این روکش بعد از انجام عصب کشی و ترمیم دندان استفاده می شود. این نوع روکش از لحاظ استحکام در رتبه خوبی قرار دارد چرا که نسبت به روکش فول سرام مقاومت بیشتری داشته و نسبت به روکش تمام فلزی کمتر می باشد.

قیمت این روکش نسبتا مناسب است و می تواند گزینه مناسبی برای بسیاری از مراجعین کلینیک ما باشد. از دیگر محاسن روکش PFM می توان به فیتنس مناسب آن با دندان اشاره داشت. از معایب این نوع روکش مقداری سیاهی است که در لبه روکش دیده می شود. این اشکال مخصوصا در دندان های جلو باعث عدم زیبایی می شود. این روکش نیاز به گلیز (براق نمودن) دارد چرا که اگر این کار انجام نشود ممکن است دندان های دیگری که با این دندان در تماس هستند دچار سایش شوند.

2- روکش زیرکونیا

از بهترین انواع روکش دندان می توان روکش زیرکونیا را نام برد. در این روکش از فریم های زیرکونیومی استفاده شده است و به شکلی روکش سرامیکی را تقویت نموده اند. ساختار این روکش شبیه به روکش PFM است با این تفاوت که به جای استفاده از فلز در پایه آن از زیرکونیوم استفاده شده است. این روکش سیاهی لبه لثه در روکش PFM را ندارد و همین باعث می شود از این روکش در دندان های جلویی استفاده شود.

روکش زیرکونیا به دندان طبیعی بسیار شباهت دارد و زیبایی آن مثال زدنی است. این روکش فیتنس بسیار بالایی دارد و اگر به فلزات آلژی دارید استفاده از این روکش بهترین گزینه است. روکش زیرکونیا هر کدام از دندان ها استفاده شود ماندگاری بالایی خواهد داشت اما قیمت آن نیز نسبت به دیگر انواع روکش بیشتر خواهد بود. این نوع روکش نیاز به گلنز دارد و اگر این کار انجام نشود احتمال دارد به دندان مجاور خود آسیب بزند.

از تفاوت روکش زیرکونیا و PFM چه اطلاعاتی دارید ؟

مراحل روکش دندان چگونه است؟

شاید برای شما جالب باشد که قبل از اینکه بخواهیم تفاوت روکش زیرکونیا با PFM را با هم بررسی کنیم بدانید مراحل روکش دندان چگونه است . روکش دندان به صورت کلی در هر نوعی که باشد، باید با مراحلی به شرح زیر نصب شود:

  • تراشیدن دندان
  • قالبگیری کردن از دندان تراش خورده
  • انتخاب رنگ روکش متناسب با دندان های مجاور
  • انتقال دادن قالب ها به لابراتوار
  • امتحان کردن فریم فلزی و یا زیرکونیوم در یک جلسه
  • امتحان کردن پرسلن در یک جلسه
  • تحویل دادن روکش مورد نظر به بیمار

هرچند نکاتی در تفاوت روکش زیرکونیا با PFM وجود دارد ، اما لازم است بدانید تمامی مراحل روکش در این دو نوع یکسان است و تفاوتی با هم ندارند .

تفاوت روکش زیرکونیا با روکش PFM

اگر بخواهیم به صورت دقیق و علمی تفاوت روکش زیرکونیا با PFM را با هم بررسی و تفاوت روکش زیرکونیا با PFM را مقایسه کنیم بایستی آنها از نظر جنبه های مختلف مورد بررسی قرار داد که از جمله مهمترین این موارد میتوان به موارد زیر اشاره کرد :

1- استحکام بالا

اولین نکته ای که لازم است در تفاوت روکش زیرکونیا با PFM بررسی شود ، استحکام این روکش هاست . لازم است بدانید که استحکام روکش دندان را می توان از نظر مقاومت به شکست، مقاومت به سائیدگی و مقاومت خم شدگی مورد بررسی قرار داد. در مقاومت به شکست میزان فشاری که به یک جسم وارد می شود جسم بدون تغییر باقی می ماند مورد ارزیابی قرار می گیرد. که در این مورد روکش زیرکونیا با استحکامی که در مقابل شکست از خود نشان داده است برتری خود را در این زمینه نسبت به روکش پی اف ام را اعلام کرده است.

درمقاومت به سائیدگی یا سایش باز دوبار زیرکونیا حرفی برای گفتن دارد. این ماده از نظر شیمیایی خنثی بوده و واکنش خاصی از خود نشان نمی دهد از این نسبت به سائیدگی مقاومت خاصی از خود نشان می دهد مقام در مقابل خم شدگی نوع دیگر از تفاوت روکش زیرکونیا با PFM است. طبق بررسی های علمی ثابت شده است که روکش زیرکونیا در برابر خمشدگی بسته به خالص بودن ماده بین 850 تا 1465 مگاپاسکال و در روکش پی اف ام بین 71 تا 419 مگاپاسکال از خود مقاومت نشان می دهد. که در این زمینه نیز زیرکونیا یک قدم جلوتر از روکش PFM می باشد.

2- زیبایی روکش

قطعا زیبایی روکش یکی از دلایلی است که به هنگام انتخاب لازم است به ان توجه کنید ، اینکه هنگام صحبت کردن چه ظاهری از دندان های شما نمایش داده میشود بسیار با اهمیت است ، به همین دلیل است که دومین گزینه برای بررسی تفاوت روکش زیرکونیا با PFM را میتوان به بررسی وضعیت زیبایی روکش ها در این دو نوع اختصاص داد .

اگر بخواهیم از نظر زیبایی هم مقایسه ای انجام دهیم باید خاطر نشان بود که زیرکونیا باز یک گزینه بسیار مطلوب برای زیباسازی دندان بوده و لبخند جذابی را برای صورت شما به ارمغان خواهد آورد. بدانید که روکش زیرکونیا به دلیل نداشتن فریم فلزی، می تواند در مقابل گذردهی طبیعی نور از خود قابلیت بالایی داشته باشد و برخلاف روکش PFM دندان ها را به صورت طبیعی تری نشان می دهد. شاید این موضوع را بتوان برای دندان هایی که نمادار هستند به عنوان نکته ای مهم در تفاوت روکش زیرکونیا با PFM دانست

3- رسانایی کم حرارتی

شاید به این نکته توجه کمی داشته باشید و یا حتی بتوان گفت بسیاری از افراد از اهمیت آن آگاهی ندارند که لازم است در بررسی وضعیت تفاوت روکش زیرکونیا با PFM به رسانایی حرارتی این دو روکش نیز با دقت توجه کنید و حتما توجه داشته باشید که این نکته بسیار قابل اهیمت است.

روکش پی اف ام حالت فلزی داشته و سرما و گرما را به راحتی عبور می دهد. این خاصیت سبب خواهد شد که در مقابل گرما و سرما از خود حساسیت نشان دهد در حالی که روکش زیرکونیا نوعی اکسید و غیرفلز می باشد. همین گزینه سبب می شود که این نوع از روکش در مقابل سرما و گرما از خود واکنش نشان ندهد.

اوردنچر بر پایه ایمپلنت یعنی چه ؟  حتما بخوانید : تفاوت اوردنچر با دندان مصنوعی و ایمپلنت چیست ؟

مراقبت و نگهداری در روکش پی اف ام و زیرکونیا چگونه است؟

حالا که در مورد تفاوت روکش زیرکونیا با PFM اطلاعات کافی به دست آورده اید لازم است در مورد نکات مراقبتی و بهداشتی آنها نیز نکاتی را به خاطر بسپارید . وقتی دندانپزشک برای شما پروتز ثابت دندان پی اف ام را مورد استفاده قرار می‌دهد، دیگر نباید زیاد نگران مراقبت‌های بعد از قرارگیری روکش باشید. اگر روکش پی اف ام را انتخاب کردید یادتان باشد که تنها باید بهداشت اصولی دهان و دندان خود را همانطور که قبل از گذاشتن روکش رعایت می‌کردید، همچنان رعایت کنید. یعنی هر شب مسواک بزنید، نخ دندان بکشید و در صورت تجویز دندانپزشک به‌صورت مرتب از دهان‌شوی استفاده کنید.

در نگهداری از روکش زیرکونیا نیز باید اقدامات بهداشتی را به خوبی رعایت کنید. اما بدانید که نباید نگران تشکیل جرم و پلاک باشید. این روکش به دلیل سطح صاف و صیقلی مانندش، اجازه تشکیل جرم را نمی‌دهد. اما باز هم تاکید میکنیم لازم است توصیه های مراقبتی که توسط همکاران ما در دندانپزشکی پارسیان به شما گفته میشود را با دقت رعایت کنید . فراموش نکنید نوع مراقبت ها در تفاوت روکش زیرکونیا با PFM نیز موثر است پس حتما توصیه های مراقبتی را جدی بگیرید

اهمیت مراجعات دوره ای دندانپزشکی 

یکی از نکات مهمی که لازم است در مورد هر یک از درمان های دندانپزشکی به آن توجه داشته باشید ، مراقبت های بعد از درمان و همچنین معاینات دوره ای دندانپزشکی است . به خاطر داشته باشید با مراجعات دوره ای و به موقع به منظور بررسی وضعیت بهداشت دهان و دندان ها و همچنین بررسی وضعیت درمان های انجام شده میتوانید انتظار داشته باشید که درمان های صورت گرفته برای شما نتیجه بخش بوده و همچنین در صورتی که مشکلی برای دندان پیش بیاید در همان مراحل ابتدایی مشخص و با هزینه ای کمتر درمان آن برای شما انجام خواهد شد.

به خاطر داشته باشید

اگر همچنان و بعد از بررسی تفاوت روکش زیرکونیا با PFM ،  این سوال برای شما مطرح است که روکش PFM بهتر است یا زیرکونیا باید گفت که بهترین نوع روکش، روکش تمام طلا می باشد. اما این نوع روکش چندان زیبایی ندارد. بعد از این نوع روکش نوبت می رسد به روکش زیرکونیا. زیرکونیا گرانقیمت ترین نوع روکش در ایران است که نیاز به براق کردن و یا گلنز دارد.

اما از لحاظ ماندگاری بهترین نوع روکش در ایران را زیرکونیا می شناسیم. در رتبه بعدی روکش PFM قرار دارد اما چون لبه این روکش سیاه است پس برای دندان جلو چندان توصیه نمی شود یه همین دلیل برای روکش دندان جلو از روکش تمام سرامیک یا فول سرام استفاده می شود

باید به این موضوع اشاره کرد که روکش های زیرکونیوم از قیمت بالاتری نسبت به سایر روکش ها بهره مند هستند. این نوع روکش ها باید گلیز شوند یعنی سطح آن ها باید براق شود وگرنه باعث سایش دندان مقابل می شوند. روکش های زیرکونیوم از بهترین روکش ها محسوب می شوند زیرا هم استحکام بسیار بالایی دارند و همچنین به لحاظ زیبایی حرف اول را می زنند. همانطور که قبلا گفته شد برای روکش دندان های جلو بهتر است از روکش های سرامیکی یا انواع روکش های زیرکونیوم استفاده کرد اما توصیه می شود انجام روکش صرفا جهت زیبایی دندان های جلو نباشد.