زمان ارتودنسی دندان کودکان

زمان ارتودنسی دندان کودکان یک موضوع بسیار مهم است . ارتودنسی کودکان علاوه بر جنبه زیبایی به درمان مشکلات فک و دندان کمک می‌کند؛ درنتیجه نیاز به جراحی کمتر می‌شود. بهتر است درمان در سنین پایین انجام شود تا طول درمان کمتر شود. درمان ارتودنسی در روزهای اول و بعد از هر بار تنظیم آن می‌تواند دردناک باشد.

اما سوال اینجاست زمان ارتودنسی دندان کودکان چه وقت است ؟ کی برای مراجعه و شروع درمان مناسب است ؟ الان سن مناسبی است ؟ آیا باید بیشتر صبر کرد ؟ اینها تنها بخشی از سوالاتی هستند که بسیاری ازوالدین در مورد اینکه چه زمانی برای مراجعه به دندانپزشکی و انجام ارتودنسی مناسب است از ما در مطب دندانپزشکی خورشید می پرسند ، سوالاتی که باعث شد در اینجا به آن پاسخ دهیم .

بهتر است بدانید که ارتودنسی یک روش درمانی برای اصلاح نامنظمی دندان هاست که با استفاده از آن میتوان وضعیت دندانی را نظم دارد و نه تنها از پوسیدگی دندان ها به علت عدم توانایی در تمیز کردن درست آنها جلوگیری کرد ، بلکه باعث ایجاد ظاهری زیبا در وضعیت لبخند و داشتن اعتماد به نفس در فرد می شود ، پس لازم است به اهمیت این درمان توجه ویژه ای داشته باشید

ارتودنسی چیست ؟

قبل از آنکه بخواهیم به بررسی زمان ارتودنسی دندان به خصوص در کودکان بپردازیم لازم است در مورد خود ارتودنسی کمی اطلاعات داشته باشید  . همانطور که میدانید و قبلا نیز گفته ایم ارتودنسی شاخه ای از دندانپزشکی است که به زیبایی و نظم دندان ها کمک می کند. دستگاه ارتودنسی با فشاری که بر دندان ها و فک وارد می کند، به مرور زمان سبب مرتب شدن دندان ها و زیباتر شدن لبخند و فرم دندان ها می شود. از اصلی ترین وظایف ارتودنسی، تشخیص، پیشگیری و درمان ناهنجاری های دندانی فکی است. اما در چه سنی می توان درمان ارتودنسی را انجام داد تا بهترین و بالاترین نتیجه را حاصل نمود.

نکته مهم اینکه

معمولا دندانپزشکی پس از معاینه اولیه، گرفتن عکس دندان ها و بر اساس فاکتورهای زیر می تواند به شما به صورت حدودی بازه درمان را اعلام میکند و با توجه به عوامل زیر این بازه زمانی نیز متغییر است ، این عوامل عبارتند از :

  1. سن
  2. شدت اختلالات فکی ودندانی ( مال اکلوژن )
  3. میزان تعهد شما به بهداشت دهان و دندان
  4. پیگیری برنامه درمانی از سوی بیمار
  5. سلامت دندان ها
  6. انتظارات شخصی
  7. نوع درمان ارتودنسی ( ارتودنسی ثابت یا متحرک )
  8. انتخاب نوع دستگاه های

ارتودنسی برای چه کسانی لازم است

بیاید قبل از بررسی زمان ارتودنسی دندان در مورد این موضوع صحبت کنیم که این روش  برای چه افرادی مناسب است . همانطور که می دانیم ارتودنسی برای تمام کسانی که داری مشکلات دهان و دندانی هستند، کارایی و فواید بی نظیری دارد. اما آیا میدانید چه کسانی کاندیدای مناسب ارتودنسی هستند ؟ افرادی که لازم است حتما درمان ارتودنسی داشته باشند ، عبارتند از :

بایدها و نبایدهای قبل و بعد از سدیشن حتما بخوانید : بایدها و نبایدهایی از روش سدیشن که لازم است بدانید

1- افراد دارای دندان های شلوغ

کودکان و بزرگسالانی که دچار ازدحام دندانی هستند، می توانند از ارتودنسی بهره مند شوند. این بهم ریختگی در دندان ها علاوه برداشتن ظاهری نازیبا میتواند باعث ایجاد پوسیدگی در دندان ها شود .

2- افراد دارای فاصله بین دندانی

در هر سنی که بیمار به این عارضه مبتلا باشد، می تواند از ارتودنسی برای اصلاح آن کمک بگیرد. فاصله بین دندانی نیز میتواند یکی از عللی باشد که فرد ظاهری زیبایی نداشته باشد ، با انجام ارتودنسی دندان میتوان این مشکل را برطرف و اعتماد به نفس را به فرد بازگرداند

3- افراد دارای دندان های بهم ریخته

این حالت نیز ظاهر چندان مناسبی ندارد و علاوه بر نازیبایی میتواند باعث مشکلاتی در تلفظ کلمات و حتی عدم توانایی در تمیز نگه داشتن دندان ها شود ، به همین دلیل به این دسته از افراد توصیه میشود که حتما از ارتودنسی دندان استفاده کنند .

4- افراد دارای ناهنجاری های فک

دستگاه های ارتودنسی در سنین بالا نمی توانند به تنهایی برای اصلاح موقعیت فکین کارایی داشته باشند. به همین دلیل سن مناسب برای درمان ناهنجاری های فکی، قبل از سن بلوغ و بین 10 تا 12 سالگی است. در غیر این صورت برای رفع این ناهنجاری باید از جراحی فک در کنار ارتودنسی کمک گرفته شود.

5- افراد دارای جای خالی دندان

کودکانی که در سنین پایین دندان خود را از دست می دهند، باید تحت معاینه ارتودنسی قرار بگیرند تا راهکار درمانی مناسبی برای آن ها انتخاب گردد. اما اگر جای خالی دندان تا سنین بزرگسالی ادامه داشته باشد، ممکن است تا تنها ایمپلنت بتواند برای درمان این عارضه مناسب باشد. البته افراد بزرگسالی که دندان خود را از دست داده اند، بهتر است قبل از مراجعه به متخصص ایمپلنت با یک ارتودنتیست نیز مشورت داشته باشند.

مزایا و معایب انجام ارتودنسی دندان کودکان

هرچند نکته مهم در درمان ارتودنسی به خاطر داشتن و اهمیت دادن به زمان ارتودنسی دندان کودکان است ، اما لازم است بدانید که این روش نیز همانند همه روش های درمانی دیگر دارای مزایا و معایبی است که لازم است شما به عنوان والدین به آن توجه داشته باشید و در مورد آن اطلاعات کافی داشته باشید . این مزایا و معایب عبارتند از :

مزایا ارتودنسی کودکان

ارتودنسی در کودکانی که مشکلات دندان و فک دارند، مزایای زیادی داشته که باعث ضرورت انجام آن می‌شود. البته به خاطر داشته باشید زمان ارتودنسی دندان کودکان و اینکه این درمان در زمان بندی درستی انجام شود نکته ای است که لازم است همواره به آن توجه داشته باشید ، اما همانطور که گفتیم این روش دارای مزیت های بسیار زیادی اسن ، برخی از مزایای این روش عبارتند از:

  • پیشگیری از مشکلات در آینده
  • درمان ناهنجاری‌های فک بدون نیاز به جراحی
  • درد کمتر ارتودنسی در سنین رشد
  • تاثیر بهتر و کوتاه شدن طول دوره درمان در سنین رشد
  • پیشگیری از مشکلات تنفسی و ترک عادات بدی مانند مکیدن انگشت
  • جلوگیری از رشد غیرعادی فک و دندان‌ها
  • اصلاح ناهنجاری‌هایی مانند اختلالات گیجگاهی فکی.

معایب ارتودنسی کودکان

ارتودنسی مانند هر روش زیبایی و درمانی دیگری در کنار مزایا، معایبی هم دارد. اما قبل از ادامه باز هم تاکید میکنیم انجام این عمل یعنی انتخاب زمان ارتودنسی دندان کودکان دارای اهمیت بالایی است ، اما لازم است در مورد معایب این روش نیز اطلاعاتی داشته باشید . برخی از معایب این روش عبارتند از:

  • حس درد و ناراحتی در چند روز اول
  • درد بعد از هر بار تنظیم تجهیزات ارتودنسی
  • مشکل مراقبت از ارتودنسی در کودکان
  • هزینه بالای این روش زیبایی و درمانی
  • عدم همکاری کودک در روش ارتودنسی متحرک و استفاده نامنظم از آن.

آیا میدانید که بهترین زمان ارتودنسی دندان کودکان چه وقتی است ؟

از کجا متوجه شوم که کودک من به درمان ارتودنسی نیاز دارد؟

در بالا در مورد این موضوع که چه کسانی لازم است ارتودنسی دندان را انجام دهند با هم صحبت کردیم اما از آنجا که هرگونه تغییر موقعیت دندان ها و فک، به ارتودنسی ارتباط دارد، لذا هرگونه مشکل در موقعیت دندان های کودک خود را، به عنوان یک نشانه از اینکه باید به متخصص مراجعه کنید در نظر بگیرید و همچنین با توجه به این نکته که ما نمیخواهیم بهترین زمان ارتودنسی دندان کودکان خود را از دست دهید ، لازم است به محض اینکه متوجه شدید مثلا:

  • دندان های دائمی فرزندتان کج است
  • یا اگر یکی از فک هایش دچار جلوزدگی است
  • اگر بین دندان هایش در جلو، حین بستن دهان، فاصله وجود دارد
  • اگر بین تمامی دندان هایش فاصله افتاده
  • اگر یکی از فک هایش بیشتر به سمت راست یا چپ متمایل است
  • دندان شیری اش زودتر یا دیرتر از موعد افتاده یا هنوز نیوفتاده
  • بعد از سن 5 سالگی کودک هنوز انگشتان خود را میمکد یا از شیشه شیر استفاده می کند
  • تنفس دهانی دارد و به جای بینی از دهان نفس می کشد
  • حین قورت دادن غذا به جای اینکه زبانش را به سقف دهان نزدیک کند به دندان های جلو میزند
  • و….

حتما برای ارزیابی و آغاز احتمالی درمان ارتودنسی کودکان به متخصص ارتودنسی مراجعه کنید. و به طور کلی مطابق تصویر زیر، می توانید تشخیص دهید که مشکل کودک شما و نام آن چیست. با مشاهده هر کدام از این موارد حتما به به یک متخصص ارتودنسی کودکان خودتان مراجعه کنید تا با بررسی دقیق بهترین زمان ارتودنسی دندان کودک شما مشخص و درمان برای وی شروع شود .

چرا زمان ارتودنسی دندان در کودکان در سنین پایین بهتر است

اینکه بهترین وقت و یا زمان ارتودنسی دندان کودکان چه زمانی است کمی جلوتر صحبت خواهیم کرد اما دلایل بسیاری برای ارتودنسی در سنین پایین مطرح شده است. اگر کودکی مستعد اختلالات فکی باشد، با ارتودنسی از همان ابتدا می‌توان رشد فک ها را کنترل کرد. در صورتی که اگر در بزرگسالی اقدام به ارتودنسی شود، برای رفع اختلالات فکی، چاره ای جز جراحی فکین نیست که این عمل، بسیار دردناک و سخت است. دوره نقاهت عمل فک، تقریباً ۲ ماه است. یکی از مهم‌ترین دلایلی که ارتودنسی در سنین پایین را الزامی می‌کند، همین موضوع است.

ارتودنسی کودکان در سنین پایین باعث سلامت دندان‌ها می‌شود. دندان‌های کج شده و روی هم قرار گرفته، معمولاً به خوبی مسواک نمی‌شوند. همین موضوع باعث پوسیدگی زودهنگام دندان‌ها و از بین رفتن دندان‌های سالم می‌شود. اگر در سنین پایین ارتودنسی انجام شود، دندان‌ها صاف و یکدست خواهند شد و به راحتی تمیز می‌شوند. به همین دلیل است که میگوییم زمان ارتودنسی دندان بسیار مهم است .

اولین معاینه برای زمان ارتودنسی دندان کودکان

به پیشنهاد انجمن ارتودنسی آمریکا اولین معاینه برای زمان ارتودنسی دندان کودکان بهتر است در سن 7 سالگی انجام شود. هرچند که ممکن است شروع درمان ارتودنسی در این سن امری ضروری نباشد. اما یک معاینه ارتودنسی به موقع به بیمار کمک می کند طرح درمان ارتودنسی واضحی را از ارتودنتیست خود دریافت کند. بدین ترتیب به راحتی زمانبدی درمان ارتودنسی کودک مشخص می شود. این تشخیص به موقع فرصت زیادی را برای شروع درمان ارتودنسی فراهم می کند.

با دخالت درمان ارتودنسی در الگوی رشد بیمار، رشد صحیح فکین حاصل می شود. همچنین حرکت دندان ها به سمت استاندارد سوق می یابد. در سن 7 سالگی اولین دندان آسیاب بزرگ رشد می کند که در جفت شدن دندان ها و جویدن غذاها نقش مهمی دارد. در این زمان متخصص ارتودنسی روابط بین فک، دندان و صورت را به طور کامل بررسی می کند.

همه چیز در رابطه با فیکسچر ایمپلنت که باید بدانید حتما بخوانید : فیکسچر ایمپلنت دندان چه کاربردی دارد ؟

شروع سن مناسب برای زمان ارتودنسی دندان

بعد از اولین معاینه ارتودنسی دندانپزشک مشخص می کند که اولین مراجعه برای زمان ارتودنسی دندان چه زمانی است. این زمان بستگی به نوع و شدت ناهنجاری دارد. در بیمارانی که مشکلات فکی دارند بیمار باید قبل از شروع بلوغ معاینه شود و در هنگام بلوغ درمان ارتودنسی را تحت نظر یک متخصص ارتودنسی ماهر که فلوشیپ جراحی فک نیز باشد شروع کند. شروع درمان ارتودنسی برای پسرها معمولا 9 سالگی و برای دختر ها 8 سالگی تعیین می گردد. اما بر اساس نوع هنجاری فکین می تواند درمان ارتودنسی را زودتر نیز شروع کرد. به هر حال این مورد بعد از معاینه و توسط متخصص ارتودنسی تعیین می گردد.

اگر زمان مناسب و در حین بلوغ برای درمان مشکلات فکی بیمار مراجعه نکنید بعد از این دوران استخوان فکین سخت می شوند و با دستگاه متحرک ارتودنسی قابل حرکت دادن نیستند. در این زمان بیمار نیاز به جراحی فک خواهد داشت. بنابراین مراجعه به موقع می تواند برای درمان ناهنجاری های فکین بدون جراحی راهگشا باشد.

اگر در اولین معاینه مشخص شود که بیمار مشکلات فکی ندارد و فقط دندان های نامنظم دارد برای مرتب کردن دندان ها با ارتودنسی می تواند در محدوده سنی 10 تا 12 سال مراجعه کند. به طور کل بیماری که مشکل فکی ندارد و فقط نیاز به حرکت دادن دندان ها دارد در هر محدوده سنی می تواند به ارتودنتیست مراجعه کند. البته به شرطی که لثه ها و استخوان فکین سالم باشند.

مشکلات دندانی کودکان و حتی بزرگسالات را می توان با براکت و سیم به راحتی حل کرد. انواع ارتودنسی ثابت برای کودکان و استفاده از ارتودنسی نامرئی برای بزرگسالان برای درمان مشکلات دندانی توصیه می شود.

آیا ارتودنسی دندان درد دارد؟

برخی والدین از این موضوع نگران هستند که ارتودنسی دندان برای کودک آنان دردناک باشد . بهتر است بدانید که درد ارتودنسی درد گذرا و زودگذر است و در یکی دو هفته اولیه امری طبیعی است. اگر درمان ارتودنسی انجام داده اید، بهداشت دهان و دندان را بیشتر رعایت کنید و نخ دندان استفاده نمایید، زیرا مواد غذایی بین بریس ها و سیم ها گیر می کنند. بعد مصرف غذا از خمیردندان فلوراید و قبل از خواب از ژل فلوراید استفاده کنید.

هزینه ارتودنسی کودکان

ارتودنسی کودکان انواع مختلفی داشته و نمی‌توان یک قیمت واحد برای آن اعلام کرد. قیمت خدمات دندانپزشکی در این سال ها مقداری افزایش داشته است. ارتودنسی ثابت برای دو فک با قیمت ارتودنسی دندان تنها برای یک فک متفاوت است . همچنین اگر نیاز به ارتودنسی فانکشنال باشد، قیمت بیشتر شده و تغییراتی نیز در روش درمانی ممکن وجود داشته باشد که همه این موارد در کنار هم هزینه این درمان را مشخص میکنند

اما لازم است توجه داشته باشد از دست دادن زمان ارتودنسی کودکان و انجام این روش در زمانی غیر اصولی و یا حتی در مواردی عدم توجه به انجام این درمان نه تنها میتواند برای کودک شما آزاردهنده باشد بلکه در درازمدت نیز میتواند باعث مشکلات دندانی برای فرزند شما شود . پس حتما اگر فرزند شما جزو آن دسته از بچه هاست که به این درمان نیاز دارد اقدامات لازم را برای انجام این عمل فراهم کنید .

پاسخ به سوالات شما

در مورد این موضوع که بهترین زمان ارتودنسی دندان کودکان چه وقت است و چه اقداماتی برای آن باید انجام داد با هم صحبت کردیم ، در اینجا قصد داریم به برخی از سوالان پرتکرار شما همراهان در مورد بهترین زمان ارتودنسی دندان کودکان و موارد دیگر در این زمینه پاسخ دهیم ، امیدواریم این سوالات برای شما هم مفید باشد :

آیا دندانپزشک عمومی می تواند نامنظمی دندانی کودکان را برطرف کند؟

بیایید قبول کنیم که دندانپزشکان عمومی می توانند مسائل عمومی دندانپزشکی و زیبایی یا ترمیم دندان را به خوبی انجام دهند. اما برای انجام ارتودنسی کودکان گزینه چندان مناسبی نیستند. برای منظم کردن دندان کودکان تنها باید به ارتودنتیست اطفال و کودکان مراجعه کرد.

آیا درمان ارتودنسی در بچه ها می تواند مشکلات تنفسی را برطرف کند؟

بله با منظم شدن موقعیت فک ها و دندان ها نه تنها زیبایی لبخند و چهره بچه ها بهتر می شود که مشکلات تنفسی مانند آپنه خواب نیز برطرف می شوند.

آیا بدون جراحی می توان انحراف فک کودکان را با ارتودنسی درمان کرد؟

بله مشروط بر اینکه از سنین پایین برای معاینه و درمان به متخصص مراجعه شود امکان درمان مشکلات مختلف فکی بدون جراحی وجود دارد

آیا ارتودنسی متحرک برای کودکان مناسب است؟

ارتودنسی متحرک اغلب برای کودکان کم سن و سال توصیه نمی شود اما در سنین نوجوانی و بالاتر از آن می تواند کاربردی باشد و طرفداران زیادی دارد.