فیکسچر ایمپلنت

فیکسچر ایمپلنت ، در فرآیند ایمپلنت و کاشت دندان مورد استفاده قرار می‌ گیرد که در استخوان فک، به عنوان ریشه‌ دندان از آن استفاده می‌ شود و جای ریشه‌ دندان افتاده‌ را می‌گیرد و به خوبی از دندان جایگزین شما پشتیبانی می‌ کند. همانطور که میدانید ایمپلنت دندان، قابل‌ اطمینان‌ ترین راه‌ حل برای جایگزینی دندان و حاصل آخرین تحقیقات و تکنولوژی‌ های روز دنیا می باشد. قرار دادن ایمپلنت دندان در فک، درمانی نه چندان سخت است که عارضه‌ ای درپی، ندارد.

ایمپلنت دندان به عنوان یکی از روش های محبوب درمانی و مورد تایید توسط دندانپزشکان شناخته میشود . ایمپلنت دندان نقش دندان‌ های اصلی را تا پایان عمر برای بیمار ایفا می‌ کند که از بین روش‌ های مختلف جایگزینی ریشه‌ دندان، ایمپلنت دندان، جایگزینی کامل محسوب می‌ شود. حال فیکسچر ، نقش بسیار مهمی در ایمپلنت دندان دارد.

فیکسچر ایمپلنت چیست؟

همانطور که در بالا نیز اشاره کردیم فیکسچر ایمپلنت یا همان پایه‌ ایمپلنت، قسمتی از ایمپلنت می‌ باشد که درون استخوان فک، قرار داده می‌ شود و از مهم ترین بخش‌ ها و اجزای ایمپلنت دندان است. این قطعه، به صورت پیچ است و تنها بخشی از ایمپلنت دندانی است که در ظاهر، دیده نمی شود. در واقع، فیکسچر ایمپلنت همان پیچ تیتانیومی است که در استخوان فک، قرار می‌ گیرد تا در نهایت از تاج دندان حمایت کند.

در نظر داشته باشید؛ به دلیل آن که تنها بخشی از ایمپلنت دندان که کاملا در درون استخوان مدفون می‌ شود، فیکسچر ایمپلنت است؛ به آن یک واحد ایمپلنت هم می‌ گویند. به طور خلاصه، فیکسچر ، همان اولین قطعه ای است که در طی جراحی، وارد استخوان فک می‌ شود و عملا مهم‌ ترین بخش ایمپلنت می‌ باشد.

فیکسچر ، جنس‌ های متعددی دارد اما معمولا آن ها را از جنس تیتانیوم می‌ سازند. تیتانیوم فلز شناخته شده‌ ای است که هم بسیار محکم است و هم توسط بدن انسان به خوبی پذیرفته می‌ شود و به راحتی می‌ تواند به استخوان فک جوش بخورد. به همین خاطر، معمولا فیکسچر ایمپلنت، از فلز تیتانیوم ساخته می‌ شود. البته سازگاری و تطابق زیستی بسیار بالای این آلیاژ با بدن انسان نیز بسیار حائز اهمیت است.

انواع فیکسچر ایمپلنت کدام است ؟

بسته به هدف استفاده و تشخیص پزشک ممکن است انواع مختلفی از فیکسچر انتخاب شود. به طور سنتی، پایه ایمپلنت دارای طول ۵ تا ۱۲ میلی متر است و شبیه یک میله است. این ریشه‌ها می‌توانند به یکی از صورت‌های زیر باشند:

پایه ایمپلنت اندو استیل

این نمونه محبوب‌ترین ریشه های ایمپلنت هستند. این نوع فیکسچر در مواردی استفاده می‌شود که به میزان کافی بافت استخوانی برای کاشت وجود داشته باشد. ماده ترجیحی برای ساخت این نوع عناصر تیتانیوم است.

پایه ایمپلنت ساب پریو استیل

این فیکسچرهای ایمپلنت در زیر لثه و بالای استخوان ثابت می‌شوند. این پایه‌ها شکل پیچیده‌ای با برش‌ها و فرورفتگی‌های متعدد دارند. پایه ایمپلنت ساب پریو استیل در شرایط کم بودن میزان استخوان فک استفاده می‌شود.

مزایا و معایب استفاده از بریج دندان چیست ؟ حتما بخوانید : از بریج دندان چه اطلاعاتی دارید ؟

ویژگی های فیکسچر ایمپلنت چیست ؟

لازم است بدانید که فیکسچر ایمپلنت با اندازه های مختلفی که از نظر ارتفاع، قطر و شکل دارند، همگی به عنوان یک پیچ سازگار با دهان انسان محسوب میشوند که دارای یک سری ویژگی ها و مشخصات مهم هستند که در این جا به برخی از مهم ترین آن ها اشاره میکنیم :

1- ساختار فیکسچر ایمپلنت

همان گونه که گفته شد فیکسچر ایمپلنت معمولا از جنس تیتانیوم است. در برخی اوقات از تیتانیوم خالص در ساخت آن استفاده میشود ولی در مواقعی برای افزایش مقاومت و استحکام بیشتر، فلزات دیگری مثل آلومینیوم و یا وانادیوم با آن ترکیب میشود.

2- پوشش فیکسچر ایمپلنت

برای افزایش بازسازی استخوان ها یکی از روش های مهم و تاثیر گذار، پوشش دادن سطح فیکسچر با مواد مخصوص بازسازی استخوان است.

3- بافت سطح فیکسچر ایمپلنت

سطح فلزی فیکسچرها یا کاملا صاف است یا بر روی آن یک بافت غلافی کشیده می شود تا بافت را در یک سطح میکروسکوپیک به شکل منظمی نگه دارد. این نوع از بافت باعث منظم نگه داشته شدن میزان ارتباط سطحی بین ایمپلنت و استخوان می شود.

4- با بدن سازگار است

همانطور که گفتیم جنس فیکسچر ایمپلنت غالبا تیتانیوم است. تیتانیوم یک فلز کاملا سازگار با بدن است که موجب واکنش‌های آلرژیک نمی‌شود و در اثر گذشت زمان دچار خوردگی نمی‌گردد.

5- از تحلیل استخوان جلوگیری می کند

هنگامی که دندانی کشیده می‌شود و جایگزین نمی‌شود، استخوان فک تمایل به کوچک شدن دارد. این اغلب باعث ایجاد عوارض برای سایر دندان‌ها می‌شود، دندان‌ها می‌توانند حرکت کنند و از جای خود خارج شوند. علاوه بر مزیت زیبایی، پایه ایمپلنت باعث تحریک استخوان و در نتیجه جلوگیری از تخریب آن می‌شود. با جایگزینی دندان از دست رفته، صورت کمتر فرورفته و جوان‌تر به نظر می‌رسد.

6- به دندان‌های مجاور آسیب نمی رساند

بر خلاف استفاده از بریج دندانی (که به دندان های مجاور متکی است و گاهی آن‌ها را در برابر باکتری‌ها ضعیف‌تر و آسیب پذیر می‌کند)، ریشه ایمپلنت کاملا از دیگر دندان‌ها مستقل است و هیچ تاثیری بر روی دندان‌های همسایه ندارد.

7- طول عمر نامحدودی دارند

معمولا فیکسچر ایمپلنت می‌تواند برای همیشه در دهان شما باقی بماند. اگر ممکن است لازم باشد تاج دندان را بعد از چند سال تعویض نمایید.

فیکسچر ایمپلنت چگونه انتخاب می شود ؟

نوع فیکسچر ایمپلنت بر اساس ضخامت، اندازه و سایر ویژگی های فیزیکی پس از اقدامات اولیه نظیر گرفتن عکس رادیوگرافی انتخاب می شود. مهمترین پارامترهایی که در تعیین نوع فیکسچر نقش دارند شکل و ساختار استخوان فک بوده و به همین دلیل انتخاب آن به دقت بالایی نیاز دارد. طراحی آن نیز از نظر شکل ظاهری و ابعاد توسط متخصص ایمپلنت انتخاب شده و سپس توسط دندانپزشک متخصص مورد استفاده قرار خواهد گرفت. لازم به ذکر است که پوشش های مختلف سطح فیکسچر کاملا متفاوت بوده و مطابق با نظر بیمار و البته بودجه ای که در نظر گرفته است انتخاب خواهند شد.

فیکسچر ایمپلنت چه کاربردی دارد ؟

نحوه کاشت و استفاده از فیکسچر ایمپلنت

کاشت پایه ایمپلنت تحت بی حسی موضعی در محیطی کاملا استریل انجام می‌شود. جراح لثه را برش می‌دهد تا به استخوان دسترسی پیدا کند. او یک سوراخ ایجاد می‌کند، ایمپلنت را وارد کرده و سپس لثه را بخیه می‌زند. البته در صورتی که در همان جلسه دندان را کشیده باشید کاشت ریشه ساده‌تر و موفق‌تر خواهد بود.

پس از اتمام عمل، مرحله اساسی بهبودی فرا می‌رسد. شما باید مدتی صبر و مراقبت کنید تا استخوان و فیکسچر به خوبی به هم پیوند بخورند. این مرحله چندین ماه طول می‌کشد که طی آن ایمپلنت در استخوان ادغام می‌شود و استخوان و بافت‌های لثه بهبود می‌یابند. پس از آن سایر قسمت‌های ایمپلنت روی پایه نصب می‌شود.

نکات مراقبتی پس از کاشت فیکسچر ایمپلنت

نکته ای که لازم است پس از هر درمانی به آن توجه شود ، مراقبت های بعد از عمل است . به خاطر داشته باشد رعایت و توجه اصولی به توصیه ها و دستورات دندانپزشک به شما در طی کردن موفق دوره درمان کمک بزرگی خواهد داشت ، این نکته در مورد فیکسچر ایمپلنت نیز صادق است ، پس حتما به توصیه های زیر عمل کنید :

1- اجتناب از فعالیت های سنگین :

اولین توصیه ای که لازم است به آن توجه داشته باشید ، عدم انجام فعالیت های سنگین است ، به خاطر داشته باشید بی توجهی به این موضوع میتواند برای شما دردسر ساز باشد ، پس توجه داشت هباشید که در صورت انجام کار سنگین و وارد آمدن فشار زیاد احتمال درد شدید، باز شدن بخیه ها و خونریزی وجود دارد لذا استراحت کافی و دوری از انجام کار سنگین می تواند مانع از بروز این مشکلات شود. پس با رعایت این موضوع به تسریع روند بهبودی خود کمک کنید .

2- مصرف آنتی بیوتیک :

استفاده درست و به موقع آنتی بیوتیک ها نیز از جمله نکات مهمی است که لازم است به آن دقت کافی داشته باشید . پس از کار گذاشتن فیکسچر و بخیه زدن لثه، احتمال عفونت وجود دارد. به همین منظور و برای جلوگیری از این مشکل باید به طور مرتب آنتی بیوتیک تجویز شده را مصرف کنید. به خاطر داشته باشید عدم استفاده از آنتی بیوتیک ها میتواند باعث ایجاد عفونت شده و این عفونت میتواند درمان شما به طور کامل دچار مشکل کند پس این موضوع را حتما جدی بگیرید

3- مسواک زدن در اطراف بخیه ها :

مسواک زدن دندان ها و اطراف بخیه ها به صورت ملایم و آرام و غرغره ی آب نمک و دهانشویه 24 ساعت پس ار جراحی توصیه می شود.به خاطر داشته باشید که دندانپزشک چگونگی استفاده از مسواک را در طی این جراحی به شما توضیح خواهد داد . با استفاده از مسواک میتوانید از انباشت مواد غذایی و ذرات باقی مانده غذا در فضای بین بخیه ها جلوگیری کنید و از عفونت احتمالی جلوگیری نمایید . پس حتما روش صحیح مسواک زدن را یاد گرفته و به درستی انجام دهید.

بایدها و نبایدهای قبل و بعد از سدیشن حتما بخوانید : از روش سدیشن چه اطلاعاتی دارید ؟

هزینه فیکسچر ایمپلنت

به شکل کلی هزینه‌های مورد نیاز مربوط به خرید فیکسچرهای ایمپلنت، بسته به پارامترهای مختلف از جمله پوشش های مورد استفاده در سطح فیکسچر، جنس آلیاژ مورد استفاده در ساخت این قطعه، ابعاد و اندازه های این قطعه کاملاً متفاوت خواهد بود. امروزه بیشتر فیکسچرهای طراحی و تولید شده توسط شرکت های مختلف تجهیزات دندانپزشکی و دندانسازی، به شکل غلاف دار با ساختاری غیر مسطح بوده و توسط یک روکش غلاف – دار به منظور افزایش و بهبود ارتباط فیکسچر با بافت استخوان فک و کاهش مدت زمان فرآیند جوش خوردن این قطعه به استخوان، پوشید خواهند شد.

سوالات پر تکرار شما

هرچند جراحی ایمپلنت دندان به عنوان یکی از درمان های رایج در دندانپزشکی پارسیان شناخته میشود اما در این زمینه سوالات بسیاری روزانه از متخصصین ما پرسیده میشود که به چند سوال رایج در زمینه فیکسچر ایمپلنت در اینجا پاسخ کوتاه میدهیم تا آگاهی اولیه ای در این زمینه داشته باشید . به خاطر داشته باشید در صورت داشتن هرگونه سوال میتوانید با همکاران ما در تماس باشید :

فیکسچر ایمپلنت چیست؟

فیکسچر یا پایه‌ ایمپلنت، قسمتی از ایمپلنت دندان است که درون استخوان فک، قرار داده شده و از مهم ترین اجزای ایمپلنت دندان است.

انواع فیکسچر ایمپلنت چیست؟

از انواع فیکسچر ایمپلنت میتوان به اندوستال، ساب پریوستئال و زیگوماتیک اشاره کرد.

کاشت فیکسچر دندان چگونه است؟

برای کاشت فیکسچر ایمپلنت در دهان شما، ابتدا لثه برش داده می­شود. پس از آنکه لثه باز شده و استخوان دیده شد، در استخوان سوراخ‌هایی ایجاد می­کنند تا پست ایمپلنت دندان در آن به‌عنوان ریشه کاشته شود. گفتنی است در این عمل برای کاهش درد از تزریق موضعی استفاده می‌شود.

به خاطر داشته باشید

کاشت ایمپلنت‌ زمانی به بهترین شکل انجام می‌شود که همه بخش‌های آن به‌درستی انتخاب شده و به بهترین شکل در جای خود قرار داده شوند؛ چراکه ایمپلنت از بخش‌های مختلفی تشکیل شده است و هرکدام وظیفه خاصی دارند. فیکسچر ایمپلنت دندان یکی از بخش‌های اصلی ایمپلنت است و وظیفه آن این بوده که نقش ریشه دندان ‌مصنوعی شما را بازی کند به همین دلیل چگونگی قرارگیری آن بسیار مهم است .

انجام عمل ایمپلنت کار چندان دشواری نیست در صورتی که در یک مرکز معتبر و به دستان متخصصین این امر انجام شود . پس حتما در صورتی که نیاز به درمان ایمپلنت دارید با متخصصین ما در دندانپزشکی پارسیان مشورت داشته باشید و از مشاوره آنان برای انجام این عمل استفاده نمایید و به خاطر بسپارید در صورت اعتماد و رعایت نکاتی که به شما در این زمینه خواهند گفت میتوانید انتظار یک درمان موفق را داشته باشید .