خمیر دندان ضد حساسیت

خمیر دندان ضد حساسیت با دارا بودن ترکیباتی ویژه باعث کاهش درد دندان های حساس می شوند. دندان حساس دندانی است که موقع خوردن غذا یا نوشیدنی های سرد، گرم و یا استفاده از درمان های سفید کننده دچار درد می شود. استفاده از این خمیر دندان راهی آسان و مقرون به صرفه برای رفع مشکل حساسیت دندانی است. به این ترتیب شما می‌توانید به راحتی از نوشیدنی ها و خوردنی هایی که قبلاً باعث ایجاد درد در دندان های تان می شد لذت ببرید.

اگر درباره حساسیت دندانی با دندان پزشک تان مشورت کنید او به شما استفاده از این نوع خمیر دندان که مناسب برای حساسیت دندانی است را پیشنهاد می کند. این نوع خمیر دندان با مسدود کردن مجاری بسیار ریز موجود در عاج دندان ( توبول های عاجی ) باعث کاهش درد دندان می شود. محصولاتی در بازار عرضه شده است که افراد مبتلا به حساسیت دندانی می توانند برای سفید کردن دندان هایشان استفاده کنند. توجه کنید که اگر حساسیت دندانی شما به دلیل ضربه یا پوسیدگی ایجاد شده باشد باید به دندانپزشکی مراجعه کنید. 

حساسیت دندان چیست؟

حساسیت دندان یا حساسیت بیش از حد عاج با درد یا ناراحتی در دندان ها به دلیل از بین رفتن مینای دندان یا فرورفتگی لثه مشخص می شود که مسیرهای عصبی را که در زیر آن قرار دارند آشکار می کند. این نوع ناراحتی دندان معمولاً توسط محرک‌های خاصی مانند مصرف چیزی گرم، سرد، سخت، شیرین یا اسیدی یا چیزی به سادگی تنفس ایجاد می‌شود،. مدت زمان درد یا ناراحتی ناشی از حساسیت دندان نشان می دهد که چقدر جدی است. حساسیت دندان می تواند نشانه اولیه یک مشکل پریودنتال شدیدتر باشد. به محض اینکه متوجه علائم جدیدی از حساسیت دندان شدید، برای معاینه دندان اقدام کنید.

علل اصلی حساسیت دندان

بیایید کمی در مورد علل اصلی حساسیت دندانی بیشتر صحیت کنیم ، همانطور که میدانید ، دندان ها از سه لایه مجزا تشکیل شده اند که عبارتند از:

  • خارجی ترین لایه مینای دندان است.
  • قسمت میانی عاج است.
  • درونی ترین قسمت پالپ که هم عصب و هم خون برای دندان را در بر می گیرد.

تحریک مایع در لوله های عاجی از طریق دما (گرم یا سرد)، شیمیایی (شیرینی، اسید) یا مکانیکی (جویدن) باعث حرکت مایع، فعال شدن گیرنده های عصبی در پالپ و در نتیجه پاسخ درد می شود. برای تحریک مایع موجود در این لوله ها، لایه عاج باید در معرض محیط دهان قرار گیرد. یکی از منابع رایج قرار گرفتن در معرض عاج، تحلیل لثه است. عوامل مختلفی از جمله مسواک زدن تهاجمی دندان، ساییدن و افزایش سن در بروز این وضعیت نقش دارند.

کسانی که در معرض حساسیت دندان قرار دارند ممکن است یک تکان ناگهانی درد ناشی از غذاهای بسیار گرم یا سرد را تجربه کنند. ناراحتی دمایی کوتاه مدت بدون شواهدی از کاویتاسیون می تواند نشانه ای از حساسیت باشد.

چه کسانی به خمیر دندان ضد حساسیت نیاز دارند ؟

در دندان های طبیعی و سالم، لایه ای به نام مینای دندان از تاج دندان یعنی بخش بالای خط لثه محافظت می کند. در زیر خط لثه (تاج دندان)، لایه ای به نام سمنتوم (بافت نازک و نسبتا سخت استخوانی که ریشه دندان را می پوشاند) از ریشه دندان حفاظت می کند.

عاج دندان نیز در زیر مینای دندان و سمنتوم قرار گرفته است. هنگامی که مینای دندان و سمنتوم که درواقع لایه های رویی و محافظ عاج دندان هستند، از بین بروند، گرما، سرما و غذاهای اسیدی و یا چسبناک به عصب ها و سلول های دندان می رسند و باعث حساسیت شدید دندان می شوند.

از دیگر دلایل بروز این اتفاق نیز می توان به بیماری عقب نشینی لثه اشاره کرد. یکی از روش های درمان این مشکل، استفاده از خمیر دندان ضد حساسیت است که حاوی ترکیباتی می باشد که از انتقال سیگنال های بروز حساسیت از سطح دندان به عصب ها و مغز جلوگیری می کند؛ البته به یاد داشته باشید که تنها یک بار استفاده از این نوع خمیردندان ها بهبودی حاصل نخواهد کرد و معمولا باید حدود یک ماه و به طور مداوم از آن ها استفاده نمود.

انواع خمیر دندان ها

بهتر است بدانید ، خمیر دندان ضد حساسیت یکی از انواع مختلف خمیر دندان های موجود است که شما میتوانید متناسب با مشکلی که دارید با مشورت دندانپزشک تهیه کنید ، بنابراین قبل از توضیح مزایا و معایب این نوع از خمیر دندان ها بهتر است با انواع مختلف آن آشنا شوید :

1- خمیردندان حاوی فلوراید

استفاده از خمیردندان حاوی فلوراید راه مهمی برای اطمینان از این است که دندان‌های شما از مزایای این ماده معدنی مناسب دندانپزشکی استفاده می‌کنند. نواحی وجود دارند که آبشان حاوی فلوراید است اما این موضوع دلیل قانع‌کننده‌ای برای عدم استفاده از خمیردندان حاوی فلوراید نیست. مطالعات نشان داده است که استفاده از خمیردندان حاوی فلوراید باعث افزایش غلظت فلوراید در دندان‌ها می‌شود، حتی در مناطقی که منابع آبی‌شان حاوی مقادیر بالای مواد معدنی است.

همه چیز در رابطه با پولیش دندان که باید بدانید حتما بخوانید : همه چیز در رابطه با پولیش دندان که باید بدانید

2- خمیردندان‌های ضد پلاک و جرم گیر

جرم‌گیری دندان هنگامی انجام می‌شود که پلاک بیش از سه تا پنج روز روی دندان‌ها باقی بماند. در این زمان، پلاک دندان سفت و آهکی می‌شود و بدون جرم‌گیری دندان برداشته نمی‌شود. اگر دندان به‌صورت منظم تمیز و مراقبت نشود، می‌تواند منجر به پوسیدگی و سایش استخوان دندان شود. یک خمیردندان ضد پلاک معمولاً برای هرکسی که احتمال ابتلا به بیماری لثه را دارد، توصیه می‌شود.

با توجه به این موضوع، ممکن است همه فکر کنند که خمیردندان جرم‌گیر می‌تواند بهتر از خمیردندان ضد پلاک عمل کند. تفاوت بین این دو این است که خمیردندان ضد پلاک در وهله اول از ایجاد پلاک دندان و نهایتاً از تشکیل جرم جلوگیری می‌کند اما خمیردندان‌های جرم‌گیر محتوی روی و پری فسفات می‌تواند میزان جرم ایجادشده را کاهش دهند. مشکل خمیردندان‌های جرم گیر این است که برای فعال کردن مواد تشکیل‌دهنده باید آن را در مواد قوی‌تر از حد معمول حل کرد، که می‌تواند بر افراد حساس به PH بالا تأثیر منفی بگذارد.

3- خمیردندان مخصوص سیگاری‌ها

خمیردندان مخصوص سیگاری‌ها برای کسانی است که تنباکو مصرف می‌کنند. سیگاری‌ها اغلب به علت فرایند کشیدن دود سیگار به داخل دهان متوجه لکه‌دار شدن دندان‌هایشان می‌شوند. خمیردندان مخصوص افراد سیگاری معمولاً شامل مواد خاصی است که این لکه‌ها را حذف می‌کند و دندان‌ها را سفیدتر نشان می‌دهد.

4- خمیردندان سفیدکننده

خمیردندان سفیدکننده به شیوه‌ای مشابه با خمیردندان مخصوص سیگاری عمل می‌کند. این خمیردندان شامل موادی است که به حفظ سفیدی دندان‌ها کمک می‌کند. سفید کردن دندان توسط دندان‌پزشک نتیجه مؤثرتری دارد اما استفاده از خمیردندان سفیدکننده نیز برای حذف لکه‌ها مؤثر و ارزان‌تر از مراجعه به دندان‌پزشک است. این خمیردندان‌ها می‌تواند نسبتاً ساینده باشند و برای بچه‌ها یا کسانی که دندان‌های حساس دارند توصیه نمی‌شود.

5- خمیر دندان ضد حساسیت

خمیر دندان ضد حساسیت حاوی نیترات پتاسیم است که می‌تواند به کاهش حساسیتی که بسیاری از افراد هنگام خوردن یا نوشیدن مواد گرم یا سرد در دندان‌هایشان دارند، کمک کند. معمولاً دلیل اصلی برای این حساسیت از بین رفتن لثه یا آسیب به مینای دندان است. دندان‌پزشکان تأکید می‌کنند که دلیل مشکلاتی که باعث حساسیت دندان می‌شود را بیابید و درمان کنید. به‌هرحال استفاده از خمیردندان ضد حساسیت می‌تواند مؤثر باشد.

6- خمیردندان مخصوص کودکان

خمیر دندان مخصوص کودکان معمولاً با فلوراید کمتر نسبت به بزرگ‌سالان طراحی‌شده است. دلیل این کار کاهش خطراتی است که بچه‌ها با قورت دادن فلوراید با آن مواجه می‌شوند. خمیردندان مخصوص کودکان اغلب ساینده‌های کمتری دارد به‌طوری‌که این محصولات می‌توانند توسط جوانانی که دندان‌های حساس دارند استفاده شوند.

این خمیردندان‌ها معمولاً با طعم‌های متفاوت و متنوع وجود دارند تا کودکان را به مسواک زدن ترغیب کنند.  والدین باید مسواک زدن فرزند خود را کنترل کنند تا اطمینان حاصل شود که بچه‌ها به دندان‌ها آسیب نمی‌زنند و به‌طور کامل همه‌ی دندان‌ها را مسواک می‌زنند. هر مشکل ایجادشده مرتبط با بهداشت دهان در کودکان ممکن است برای همیشه با آن‌ها باقی بماند. برای نوزادان هم حتی خمیردندان‌هایی وجود دارد که کاملاً بدون فلوراید است، زیرا مصرف فلوراید برای نوزادان زیر 18 ماه می‌تواند بسیار خطرناک باشد.

7- خمیردندان گیاهی

استفاده از خمیردندان گیاهی به دلایلی هرروز در افراد محبوب‌تر می‌شود. برخی از افراد به مواد تشکیل‌دهنده‌ی خمیردندان‌های معمولی حساس هستند و ترجیح می‌دهند از خمیردندان‌های گیاهی استفاده کنند. این نوع خمیردندان همچنین مورد توجه افرادی قرارگرفته است که در مورد محیط‌ زیست نگران هستند، زیرا مواد تشکیل‌دهنده‌ی آن‌ها طبیعی و تجدید پذیر است. بعضی از این خمیردندان ها هیچ فلورایدی ندارند بنابراین در مناطقی که آب حاوی مقدار زیادی فلوراید است، محبوب هستند. اگرچه دندان‌پزشکان همیشه توصیه می‌کنند که خمیر دندان حاوی فلوراید برای محافظت از مینای دندان و تقویت دندان استفاده شود.

خمیر دندان ضد حساسیت چه ویژگی هایی دارد ؟

خمیر دندان ضد حساسیت چگونه کار می کند؟

خمیر دندان ضد حساسیت یا مجاری بسیار ریز دندان را مسدود می کنند و یا پایانه های عصبی این مجاری را به وسیله پتاسیم نیترات رفع حساسیت می کنند. خمیردندان های ضد حساسیت همچنین دارای فلوراید هستند که باعث افزایش مقاومت مینا و عاج دندان در برابر پوسیدگی می شوند. برای داشتن یک برنامه روزانه بهداشتی کامل، خمیر دندان ضد حساسیت را با مسواک نرم، دهانشویه ضد حساسیت و نخ دندان به کار ببرید.

جالبه بدونید بر اساس پژوهشی که در کشور آمریکا توسط انجمن دندان پزشکی انجام شد ۲۲ درصد از افراد ۱۸ سال به بالا به حساسیت دندانی نسبت به سرما و گرما مبتلا هستند. اگر شما دارای حساسیت دندانی هستید یکی از کاندیداهای استفاده از خمیر دندان ضد حساسیت هستید. اگر با استفاده از خمیر دندان ضد حساسیت درد دندان شما کاهش پیدا نکرد به دندانپزشک مراجعه کنید چون بعضی از موارد حساسیت دندانی به دلیل پوسیدگی دندان ایجاد می شود.

چه عواملی باعث حساسیت دندان می‌شود؟

اول، مهم است که درک کنیم حساسیت دندان می‌تواند علامت پوسیدگی دندان باشد. حساسیت همچنین از وجود ترک دندان ایجاد می‌شود. این نوع حساسیت دندان برای درمان به اقدامات دندانپزشکی نیاز دارد. و این نوع حساسیت ما با خمیر دندان‎های ضد حساسیت برطرف نمی‌شود.

نوع حساسیت دندان مورد نظر در این مقاله این است که در صورت عدم وجود هرگونه مشکل دندانی همچنان پابرجاست. شما به دندانپزشک خود مراجعه کرده اید و او تأیید می‌کند که شما هیچ پوسیدگی یا دندان شکسته ای ندارید. با این وجود دندان‌های شما هنوز به گرما، سرما یا شیرینی حساس هستند. به همین دلیل است که ما آن را “حساسیت بیش از حد” می‌نامیم. دندان‌ها نسبت به مواردی که نباید آنها را آزار دهد بیش از حد حساس هستند.

1- از دست دادن مینا

اگر به هر دلیلی مینای دندان خود را از دست دهید، عاج زیرین (ماده اصلی دندان) در معرض عوامل محرک قرار می‌گیرد. عملکردهای مینای دندان برای پوشاندن، محافظت و عایق بندی دندان است. اگر به هر دلیلی مینای دندان خود را از دست دهید، عاج زیرین (ماده اصلی دندان) در معرض دید قرار می‌گیرد. عاج نرم و متخلخل است و از عصب داخلی در برابر محیط خارجی محافظت نمی‌کند. بنابراین، هنگامی ‌که مینای دندان از دست رفته باشد، گرما و سرما و حتی شیرینی را بسیار شدید تر احساس می‌کنید.

به چند روش ممکن است مینای دندان خود را از دست دهید:

  • دندان قروچه و سایش دندان‌ها
  • لب پر شدن دندان‌ها
  • فرسایش اسیدی (ریفلاکس شدید اسید یا استفراغ مکرر)
  • سایش با مسواک (استفاده از مسواک با برس سفت و خمیردندان ساینده)

2- از دست رفتن بافت لثه

هنگامی‌ که لثه‌ها تحلیل می‌روند، باعث میشود لایه محافظتی ریشه دندان از بین برود. ریشه‌ها دارای پوشش محافظ از جنس مینا نیستند، بنابراین فاقد عایق دما در قسمت خارجی دندان هستند. تحلیل لثه نیز چند دلیل مختلف دارد:

  • سایش و فشار روی دندان‌ها
  • موقعیت نامناسب دندان‌ها
  • روش مسواک زدن نامناسب
  • بیماری لثه درمان نشده

3- تحریک عصب

یکی دیگر از دلایل احتمالی افزایش حساسیت، تحریک اعصاب محفظه داخلی دندان است. در دندان‌های سالم، بدون از دست دادن مینای دندان و بدون تحلیل لثه، تشخیص حساسیت دندان دشوارتر است. در بیشتر موارد، می‌توانیم آن را به نوعی تحریک عصب داخل دندان مرتبط بدانیم. دلایل آن عبارتند از:

  • فشار دادن و سایش دندان‌ها
  • فشار و یا التهاب سینوس
  • مشکلات TMJ(فک و دهان)
بایدها و نبایدهایی از دندان مصنوعی ژله ای که لازم است شما بدانید حتما بخوانید : دندان مصنوعی ژله ای چه ویژگی هایی دارد ؟

قیمت خمیر دندان ضد حساسیت

قیمت محصولات با توجه به برند و ترکیبات موثر آن با یکدیگر متفاوت است. اما توصیه میشود برای انتخاب یک خمیر دندان ضد حساسیت مناسب حتما با دندانپزشک خود مشورت داشته باشید. هرچند انتخاب برندهای مناسب برای خرید هر محصولی بهتر است اما ممکن است دندانپزشک شما برای این انتخاب نظر دیگری داشته باشید و متناسب با شرایط دندانی شما بهترین گزینه انتخابی را به شما معرفی نماید پس حتما در این زمینه با دندانپزشک خود مشورت داشته باشید

آیا خمیر دندان ضد حساسیت برای کودکان مفید است ؟

اگر کودکان زیر ۱۲ سال دارید، قبل از اینکه به آنها اجازه دهید از خمیر دندان ضد حساسیت زا استفاده کنند. ابتدا با دندانپزشک خود مشورت کنید زیرا این ناراحتی می تواند ناشی از یک مشکل جدی باشد. کودکان خردسالی که به طور تصادفی خمیر دندان را قورت می دهند، ممکن است دچار فلوئوروزیس شوند. فلوئوروزیس یک ناهنجاری مینای دندان ناشی از مصرف بیش از حد فلوراید است. مصرف بیش از حد فلوراید همچنین می تواند منجر به تهوع، اسهال، استفراغ و زخم یا سوزش دهان و زبان شود.

سدیم لوریل سولفات (SLS) افزودنی دیگری است که در خمیر دندان برای ایجاد کف استفاده می شود. حتی می تواند باعث تحریک لثه شود. اگر در مورد عوارض جانبی احتمالی SLS نگران هستید، به دنبال خمیردندان ضد حساسیت یی باشید که بدون SLS باشد.

در مورد تمام محصولات بهداشت دهان و دندان، دستورالعمل ها باید به دقت خوانده و دنبال شوند. فرمولاسیون های قوی تری از خمیر دندان ضد حساسیت وجود دارد.آنها فقط با نسخه در دسترس هستند. اگر بعد از ۴ هفته، درد در دندان شما ادامه یافت، برای راهنمایی بیشتر با دندانپزشک مشورت کنید. حساسیت دندانی طولانی مدت ممکن است نیاز به درمان پیشرفته تری داشته باشد.

به خاطر داشته باشید

اگرچه روش‌های موثر و بدون نسخه بسیاری برای دندان‌های حساس وجود دارد، اما اگر احساس حساسیت مداوم دارید، همیشه بهتر است با دندانپزشک خود مشورت کنید، زیرا این امر می‌تواند نشانه مشکلات جدی تری باشد. اگر دندان حساسی دارید یا حساسیت دندانی شما همچنان پابرجاست، به یک دندانپزشک مراجعه کنید تا تشخیص دهد که پوسیدگی، عفونت یا بیماری‌های لثه دارید یا خیر. تشخیص زود هنگام عامل حساسیت دندان ممکن است بعداً از انجام اقدامات پیچیده دندانپزشکی جلوگیری کند.

اگر از خمیر دندان ضد حساسیت استفاده می‌کنید و هنوز از حساسیت دندان رنج می‌برید باید به دندانپزشک مراجعه کنید. دندانپزشکان گزینه‌های دیگری برای مقابله با حساسیت دارند و می‌توانند وضعیت خاص شما را ارزیابی کنند تا بفهمند کدام یک برای شما بهتر است. حساسیت دندانی قابل درمان است. نوع درمان به علت ایجاد حساسیت بستگی خواهد داشت. دندانپزشک شما ممکن است یکی از انواع روش‌های درمانی زیر را پیشنهاد کند:

  • روکش، اینلی یا باندینگ. این موارد ممکن است برای اصلاح نقص یا پوسیدگی که منجر به حساسیت می‌شود استفاده شود.
  • جراحی پیوند لثه. اگر بافت لثه از ریشه از بین رفته باشد، این کار از ریشه محافظت می‌کند و حساسیت را کاهش می‌دهد.
  • عصب کشی. اگر حساسیت شدید و مداوم است و با روش‌های دیگر قابل درمان نیست، دندانپزشک شما ممکن است این روش درمانی را برای رفع مشکل توصیه کند